مدیر كل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از حذف كامل جوش شیرین نان‌ها و غنی سازی همه آ‌ردهای تولیدی كشور از ابتدای سال 86 خبر داد.

حذف كامل جوش شیرین و غنی‌سازی آرد همه نانوایی‌ها از اول 86
مرتضی صفوی در گفت و گو با فارس، افزود:‌ در زمان حاضر آرد تولیدی كارخانه ها در 18 استان كشور با آهن و اسید فولیك غنی سازی می‌شود و كارخانه‌های تولید آرد در 12 استان دیگر كشور نیز دستگاههای میكروفیدر را خریداری كرده‌اند و منتظر تخصیص بودجه وزارت بازرگانی برای خرید پرمیكس كه ماده اولیه غنی سازی است، هستند تا كار غنی سازی را از اول فروردین 85 آغاز كنند.
وی ادامه داد: تاكنون كارخانه‌های آرد 18 استان كشور شامل اصفهان، كرمان، چهار محال و بختیاری، همدان، مركزی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خوزستان، كهگیلویه و بویر احمد، مازندران (دانشگاه بابل)، گلستان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، كرمان و زنجان كار غنی سازی آ‌رد را شروع كرده‌اند.
وی اضافه كرد: 85 درصد از مجموع 350 كارخانه تولید آرد كشور اكنون دستگاه میكروفیدر را نصب كرده‌اند، 15درصد دیگر نیز متعهد شده اند تا آخر امسال این دستگاه را خریداری و نصب كنند و منتظر تخصیص بودجه لازم برای خرید پرمیكس هستند تا از اول سال 86 كار غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك را آغاز كنند.
صفوی گفت:‌ از مجموع این 18 استان 8 استان شامل استانهای سیستان و بلوچستان، اصفهان، زنجان، فارس، مركزی، چهار محال و بختیاری، كرمان و همدان، اعتبار لازم برای خرید پرمیكس را از وزارت بازرگانی دریافت نكردند اما توانستند با رایزنی از اعتبارات استانی برای ادامه این طرح و جلوگیری از توقف آن استفاده كنند تا با تخصیص اعتبار مشكل حل شود.
مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه كرد: مشكل دیگری كه در اجرای این وجود دارد مصرف جوش شیرین در برخی نانوایی های كشور به خصوص در تهران و استانهای مازندان و گیلان است زیرا مصرف جوش شیرین جذب آهن و اثربخشی آْرد غنی سازی را از بین می‌برد.
وی گفت: برای جبران این مشكل بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت با هماهنگی اتحادیه صنف نانوایان همه نانوایی‌های كشور ملزم شده‌اند حداكثر تا پایان امسال مصرف جوش شیرین را در تهیه نان به طور كامل حذف كنند در غیر این صورت از اول سال آینده نانواهای متخلف به سازمان تعزیرات معرفی می‌شوند و با هماهنگی انجام شده با قوه قضائیه نانواهای متخلف جریمه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha