انگار قصه تخلف برج‌های بزرگ و گرانقیمت پایتخت تمامی ندارد. بعد از پرونده‌های علاءالدین، مجتمع تجارت جهانی فردوسی و هتل اسپیناس٢، حالا مدتی است كه انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت برجی دیگر نشانه رفته است؛ برجی درخیابان فرشته – خیابان مهدیه كه برخلاف پرونده‌های قبلی، هنوز در مرحله گودبرداری است. اما با این وجود عمق گودبرداری آن نیز چنان عظیم و خوفناك است كه هوش از سر آدم می‌برد.

سلامت نیوز:انگار قصه تخلف برج‌های بزرگ و گرانقیمت پایتخت تمامی ندارد. بعد از پرونده‌های علاءالدین، مجتمع تجارت جهانی فردوسی و هتل اسپیناس٢، حالا مدتی است كه انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت برجی دیگر نشانه رفته است؛ برجی درخیابان فرشته – خیابان مهدیه كه برخلاف پرونده‌های قبلی، هنوز در مرحله گودبرداری است. اما با این وجود عمق گودبرداری آن نیز چنان عظیم و خوفناك است كه هوش از سر آدم می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،گودی‌ای با حدود ٥٠ متر عمق كه بسیاری از كارشناسان شهرسازی از آن به عنوان یك شاهكار معماری یاد می‌كنند و گروهی دیگر آن را خطری برای ساختمان‌ها و ابنیه اطرافش می‌دانند. با این وجود مساله‌ای كه باعث شده برج پاسارگاد كه حالا به هتل فرشته معروف شده، از حدود یك ماه قبل یكی از اخبار جنجالی شهرسازی باشد، عمق و شیوه خاكبرداری آن نبود، بلكه ایرادهای واردشده در مورد تعداد طبقات و همچنین ترافیك ایجادشده بعد از احداث این سازه غول‌آسا بود؛ سازه‌ای كه به گفته رسانه‌ها ٥٧ طبقه بوده و بعد از تكمیل آن به دومین برج مرتفع پایتخت، بعد از برج میلاد بدل خواهد شد. در گزارش‌های منتشر شده عرض خیابان مهدیه هشت متر عنوان شده است. حالا سوال اینجاست كه اولا چطور در خیابانی با این عرض كم مجوز احداث یك غول ٥٧ طبقه صادر شده است. ثانیا: آیا اصولا احداث برجی ٥٧ طبقه در زمینی با وسعت ٤٦٠٠ متر از لحاظ طرح تفصیلی قانونی است؟
زیر و بم یك برج:
سرمایه‌گذار برج هتل پاسارگاد شخصی حقیقی است كه گفته می‌شود قرار است با مشاركت یك سرمایه‌گذار خارجی این برج عظیم را علم كند؛ برجی كه قرار است هم باشگاه‌های ورزشی داشته باشد و هم رستوران‌های متعدد و هم طبقات متعدد تجاری و هم ٢٣ طبقه آن به هتل اختصاص پیدا كند؛ هتلی كه شاید نخستین هتل ٥ ستاره «واقعی» ایران باشد؛ هتلی با تمام مشخصه‌های یك هتل ٥ ستاره. حتی طراح این برج نیز یكی از معماران بزرگ جهان به نام «زاها حدید» است. به قول یكی از دوستان گویا همه‌چیز این هتل «خارجكی» است و بالطبع میهمانان آن هم از طبقه از ما بهتران خواهند بود.


مالك بی‌تقصیر است، شهرداری مقصر
برخلاف تمامی جنجال‌های به پا شده در مورد تخلف‌هایی كه در مورد هتل پاسارگاد انجام شده، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفت‌وگو با «اعتماد» رسما اعلام می‌كند كه از لحاظ شهرسازی و معماری تخلفی از سوی مالك صورت نگرفته بلكه تنها تخلف انجام شده، از سوی كمیسیون ماده ٥ وقت بوده كه معلوم نیست با چه استدلالی مجوز تخریب باغی كه هم اینك محل ساخت برج است را صادر كرده است؟! محمد سالاری، پس از گذشت حدود دو هفته سكوت از آغاز بحث هتل فرشته و تخلف‌های صورت گرفته در آن، بالاخره روزه سكوت خود را می‌شكند و همان روزی كه برای بازدید میدانی از محل ساخت این پروژه رفته است به «اعتماد» می‌گوید: برخلاف روایت‌های مختلفی كه از انجام تخلف در ساخت هتل پاسارگاد در رسانه‌ها مطرح شده است، در مورد ساخت آن هیچ تخلفی صورت نگرفته است.


وی در مورد مساله عرض خیابان و كوچه‌های اطراف این برج نیز می‌گوید: گفته می‌شود كه این برج هتل در خیابانی با عرض پنج یا هشت متر ساخته شده است، اما بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی حكایت از آن دارد كه این برج در زمینی درحال احداث است كه از یك طرف به باغ روسیه و از سه طرف دیگر به خیابان‌های اطراف با عرض‌های ١٢ و ١٨ متر مرتبط است. حتی مالك می‌خواهد داوطلبانه عرض مشترك برج خود با خیابان گلپاد را به حدود ٣٠ متر برساند كه در این صورت دیگر نباید مشكل ترافیكی خاصی وجود داشته باشد.


وی درمورد برخی گزارش‌ها كه حكایت از ترك خوردن دیوارهای ساختمان‌های اطراف این برج دارد نیز می‌گوید: بازدید میدانی ما چنین چیزی را تایید نمی‌كند. ضمن اینكه تكنولوژی به كار رفته برای گودبرداری و ایمن‌سازی آن شاید برای نخستین‌بار است كه در ایران استفاده می‌شود و جزو شاهكارهای معماری محسوب می‌شود. به هر حال تاكنون هیچ‌یك از مالكان ساختمان‌های اطراف حاضر نشده از مالك این برج شكایتی را مطرح كند كه همین امر نشان از بی‌اساس بودن این خبر دارد. به گفته سالاری، قبلا به جای این برج باغی قرارداشته كه در سال ١٣٨٥ با حكم كمیسیون ماده ٥، رای به تبدیل آن به برج هتل مزبور داده شده و پروانه ساخت آن نیز در سال ٨٨ برهمین اساس صادر شده است. اما آیا براساس طرح تفصیلی می‌توان ساختمانی ٥٧ طبقه را در زمینی ٤٦٠٠ متری ساخت؟ رییس كمیسیون شهرسازی و معماری این برج ولی با ذكر اینكه برخلاف ادعای رسانه‌ها این برج ٤٦ طبقه است، نه ٥٧ طبقه، در پاسخ به این سوال می‌گوید: این را باید كمیسیون ماده ٥ جواب دهد.

در واقع به نظر می‌رسد كمیسیون ماده ٥ وقت كه مسوول صدور مجوز برای تخریب این باغ ٥ هزار متری و همچنین صدور پروانه ساخت برجی با این تعداد طبقات بوده دراین مورد مسوول و مقصر هستند و باید اعضای آن پاسخگو باشند. با این وجود وی براین نكته نیز تاكید دارد كه هدف از طرح این موارد، مخالفت با فرآیند هتل‌سازی نیست بلكه اعمال قانون در مورد تخلف آشكاری است كه صورت می‌گیرد. رییس كمیسیون شهرسازی و معماری ضمن اشاره به اینكه از ٤٦ طبقه این برج ٢٣ طبقه آن هتل و مابقی، مراكز تجاری و ورزشی و تفریحی خواهد بود، تاكید می‌كند: البته ما هم معتقدیم كه باید از سرمایه‌گذاری در عرصه هتل‌سازی كه یكی از نقاط ضعف گردشگری است حمایت كرد، به همین دلیل به دنبال بررسی راهكارهایی برای حل مشكلات احتمالی ترافیك ناشی از احداث این برج هتل، برای شهروندان و اهالی منطقه هستیم.

  اما آیا ممكن است تخلف‌های صورت گرفته و همچنین گره‌های ترافیكی، بهانه‌ای شود برای جلوگیری از ادامه كار هتل فرشته؟ سالاری در این مورد معتقد است: این برج هتل شاید تنها هتلی باشد كه واقعا «٥» ستاره خواهد بود و مطابق معیارها و استانداردهای روز جهان ساخته خواهد شد و می‌تواند یكی از افتخارات معماری ما باشد. اگر هم تخلفی صورت گرفته باشد از سوی كمیسیون ماده ٥ وقت بوده است. در مورد دغدغه‌های ترافیكی ناشی از ساخت این برج هم مالك مدعی است كه این طرح پیوست‌های ترافیكی هم دارد و در آن مشكل ترافیك حل شده است كه باید این ادعا بررسی شود و بالاخره راهی برای حل این مشكل احتمالی پیدا كنیم. ولی در مجموع لزومی نیست كه بخواهیم جلوی كار مالك آن را بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha