وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از تاسیس شهرهای سلامت در جهت جذب بیماران خارجی خبر داد.

دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست خبری دومین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: دومین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از فردا به مدت 4 روز در تهران برگزار می شود که یکی از مباحث اصلی در این اجلاس توجه به عدالت در سلامت خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس چارچوب مصوبات کمیته راهبردی در دومین اجلاس بحث توجه به وضعیت سلامت در فلسطین اشغالی به خصوص در غزه، اولویت های نظام سلامت در کشورهای جهان اسلام، آمادگی کشورها در برابر حوادث و بلایا و ساز و کار اجرایی شدن مصوبات در اولویت اقدامات قرار خواهد گرفت.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حاشیه این اجلاس نمایشگاهی از دستاوردهای پزشکی، دارویی ایران به نمایش گذاشته خواهد شد، افزود: این اجلاس با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی، سازمانهای وابسته ، سازمان بهداشت جهانی و صندوق جهانی مبارزه با ایدز برگزار می شود که امیدواریم به دنبال برگزاری این نشست شاهد یک حرکت با همبستگی بیشتر در جهان اسلام باشیم.

باقری لنکرانی در جمع خبرنگاران درباره رتبه ایران از جهت سلامت در جهان گفت: در بحث شاخصهای سلامت شاهد رتبه ای خوب هستیم اما درباره تامین منابع سلامت، پاسخگویی بیمه ها، کیفیت های حمایتی از مردم، رتبه ها افت پیدا می کند البته اینکه دراخبارگفته می شود که رتبه ایران چقدراست باید گفته شود این رتبه بندی مربوط به 9 سال پیش است که ازناهمگونی برخوردار است.

وی تصریح کرد: ایران از نظر شاخص های بهداشتی جزو کشورهای خوب و نمونه در منطقه است از جمله در بحث پوشش واکسیناسیون و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی از رتبه خوبی برخوردار است.

وزیربهداشت درباره اینکه درحال حاضر مشکلات سلامت جهان اسلام چیست، گفت: کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از هر نظر کشورهای ناهمگونی هستند که در این بین کشورهایی وجود دارند که در حین جنگ و بحرانهای مالی شدید هستند.

باقری لنکرانی افزود: از مباحث مهمی که از مشکلات سلامت در منطقه است می توان به وجود سه کشور افغانستان، پاکستان و نیجر اشاره کرد که این کشورها جزو چهار کشوری هستند که هنوز بیماری فلج اطفال در آنها ریشه کن نشده است.

وی با اشاره به اینکه ایران از جهت نزدیکی به دو کشور افغانستان و پاکستان و موفق بودن در ریشه کن کردن فلج اطفال در ایران وظایف بیشتری دارد ، گفت: در زمینه بیماریهای واگیر نیز در قاره آفریقا شاهد کشورهایی هستیم که بیماریهای ایدز و مالاریا در آنها شایع است.

به گفته وزیر بهداشت، بر خلاف تصور اینکه در کشورهای ثروتمند بیماریهای غیر واگیر مانند چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا بیشتر است اما بیش از 80 درصد بار این بیماریها در کشورهای فقیر با درآمد متوسط است.

باقری لنکرانی خاطر نشان کرد: در منطقه ما دو کشور عراق و افغانستان در سالهای اخیر به دنبال اشغال شاهد کاهش چشمگیر شاخصهای سلامت بوده اند به خصوص در عراق مرگ و میر مادران و کودکان زیر شش سال قابل توجه است که بیش از یک میلیون کودک و زن در این 6 سال فوت کرده اند.

وی ادامه داد: در افغانستان نیز شاهد بالاترین میزان مرگ و میر مادران باردار هستیم که بر اساس آخرین شاخص حدود هزار و 900 مورد به ازای هر صد هزار زایمان به مرگ و میر دچار می شوند.

وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت نامناسب زباله های بیمارستانی در کهریزک گفت: بحث پسماندهای ویژه جزو موارد مهمی است که باید با دقت پیگیری شود. در حال حاضر در بیمارستانها و مراکز درمانی بیش از 90 درصد جداسازی زباله ویژه از غیر ویژه انجام می شود که این مسئله بسیاری از مشکلات را می تواند رفع کند.

باقری لنکرانی درباره میزان بی عدالتی سلامت در ایران نیز گفت: موضوع بی عدالتی در سلامت در بیشتر کشورها حتی ثروتمندترین آنها نیز وجود دارد. در ایران در زمینه فاصله بین شاخصهای بهداشتی در استانها و شهرستانهای مختلف روز به روز در حال کاهش و یکسان شدن است.

وی تصریح کرد: برای مثال در استان سیستان و بلوچستان در جهت کاهش مرگ و میر مادران طی سه سال گذشته شاهد 40 درصد کاهش مرگ و میر مادران بوده ایم.

وزیر بهداشت افزود: در بحث توجه به کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه که بسیار زیاد بوده است بعد از بررسیها تعداد تختهای مراقبتهای ویژه به حدود 2 برابر افزایش یافته است که اکنون نزدیک به هزار تخت در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته شاهد اعزام سالی 4 هزار نفر به خارج از کشور برای جراحی قلب بوده ایم گفت: در حال حاضر در سراسر کشور نزدیک به 100 مرکز ارائه کننده خدمات مربوط به بیماریهای قلبی و 40 مرکز جراحی قلب وجود دارد که در 5 استان نیز مرکز جراحی قلب تاسیس شده است.

باقری لنکرانی درباره رویکرد دولت نهم درباره تنظیم خانواده گفت: در بحث بهداشت خانواده، بهداشت باروری جزئی از آن محسوب می شود که وزارت بهداشت با در نظر گرفتن مسائلی چون افزایش میزان مرگ و میر به سه دلیل بارداری زنان قبل از 18 سالگی و بعد از 35 سالگی، فاصله کم بین بارداریها، تولد کودک ناخواسته به رفع این مشکلات پرداخته است.

وی درباره جذب بیماران خارجی در ایران ادامه داد: وزارت بهداشت در جهت ایجاد مراکزی برای جذب بیماران خارجی برنامه ای تدوین کرده است که از امسال با همکاری نهادهای عمومی، بحث شهرهای سلامت پیگیری خواهد شد که تاسیس این شهرها در جذب بیماران خارجی تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر بهداشت در پایان عنوان کرد: وزارت بهداشت درباره ساماندهی وضعیت تعرفه ها با انجمنهای مربوطه و سازمان نظام پزشکی جلسات متعددی داشته است البته در بخش تعرفه های سرپایی خیلی اختلاف نظر وجود ندارد، عمدتا مشکل در بحث تعرفه های بستری است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha