یک متخصص بیماری‌های داخلی و کنترل دیابت با بیان اینکه بیماران دیابتی برای روزه گرفتن باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، عنوان کرد: مصرف میوه، سبزیجات و آب کافی برای بیماران دیابتی لازم است.

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های داخلی و کنترل دیابت با بیان اینکه بیماران دیابتی برای روزه گرفتن باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، عنوان کرد: مصرف میوه، سبزیجات و آب کافی برای بیماران دیابتی لازم است.


 به گزارش  سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر گلشید اجلالی با بیان اینکه بیماران دیابتی قبل از شروع ماه مبارک رمضان باید کاملا تحت نظر پزشک خود باشند، اضافه کرد: در مورد روزه گرفتن یا نگرفتن بیمار دیابتی پزشک معالج هر فرد باید تصمیم گیرد و با انجام آزمایشات بررسی کند که آیا روزه گرفتن برای بیمار مضر است یا نه.


وی افزود: بیماران دیابتی که دچارعوارض ناشی از دیابت مانند رتینوپاتی یا نفروپاتی هستند به علت خطر کمبود آب در بدن در طول روزه‌داری مجاز به گرفتن روزه نیستند. در حالت کلی تمام بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، با توجه به زمانبندی تزریق انسولین نمی‌توانند روزه بگیرند.
اجلالی همچنین افزود: اگر بیمار دیابتی تحت نظر پزشک معالج خود بوده و قندخون کنترل شده باشد، قندخون ناشتا زیر 120 و قند دو ساعت بعد از غذا زیر 180 باشد و در عین حال روزه گرفتن عارضه‌ای در فرد ایجاد نکند، فرد می‌تواند با رعایت نکاتی روزه بگیرد.


یک متخصص بیماری‌های داخلی اظهار کرد: قند خون افراد باید در ساعات بعد از افطار زیر 200 بوده و در طول روز نیز زیر 100 نباشد.
وی خاطرنشان کرد: بیمار دیابتی ممکن است در طول روز با هیچ مشکلی در ظاهر مواجه نشود، اما روزه گرفتن باعث ایجاد عوارض ناشی از کم آبی شود که مشورت با پزشک معالج در این خصوص ضروری است.


وی همچنین با اشاره به نکات کلی برای استفاده عموم بیماران دیابتی گفت: بیماران اگر با نشانه‌های افت قندخون مواجه شوند باید فورا روزه خود را بشکنند.
اجلالی تاکید کرد: از غذاهایی که آهسته قندخون را افزایش می‌دهند مانند میوه‌جات و سبزیجات که شاخص قندی پایین‌تری دارند، استفاده شود. نوشیدن آب و مایعات فراوان در فاصله بعد از افطار تا سحری نیز لازم است.


این متخصص بیماری‌های داخلی اضافه کرد: مصرف عدس و لوبیا همراه با برنج شاخص گلیسمی آن را پایین می‌آورد. قندخون نیز دو ساعت پس از افطار و در فاصله ظهر باید چک شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha