سازمان جهانی بهداشت اعلام كرد: سالانه 85 هزار نفر در پاكستان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

‌بر اساس گزارش این سازمان، سرطان یك عامل مهم و اصلی مرگ و میر در سراسر جهان بویژه در كشورهای رو به توسعه مانند پاكستان است. در این كشور كمتر از 50 درصد كل جمعیت با سواد هستند و درباره بیماری سرطان اطلاعات مناسبی دارند. سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود آورده است كه سرطان یك مشكل اصلی برای سلامت مردم پاكستان است.

هرچند آمار دقیق از نرخ ابتلا به این بیماری و شمار مرگ و میر ناشی از آن در این كشور مشخص نیست اما طبق محاسبات این سازمان بین‌المللی سالانه 61 هزار و 624 مرد پاكستانی به این بیماری مبتلا شده و از این تعداد 42 هزار و 624 مرد جان خود را ازدست می‌دهند. همچنین سالانه 75 هزار و 95 زن پاكستانی به سرطان مبتلا شده و از این تعداد 43 هزار و 188 زن قربانی سرطان می‌شوند. در پاكستان بخش عمده سرطانها در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شوند. كارشناسان بهداشتی معتقدند كه فقدان آگاهی درباره سرطانها و علائم و نشانه‌های آنها یكی از دلایل مهم تاخیر در تشخیص بیماری و در نتیجه پیشرفت آن تا مراحل غیر قابل درمان است.

با این رویكرد متخصصان می‌گویند كه آگاه سازی و آموزش جمع كثیری از مردم كشور برای مبارزه با سرطان ضروری است. این سازمان تاكید كرده است كه تعداد مبتلایان به سرطان در پاكستان به حد هشدار رسیده است. بر اساس این گزارش،‌دست كم یك سوم از 40 درصد كل موارد ابتلا به سرطان قابل پیشگیری است.

به گفته متخصصان؛ مهمترین اقداماتی كه امكان پیشگیری از بروز سرطان را فراهم می‌كند شامل ترك دخانیات، دنبال كردن رژیم غذایی سالم و بهداشتی، تحرك بدنی و هم چنین پیشگیری از ابتلا به بیماریهای عفونی هستند. برخی از بیماریهای عفونی ممكن است منجر به بروز سرطان شوند. سرطان بیماری رشد و تكثیر غیرقابل كنترل سلولهای بدن است كه می‌تواند هر ناحیه‌ای از بدن را گرفتار كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha