رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از برنامه‌های برای تعیین دقیق مرگ ایرانیان خبر داد و گفت: اینکه در برگه متوفیان عنوان می‌شود مرگ به علت ایست قلبی است، صحیح نیست.

سلامت نیوز: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از برنامه‌های برای تعیین دقیق مرگ ایرانیان خبر داد و گفت: اینکه در برگه متوفیان عنوان می‌شود مرگ به علت ایست قلبی است، صحیح نیست.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری تسنیم، مرگ در تمام جوامع امری ناخوشایند و اندوهبار است، در تمام ادیان نیز توجه‌هات خاصی به متوفیان شده ا‌ست، از گذشته‌های دور نیز مردم جوامع به دلایل مختلفی فوت می‌کردند کما اینکه فوت‌های دسته جمعی به علت شیوع بیماری‌های مانند وبا و ... بسیار شایع بود.

ولی امروز اکثر خانواده‌ها شاهد آن هستند وقتی عزیزی از نزدشان به آن دنیا می‌رود دلیل فوتش را ایست قلبی عنوان می‌شود، حال این سئوال پیش می‌آید آیا ایست قلبی در ایران زیاد است و یا نقصی دیگر در این زمینه وجود دارد که همه فرم‌های متوفیان در غالب موارد عنوان می‌شود علت مرگ متوفی، ایست قلبی در این رابطه احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره این مسئله که چرا علت واقعی مرگ در ایران به طور دقیق بررسی و اعلام نمی‌شود،   گفت‌: سازمان پزشکی قانونی در این زمینه در تلاش است تا آمار خاص وزارت بهداشت را تهیه و به آنان ارائه کند تا علل واقعی مرگ را بتوانیم کشف و مشخص کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در اکثر مواقع، پزشکی قانونی علت مرگ را ایست قلبی عنوان می‌کند، در حالیکه شاید افراد به دلیل دیگری فوت کرده باشند، عنوان کرد: معلوم است، به این دلیل است که قلب از کار می‌افتد.رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در واکنش به این مسئله که ولی این کار درست نیست، گفت: بله، درست نیست.شجاعی خاطرنشان کرد: به همین دلیل با اجرای طرح دادپزشک این مسئله نیز برطرف خواهد شد، زیرا دادپزشک است که براساس آموزش‌های که فراگرفته است علت واقعی مرگ‌ها را اعلام می‌کند و دیگر یک دادپزشک مانند گذشته نمی‌تواند گزارش کند که مرگ به دلیل سکته قلبی است بلکه باید به طور دقیق علت مرگ را گزارش دهد.

طرحی که مراجعات به پزشکی قانونی کاهش و سرگردانی در بیمارستانها کمتر شدبراساس تکالیف سازمان پزشکی قانونی مندرج در بند (س) ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه و نیز بحث شاخص‌های سلامت در خدمت عدالت در وزارت بهداشت که با شناخت سیمای مرگ به طور واقعی شاخص‌هایی که در سلامت جامعه موثر است شناخته می‌شود، در بسیاری از فوت‌هایی که رخ می‌دهد سیمای مرگ و علت آن مشخص نیست.

در این راستا طی توافقی که بین سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرفت  مقرر شد تا صدور جواز دفن سامان دهی شود. براین اساس در جواز دفن‌هایی که صادر می‌شود باید اطلاعاتی احصا شود تا سیستم بهداشتی و درمانی بتواند با برنامه ریزی دقیق، خدمات بهداشتی به جامعه ارائه بدهد.هم اکنون متولی اجرای طرح دادپزشک مرکز تحقیقات پزشکی قانونی است.

مرکز تحقیقات پزشکی قانونی که مجوز خود را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گرفته است مامور به انجام این مسئله شده است و در چند بخش هم برنامه ریزی صورت گرفته و یکی از بخش‌ها این است که از صدور مجوز دفن‌های غیر اصولی جلوگیری کنند. به عبارتی اگر جواز دفن  صادر می‌شود باید مولفه‌هایی داشته باشد و به درستی تکمیل شود.

در این رابطه احمد شجاعی چندی قبل  درباره آخرین وضعیت اجرای طرح دادپزشک عنوان کرده بود: هم اکنون طرح دادپزشک در اکثر استانها در حال اجرا است و حدود 8 ماه است که اجرای این طرح در کشور عملیاتی شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره برخی مشکلات این طرح توضیح داد: به هر حال این طرح در اول اجرای خود است و یکی- دو سال اجرای آزمایشی آن به طول می‌انجامد.شجاعی با صحه گذاشتن بر رصد طرح دادپزشک توسط سازمان پزشکی قانونی کشور درباره برخی مشکلات این طرح ملی عنوان کرد: هنوز یک مقداری این طرح شناخته نشده است و برخی‌ها اطلاع ندارند چگونه درباره این طرح ارتباط برقرار کنند، دوم هم اینکه در جاهای رویه‌های بود و اگر بخواهد این رویه‌ها تغییر کند چون برخی‌ها منافع ای داشتند، مسلماً تغییر رویه همیشه با مقاومت‌های مواجه است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در مجموع با اجرای طرح دادپزشک در طول این 8 ماه، مراجعات به پزشکی قانونی در زمینه تشریح کاهش یافت و سرعت پاسخگویی به مردم نیز بالا رفته است؛ در آینده نیز با گسترش این طرح امورات مردم تسهیل‌تر می‌شود.به گزارش تسنیم، چندی قبل نیز مهرداد علی بخشی مدیر اجرایی طرح دادپزشک عنوان کرده بود که اولیاء متوفیان با کمک دادپزشک از سرگردانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نجات می‌یابند، زیرا دادپزشک با استقرار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از ارجاع غیرضروری متوفیان به سیستم قضایی و پزشکی قانونی جلوگیری می‌کند.

این اقدام باعث شده است که سازمان پزشکی قانونی به فوت‌های مشکوک و موارد ضروری برای کالبدشکافی مانند قتل و حوادث، سریع‌تر رسیدگی کند.مدیر اجرایی طرح دادپزشک در این باره توضیح داده بود که گاهی پزشکان، اطلاعات کافی از قوانین یا علت فوت ندارند و این احتمال وجود دارد در برخی موارد که باید اجساد را به پزشکی قانونی ارجاع دهند، جواز دفن صادر کنند و یا شاخص‌های جواز دفن را که اطلاعاتش برای بخش سلامت مورد نیاز است، ارسال تکمیل نشود که در این ارتباط پزشکان می‌توانند در تهران با شماره تلفن 77537530 و شهرستان‌ها از طریق سایت دادپزشک به نشانی ایـنترنتی www. lmrc. ir مراجعه و اطلاعات متوفی را به پزشکان کشیک این مرکز اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha