مگر می‌شود برخی از اموال که به منابع طبیعی واگذار شده از سازمان جنگل‌ها اخذ شود؟ در سال‌های گذشته برخی افراد و تعاونی‌ها با استناد به قوانینی که یکسری نمونه‌ها و گریزگاه‌هایی برای آن وجود دارد، برای زمینی که متعلق به دولت است از شهرداری یا دهیاری پروانه ساخت گرفتند.

سلامت نیوز:مگر می‌شود برخی از اموال که به منابع طبیعی واگذار شده از سازمان جنگل‌ها اخذ شود؟ در سال‌های گذشته برخی افراد و تعاونی‌ها با استناد به قوانینی که یکسری نمونه‌ها و گریزگاه‌هایی برای آن وجود دارد، برای زمینی که متعلق به دولت است از شهرداری یا دهیاری پروانه ساخت گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز، مهرداد بائوج‌لاهوتی - عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در روزنامه آرمان نوشت: در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم مدیریت و کم‌توجهی به جنگل‌ها بخش قابل توجهی از این ثروت ملی از بین رفته است. سالانه شاهد بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر در بخش جنگل‌ها و مراتع بوده‌ایم. اکنون به بخش عمده‌ای از جنگل‌ها به دلیل کاهش میزان بارندگی خسارت‌های گوناگون دیگری وارد شده است و علاوه بر آن شاهد بروز خسارت‌های گوناگونی به جنگل‌ها و مراتع هستیم که عموما هم بروز این آسیب‌ها به دلیل واگذاری، تصرف و فروش جنگل‌ها به افراد بانفوذ یا تعاونی‌هاست.

این اقدامات درحالی رخ می‌دهد که سازمان جنگل‌ها توانایی فرهنگ‌سازی و تربیت مردم را به‌عنوان محافظت کننده در امر منابع طبیعی دارد. مگر می‌شود برخی از اموال که به منابع طبیعی واگذار شده از سازمان جنگل‌ها اخذ شود؟ در سال‌های گذشته برخی افراد و تعاونی‌ها با استناد به قوانینی که یکسری نمونه‌ها و گریزگاه‌هایی برای آن وجود دارد، برای زمینی که متعلق به دولت است از شهرداری یا دهیاری پروانه ساخت گرفتند.

در یک سال اخیر از شدت این‌‌گونه اقدامات منفعت‌طلبانه کاسته شده و اعمال مدیریت در این زمینه شکل مستحکم‌تری به خود گرفته است. از سویی در سال‌های اخیر شاهد افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم و برای مدیریت این معضل هم تاکنون نهاد‌های مسئول هیچ واکنش ثمربخشی انجام نداده‌اند. با مشاهده آتش‌سوزی در جنگل‌ها باید افرادی که شاهد این اتفاق هستند به سازمان‌های مربوطه اطلاع‌رسانی کنند. در همه جای دنیا به‌دلیل وجود شرایط جوی خاص ممکن است در هر نقطه شاهد آتش‌سوزی باشیم، اما در برخی مناطق به دلیل عدم مراقبت و فرهنگسازی شاهد افزایش آتش‌سوزی هستیم. بخش اعظمی از آتش‌سوزی‌ها عمدی اتفاق می‌افتد و شاهد این هستیم که با آتش‌سوزی، زمین در اختیار افراد قرار می‌گیرد و افراد با تغییر کاربری زمین در پی دستیابی به اهداف و منافع خود هستند. دراغلب شهرها شاهد رهاسازی و عدم رسیدگی به جنگل توسط برخی مالکان هستیم که این جنگل‌ها به دلیل عدم رسیدگی خشک می‌شوند. در استان‌های شمالی کشور حدود هفت هزار هکتار از باغات تغییر کاربری دادند. چیزی حدود دو یا سه هزار هکتار از باغات توت تغییر کاربری پیدا کرده و حدود بیست‌وسه هزار هکتار از اراضی شالیکاری برنج نیز مورد تغییر کاربردی قرار گرفته است. در واقع برای مدیریت این نارسایی باید کشاورزی در این اراضی مدیریت شود و با توسعه کشاورزی دراین اراضی خود مالکان در این اراضی به دنبال تغییر کاربری باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha