دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 15310

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از کاهش مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه در کشور خبر داد.

دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست خبری اجلاس 4 روزه وزرای بهداشت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت : برنامه های مراقبت ویژه از مادر و نوزاد که در سه سطح به صورت گسترده و یک پارچه در کشور اجرا می شود مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه را کاهش داده است.

وی افزود : تعداد تخت های مراقبت ویژه نوزادان با دو و نیم برابر شدن به رقم هزار تخت ویژه مراقبت از نوزادان در کشور رسیده است که این امر باعث کاهش مرگ نوزادان به ویژه در استان هایی شده است که آمار مرگ و میر آن ها بالا بود.

دکتر لنکرانی در باره مرگ و میر مادران نیز خاطر نشان کرد : با اجرایی شدن برنامه مراقبت های ویژه بهداشتی برای مادران در کشور به ویژه راه اندازی 33 واحد زایمانی در استان سیستان و بلوچستان که مرگ و میر مادران باردار آن در مقایسه با شاخص کشوری کمی بالاتر بود این آماردر استان در سه سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

وزیر بهداشت در رتبه بندی سازمان جهانی بهداشت گفت : بر اساس رتبه بندی که در سال 2000 میلادی صورت گرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه شاخص های سلامت رتبه خوبی داشت اما درباره تامین منابع سلامت ، پاسخگویی بیمه ها ، کیفیت های حمایتی از مردم شاهد افت رتبه بودیم که به مرور در این زمینه ها نیز پیشرفت هایی داشته ایم تا کنون آمار دیگری منتشر نشده است.

وزیر بهداشت گفت:کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی کشور های ناهمگونی هستند که درآمد سرانه آنها با یکدیگر بسیار متفاوت است و برخی از انان در حال حاضر درگیر جنگ و بحرانهای مالی شدید هستند.

وی افزود : 4 کشور افغانستان، پاکستان ، نیجر و هند از جمله کشور هایی هستند که تا کنون فلج اطفال در انها ریشه کن نشده است که از این میان 3 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران با برخی از انان همسایه است.
وزیر بهداشت گفت : تا پیش از این بیماری های غیر واگیر در کشورهای ثروتمند شایع بود اما در حال حاضر بیش از 80 درصد بار بیماریها ی غیر واگیر مانند چاقی ، بیماری قلبی ، فشار خون در کشورهای فقیر با درآمد متوسط است.

باقری لنکرانی خاطر نشان کرد: در منطقه دو ،کشور عراق و افغانستان در سالهای اخیر به دنبال اشغال شاهد کاهش چشمگیر شاخصهای سلامت بوده اند به خصوص در عراق بیش از یک میلیون کودک و زن در 6 سال اخیر فوت کرده اند.

وی افزود : در افغانستان نیز شاهد بالاترین میزان مرگ و میر مادران باردار هستیم که بر اساس آخرین شاخص حدود هزار و 900 مورد به ازای هر صد هزار زایمان به مرگ و میر دچار می شوند که خوشبختانه این آمار در ایران 24 به ازای هر 100 هزار زایمان است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در گذشته شاهد اعزام سالی 4 هزار نفر به خارج از کشور برای جراحی قلب بوده ایم گفت: در حال حاضر در سراسر کشور نزدیک به 100 مرکز ارائه کننده خدمات مربوط به بیماریهای قلبی و 40 مرکز جراحی قلب وجود دارد که در 5 استان نیز مرکز جراحی قلب تاسیس شده است.

وی درباره جذب بیماران خارجی در ایران ( توریسم درمانی ) گفت : وزارت بهداشت برای ایجاد مراکزی برای جذب بیماران خارجی برنامه ای تدوین کرده است که از امسال با همکاری نهادهای عمومی ، بحث شهرهای سلامت پیگیری خواهد شد که تاسیس این مراکز در جذب بیماران خارجی تاثیر گذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha