هر‌چند بنا‌بر اظهارات سلیمان عباسی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس كاهش زیر‌میزی پزشكان با اجرای طرح تحول سلامت حداكثر 2 تا 3 درصد است اما عضو دادگاه انتظامی سازمان نظام‌پزشكی و مسئول دادگاه بدوی این سازمان از كاهش شكایات تعرفه‌ای و زیرمیزی در كنار افزایش تخلفات مالی بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های خصوصی خبر می‌دهد.

مأموریت دریافت زیر‌میزی به بیمارستان‌ها واگذار شد!

سلامت نیوز: هر‌چند بنا‌بر اظهارات سلیمان عباسی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس كاهش زیر‌میزی پزشكان با اجرای طرح تحول سلامت حداكثر 2 تا 3 درصد است اما عضو دادگاه انتظامی سازمان نظام‌پزشكی و مسئول دادگاه بدوی این سازمان از كاهش شكایات تعرفه‌ای و زیرمیزی در كنار افزایش تخلفات مالی بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های خصوصی خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: هر‌چند بنا‌بر اظهارات سلیمان عباسی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس كاهش زیر‌میزی پزشكان با اجرای طرح تحول سلامت حداكثر 2 تا 3 درصد است اما عضو دادگاه انتظامی سازمان نظام‌پزشكی و مسئول دادگاه بدوی این سازمان از كاهش شكایات تعرفه‌ای و زیرمیزی در كنار افزایش تخلفات مالی بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های خصوصی خبر می‌دهد. به بیان دیگر انگار مأموریت دریافت پول اضافی از بیماران به جای دریافت مستقیم از سوی پزشك به بیمارستان‌ها واگذار شده است.


آبان ماه سال گذشته بود كه با اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌ها و افزایش مزد درمان نوبت به جدی شدن نظارت‌ها برای برچیدن بساط زیر‌میزی رسید و وزیر بهداشت «شیوه‌نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای كتاب ارزش نسبی خدمات سلامت» را در جهت مبارزه با دریافت‌های خارج از عرف در حوزه درمان ابلاغ كرد. بر این اساس بنا شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی علاوه بر روش‌های موجود، از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا ثبت شكایت در سایت اینترنتی ir. 1690. www شكایات خود را اعلام و كد رهگیری دریافت كنند. حالا دكتر ایرج خسرونیا در مورد میزان شكایات تعرفه‌ای از ابتدای فعالیت سامانه 1690 در 15 آبان ماه سال 93، با بیان اینكه تعداد شكایات در كل كشور زیاد بوده است، می‌گوید: در حال حاضر تخلفات بیشتر در حوزه خود بیمارستان‌هاست، در حالی كه تعداد شكایات مربوط به تعرفه‌ها و زیرمیزی كاهش یافته است.

   اشتباه محاسباتی بیمارستان‌ها به نفع جیب خودشان!
بنا به اظهار خسرونیا شكایات مربوط به تعرفه‌ها بیش از 200 عدد نبوده و این میزان شكایات در دادگاه‌ها و دادسراهای مختلف بررسی شده است. در برخی موارد نیز اشتباه رخ داده یعنی اصلا پزشك پول زیادی نگرفته و اشتباهی رخ داده است.  عضو دادگاه انتظامی سازمان نظام‌پزشكی با بیان اینكه در تهران نیز 17 الی 18 پرونده در خصوص شكایات تعرفه‌ای ثبت شده است، تصریح می‌كند: بیشترین میزان شكایات در حوزه بیمارستان‌ها و افزایش دریافت وجه از سوی آنهاست به این معنی كه بیمارستان‌ها بنابر اشتباهات محاسباتی پول زیادی می‌گیرند. ظاهراً این اشتباه محاسباتی به نفع جیب بیماران نیست و بیمارستان‌ها وقتی قرار است در محاسبات هزینه‌های بستری و درمان اشتباه كنند، سمت و سوی این اشتباه خالی شدن جیب بیمار و پر شدن صندوق بیمارستان را نشانه می‌گیرد و از آنجا كه اغلب سهامداران بیمارست‌های خصوصی پزشكان هستند، ‌این پول در نهایت از جیب این پزشكان سرشناس سر در می‌آورد.

   دریافت پول برای خدمتی كه انجام نشده
خسرونیا در پاسخ به اینكه منظور از اشتباهات محاسبه‌ای در بیمارستان‌ها چیست، می‌گوید: مثلاً زمانی كه بیمار همراه دارد در بیمارستان از او پول بیشتری اخذ می‌كنند یا در زمان تشكیل پرونده پول بیشتری می‌گیرند و در برخی موارد نیز پول تخت را افزایش می‌دهند، سپس با محاسبه این اقدامات كوچك پول بیشتری از بیمار دریافت می‌كنند. بنا به تأكید وی، این تخلفات بیشتر در بیمارستان‌های خصوصی اتفاق افتاده و تاكنون 30 مورد شكایت در این خصوص داشته‌ایم كه اخطاریه به آنها داده شده، برای آنها تشكیل پرونده داده و محاكمه شده‌اند.

   جراحی‌های غیر واقعی؛ دریافت مزد واقعی
با وجود این تخلفات بیمارستان‌ها به همین موضوع محدود نمی‌شود. پشت پرده برخی از این تخلفات را باید در اتاق‌های عمل جست‌وجو كرد. نعمت‌الله منوچهری، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جوان» از تخلفات جدیدتری در حوزه اورژانس‌های بیمارستانی خبر می‌دهد. به گفته وی‌، با بودجه كلانی كه در طرح تحول سلامت به بخش بهداشت و درمان تزریق شده است، گاهی وقت‌ها برای بیماران تصادفی كه با اورژانس به بیمارستان منتقل می‌شوند اعمال و خدمات غیر واقعی لیست می‌شود، به طور نمونه بیمار با یك شكستگی ساده به بیمارستان می‌رود اما در پرونده‌اش چند عمل جراحی وجود دارد. به باور وی از آنجایی كه نظارت هم بر عهده خود بیمارستان‌هاست، این تخلفات آسان‌تر رخ می‌دهد.

   اگر تخلف اثبات شود
بدیهی است مراكز متخلف كارشان را به خوبی بلدند و از آنجایی كه در كشور ما هیچ نظارتی بر صحت تجویزهای پاراكلینیكی و آزمایشگاهی نیست، بنابراین خرج‌تراشی‌های متعددی در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی امكانپذیر است، ‌تخلفاتی پنهانی كه اغلب با سند‌سازی همراه است و اثبات آن چندان كار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد.
خسرونیا اما در خصوص چگونگی برخورد با متخلفانی كه در شكایت‌های مردمی معرفی می‌شوند، می‌گوید: ابتدا پرونده به نظام پزشكی ارجاع داده می‌شود و بعد از آن مسئولان فنی بیمارستان‌ها به دادگاه خوانده می‌شوند و در صورتی كه ثابت شود كه تخلف روی داده و مقصر بوده‌اند، محاكمه می‌شوند. وی محكومیت‌های اعمالی را برای متخلفان بین توبیخ كتبی، درج در پرونده و سه ماه محرومیت از طبابت متغیر عنوان می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha