زمانی که بیمار در شرایط روحی خاصی قرار دارد، احتمال بروز تنش بین گروه‌های پزشکی و بیماران در همه جای دنیا همیشه و همه جا وجود دارد، زیرا شرایط روحی افراد پایدار نیست و بالطبع توسط جامعه پزشکی هم این مسایل درک می‌شود. اما اگر در این زمینه تخلفی رخ دهد از طرق مختلف این موضوع‌ها بررسی خواهد شد. در صورتی که مردم در این مورد شکایتی داشته باشند، می‌توانند به معاونت‌های درمان دانشگاه علوم پزشکی سراسرکشور مراجعه نمایند و طرح موضوع کنند.

ضرب و شتم یک پزشک در یکی از بیمارستان های تهران/ کار به برخورد فیزیکی با کادر درمان کشیده؟

سلامت نیوز: زمانی که بیمار در شرایط روحی خاصی قرار دارد، احتمال بروز تنش بین گروه‌های پزشکی و بیماران در همه جای دنیا همیشه و همه جا وجود دارد، زیرا شرایط روحی افراد پایدار نیست و بالطبع توسط جامعه پزشکی هم این مسایل درک می‌شود. اما اگر در این زمینه تخلفی رخ دهد از طرق مختلف این موضوع‌ها بررسی خواهد شد. در صورتی که مردم در این مورد شکایتی داشته باشند، می‌توانند به معاونت‌های درمان دانشگاه علوم پزشکی سراسرکشور مراجعه نمایند و طرح موضوع کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، در چند ماه اخیر اما اوضاع تغییر کرده و حالا کادر درمان از رفتار مراجعان و بیماران ناراضی هستند. شاید به دلیل هجمه‌ به‌وجود آمده علیه پزشکان، شرایط برای ارائه خدمت سخت‌تر شده و اعتماد مردم به کادر درمانیتا حدودی کمتر شده است و گاه در صورت بروز مشکل به آسانی زحمات پزشک نادیده گرفته شده و پزشکان و کادر معالج توسط همراهان بیمار مورد ضرب و شتم قرار خواهند گرفت. وقوع این دسته از اتفاقات جای تاملی برای وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و البته مردم باز می‌کند که آن همه احترام به طبیب در جامعه به یک‌باره چه شد؟

طبق اخبار وارده، روز گذشته پزشکی در یکی از بیمارستان‌های تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفته که منجر به شکسته شدن یکی از انگشتان دست وی شد. این پزشک که به دلایل شخصی نخواست نام خود و بیمارستان فاش شود در حال پیگیری برای گرفتن طول درمان از پزشکی قانونی و اعلام شکایت از بیمار است. این درحالی است که هیچ‌گونه عکس‌العملی از برخورد با این موارد و جلوگیری از بروز این صحنه‌ها از طرف مسئولان مربوطه دیده نمی‌شود.

در این خصوص به سراغ مدیرکل پزشکی قانونی کشور رفتیم و از وی خواستار آمار و اطلاعاتی در این خصوص شدیم. احمد شجاعی با وجود اینکه در خصوص مورد اخیر اطلاعاتی نداشت و متذکر شد که «بنده هم اکنون این خبر را از شما می‌شنوم» با ابراز تاسف از وقوع این‌گونه موارد به خبرنگار ما گفت: «معمولا این‌گونه موارد خیلی به ما ارجاع داده نمی‌شود و به‌ندرت این شکایات به پزشکی قانونی می‌رسد. آماری هم در این موارد در دست ندارم.»

شجاعی متذکر شد: «وقتی به خاطر تخلف عده اندکی در جامعه پزشکی، کل جامعه پزشکی مورد هجمه قرار می‌گیرد و زحمات این قشر زحمت‌کش زیر سوال می‌رود، چنین ذهنیتی ایجاد می‌شود و برخوردهای نابجا به کرات دیده می‌شود.»

وی همچنین گفت: «در علت وقوع اینگونه موارد نمی‌توان گفت مقصر چه کسی است. شاید پزشک مقصر باشد و باید بررسی شود. اما به‌طور قطع اگر پزشکان نیز در درمان بیمار کوتاهی داشته باشند، باید کار به‌صورت قانونی انجام بگیرد و بروز اینگونه برخوردها توجیه‌پذیر نیست.» شجاعی افزود: «بسیار پیش آمده که افراد مختلفی جامعه پزشکی را مورد هجمه قرار می‌دهند. درنتیجه اینگونه رفتارها است که چنین برخوردهایی پیش می‌آید.» قابل ذکر است روابط عمومی پزشکی قانونی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ما از عدم دریافت شکایتی مبنی بر ضرب و شتم پزشکان خبر داد. اشرفی اصفهانی تصریح کرد: «شاید مواردی از توهین و دعواهای لفظی پیش بیاید، اما در چند سالی که بنده روابط عمومی و در بطن کار بوده‌ام شکایتی مبنی بر برخورد فیزیکی به ما نرسیده است و شاید علت آن قانونی‌شدن کار و پیگیری کار توسط قوه قضائیه و دادگستری باشد که طرفین از متهم‌شدن قضیه ترسیده و شکایتی در این خصوص نکرده‌اند.»


نبود ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار بیشترین عامل شکایت پزشکی است

مدیرکل آموزش و همکاری‌های علمی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این خصوص، گفت: «نبود ارتباط کافی و مناسب بین پزشک و بیمار و ارائه‌نشدن توضیحات کافی از سوی پزشک در خصوص درمان، جراحی و عواقب و نتیجه حاصل از آن، بیشترین عامل شکایت‌های پزشکی است.»

مسعود قادی‌پاشا افزود: «متاسفانه در چند سال اخیر به همین دلیل شاهد افزایش شکایت از پرشکان هستیم. به دلیل اینکه بیماران به اندازه کافی و مناسب توسط پزشک و کادر پزشکی از چگونگی روند درمان، جراحی و عواقب و نتیجه آن به اندازه لازم مطلع نمی‌شوند بر اساس داده و اطلاعات ناکافی به جراحی‌هایی اقدام می‌کنند که درنتیجه انتظارات آنها برآورده نمی‌شود و از پزشک شکایت می‌کنند.» وی تاکید کرد: «به‌طور مثال در یک عمل جراحی، بیمار به شرایط صددرصد زمان سلامت خود باز نمی‌گردد و تنها حدود 70درصد سلامتی خود را باز می‌یابد، این در‌حالی است که لازم است، پزشک معالج حتما تمام واقعیت و نتیجه جراحی را برای بیمار توضیح دهد تا بیمار نیز براساس اطلاعات، درست تصمیم‌گیری کند.» قادی‌پاشا به پزشکان نیز توصیه کرد که توضیحات کامل از روند درمان، جراحی، بهبودی و نتیجه عمل جراحی و همچنین میزان عوارض ناشی از جراحی و درمان و روش‌های جایگزین را برای بیماران خود توضیح دهند تا بیماران براساس آگاهی کافی بهترین تصمیم را بگیرند.»

وی با تاکید بر اینکه با رعایت این موارد توسط پزشک و بیمار از میزان شکایت‌ها نیز کاسته خواهد شد،گفت: «این امر در قانون مجازات شامل اخذ رضایت و برائت توسط پزشک معالج در مواد 158و 495قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است.» مدیرکل آموزش وهمکاری‌های علمی سازمان پزشکی قانونی کشور، اظهارداشت: «اگر رضایت و برائت استاندارد توسط پزشک معالج گرفته شود و همچنین جامعه پزشکی نیز از قوانین و مقررات به اندازه کافی و مناسب آگاهی داشته باشند، شاهد کاهش شکایات و قصور و تقصیر پزشکی خواهیم بود.» وی افزود: «یکی از وظایف سازمان پزشکی قانونی کشور طبق بند(س) ماده 211برنامه پنجم توسعه کشور، پیشگیری از قصور پزشکی است. در این راستا در سال 93 بیش از 190سمینار، کارگاه و کنگره‌های قانونی و حرفه پزشکی برای افزایش اطلاعات جامعه پزشکی از قوانین و مقرارات پزشکی در کشور توسط سازمان پزشکی قانونی برگزار شد.» قادی‌پاشا تاکیدکرد: «این سازمان آمادگی کامل برای برگزاری اینگونه سمینارها وکارگاه‌ها با همکاری وزارات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی را دارد.»

این مقام مسئول در پزشکی قانونی افزود: «به‌رغم همه زحمات و تلاش‌های جامعه پزشکی، میزان شکایات از این قشر رو به افزایش است. در سال گذشته 6 هزار و 838 پرونده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی کشور بررسی و منجر به صدور رای شد.» وی با بیان اینکه شاهد افزایش 32 درصدی شکایات از پزشکان در سال 93 نسبت به سال 92 بودیم، خاطرنشان کرد: «پس از بررسی شکایات رسیده به کمیسیون‌ها از مجموع 6 هزار و 838پرونده، 59 درصد پزشکان تبرئه و 41 درصد نیز محکوم شدند.» مدیرکل آموزش و همکاری‌های علمی سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین شکایت‌ها را مربوط به رشته‌های متخصصان جراحی زنان و زایمان عنوان کرد و ادامه داد: «شکایت از متخصصان ارتوپدی در رتبه دوم و متخصصان جراحی عمومی در رتبه سوم قرار دارد.»

وی، رتبه چهارم شکایت‌ها از جامعه پزشکی را مربوط به دندانپزشکان عنوان کرد و گفت: «شکایت از متخصصان جراحی پلاستیک و ترمیمی در رتبه پنجم قرار دارد.» قادی‌پاشا تاکید کرد: «در بررسی شکایات هیچ حقی از مردم ضایع نخواهد شد. تمام پرونده‌های ارائه شده از سوی مراجع قضایی به کمیسیون‌های پزشکی قانونی، در کمیسیون‌های تخصصی با حضور کارشناسان متبحر و با تجربه با دقت کافی، بررسی و اعلام نظر کارشناسی می‌شود.» مدیرکل آموزش و همکاری‌های علمی سازمان پزشکی قانونی گفت: «اگر اعتراضی مطرح شود، این موضوع در کمیسیون تجدیدنظر در همان استان و سپس در کمیسیون عالی در ستاد سازمان پزشکی قانونی در تهران مورد بررسی قرارمی‌گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فریده ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    خوبه این ضرب و شتم از جانب بیمار بوده نه سایر اعضای کادر درمان!!!حتما یه اشتباهی کرده پزشکتون که این اتفاق افتاده به حق خواهی بقیه چه ربطی داره؟؟؟؟ اتفاقا خوب شد این اتفاق افتاد!!چندبار بیماران پرستاران رو مورد ضرب و شتم قرار دادن؟؟؟کاری کردین؟؟؟؟ یه انگشتش شکسته!!همکار ما تو ای سی یو بستری شد!!!لطفا برید نقص هاتون روجمع کنید!!! به بقیه کاری نداشته باشین!