شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 15299

یک متخصص ارتوپدی و جراح مفاصل توصیه کرد: زنان در ایام خانه تکانی مطابق با جثه و نیروی خود و با رعایت نکات ایمنی استخوان‌ها و مفاصل فعالیت کنند.

دکتر محمود معتمدی، ارتوپد و جراح استخوان و مفاصل و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، آسیب استخوان‌ها به خصوص مهره‌ها را یکی از صدمات شایع خانه تکانی‌های شب عید در زنان عنوان کرد و افزود: اندام‌ها و ستون فقرات این افراد آسیب پذیرتر است و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، ممکن است دچار صدمات و آزردگی‌های متفاوت شود.

وی با بیان این که ناحیه گردن زنان در این مواقع بیشتر آسیب پذیر بوده و علت شایع مراجعه آنان به پزشک است، توضیح داد: آویزان کردن و زدن پرده ها نقش زیادی در این زمینه دارد. به طوری كه بالا گرفتن سر و گردن به طور مثال در حین آویزان کردن پرده‌ها با وارد کردن فشار مضاعف بر مهره‌های گردن و عضلات آن، موجب آسیب دیدگی این افراد می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در نتیجه این عمل مهره‌های گردنی درد گرفته و ممکن است به صورت دیسک بروز کند. این درد ممکن است به ناحیه گردن، شانه، بازو، ساعد و انگشتان دست نیز سرایت کند.

این متخصص ارتوپدی به زنان توصیه کرد: در آویزان کردن پرده‌ها و کارهایی که نیاز به استفاده از نردبان وجود دارد از نردبانی استفاده کنند که ارتفاعش به موازات گردن فرد باشد و آنها را مجبور به پائین یا بالا نگه داشتن سر و گردن نکند.

وی علت دردهای زودگذر عضلات را لاغری و ضعف عضلات گردن نیز دانست و افزود: افراد با عضلات ضعیف و لاغر زودتر دچار درد مهره گردنی و سپس درد ناحیه پشتی و بعد ناحیه مهره کمری می شوند.

دکتر معتمدی با تاکید بر این مطب که افرادی که دچار لاغری و ضعف عضلات بوده و سابقه مشکلات مهره ای داشتند باید کمتر کار کرده و یا کمتر به مهره‌ها فشار آورند، افزود: در صورت تبدیل این دردها به دیسک امکان انجام فعالیت‌های روزانه نیز از فرد سلب می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از نحوه بلند کردن اجسام سنگین توسط بانوان در این دوران گفت: با بلند کردن ناصحیح یک کیلو وزنه از زمین 10 برابر وزن آن جسم یا وزنه به ستوان فقرات به خصوص در ناحیه کمر فشار وارد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی در مورد نحوه درست بلند کردن اجسام با اشاره به نحوه بلند کردن وزنه توسط وزنه برداران تصریح کرد: افراد به خصوص زنان باید برای بلند کردن اجسام ابتدا نشسته و سپس جسم را با نرمی بالا بیاورند در این صورت فشار به ستون فقرات به خصوص ناحیه کمری کمتر خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به این مطلب که زنان از نظر جثه و بدن ضعیف‌تر هستند به آنها توصیه کرد: در مواقع خانه تکانی مطابق قوه و نیروی خود کار کنند در غیراین صورت دردهای مختلفی به سراغشان آمده که آنها را در درازمدت دچار مشکل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha