شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: 15306

در یك تحقیق جدید معلوم شد: تاثیر پلاك چسبنده آمیلوئید روی مغز كه عامل بروز بیماری آلزایمر است، بسیار بیشتر از تصور قبلی متخصصان است و در نتیجه توجه به آن در جهت پیشگیری و درمان بسیار بیشتر از گذشته است.

این پلاك‌ها به سلولهای عصبی یا همان نورونها آسیب می‌رسانند. نورونها سلولهایی هستند كه سیگنالهای عصبی را در سر تا سر سیستم عصبی منتقل می‌كنند.

در تحقیق اخیر معلوم شد: این پلاك‌های چسبنده نه تنها روی نورونها بلكه روی سلولهای آستروسیت نیز تاثیر نامطلوب می‌گذارد و در نتیجه بیماری را تشدید می‌كند. آستروسیتها نقش پشتیبان اصلی را در مغز ایفا می‌كنند.

با توجه به نتایج این پژوهش، تاثیر كلی پلاكها روی مغز بسیار پیچیده‌تر از دانسته‌های قبلی متخصصان و پزشكان است و نقش این پلاك‌های آمیلوئیدی در تغییر عملكرد مغز بسیار پیچیده‌تر است.

این پژوهش از سوی دكتر كیشور كوچیبهوتلا و دستیاران وی در انستیتو بیماریهای تحلیل برنده اعصاب ماس جنرال صورت گرفته است.

محققان می‌گویند: اطلاعات جدید آنها می‌تواند اهداف تازه‌ای را برای تولید داروهای جدیدتر و موثرتر بهبود آلزایمر در اختیار دانشمندان قرار دهد. آستروسیتها به میزان فراوانی در سرتاسر مغز منتشر هستند. تا پیش از این تصور می‌شد این سلولها نقش منفعل روی نورونها دارند اما در این تحقیق مشخص شد؛ این سلولها سیگنالهای شیمیایی مهمی ارسال می‌كنند كه می‌توانند در سر تا سر مغز سفر كنند و نقش مهمی روی فعالیت‌ نورونها و در نتیجه روی عملكرد كلی مغز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha