رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پنج اقدام موازی در حال انجام است تا در سراسر کشور مراکز مشاوره شیردهی ویژه مادران راه اندازی شود.

سلامت نیوز: رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پنج اقدام موازی در حال انجام است تا در سراسر کشور مراکز مشاوره شیردهی ویژه مادران راه اندازی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،سیدحامد برکاتی،افزود: اکنون یکصد مرکز مشاوره شیردهی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد، اما مقرر شده تا این مراکز در تمام بیمارستان های کشور فعالیت کنند.


وی خاطرنشان کرد: امسال تا 20 درصد به مجموع مراکز مشاوره شیردهی افزوده می شود و آیین نامه ای نیز در این زمینه تدوین شده که شرح وظایف مشاوران شیردهی در آن آمده است.


برکاتی یادآور شد: برای شیردهی موثر نوزادان تا دو سالگی لازم است که یک متخصص به تمام مسایل در این زمینه، از بدو تولد نوزاد و حتی قبل از تولد نوزاد، پاسخ دهد.


رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: مشاوره شیردهی نوعی مشاوره حل مساله و تخصصی است؛ امروزه ارتباطات خانوادگی بویژه در کلانشهرها کمتر و ابعاد خانوارهای ایرانی کوچک شده و مانند گذشته نمی توان چندان از راهنمایی هایی اعضای خانواده مانند مادربزرگ ها بهره برد؛ از سوی دیگر مادران در گذشته هنگام تولد فرزند دوم خود از تجارب مراقبت کودک فرزند اول استفاده می کردند اما اکنون خانواده های تک فرزندی زیاد شده و خیلی نمی توان این تجربه را بین نسل ها منتقل کرد.


برکاتی تاکید کرد: راه اندازی مراکز مشاوره شیردهی یک تجربه جهانی است و تمام بیمارستان های کشور نیز طی یک بازه زمانی پنج تا 10 ساله به این مراکز مجهز خواهند شد.


وی گفت: مراکز مشاوره شیردهی به دو شکل درون بیمارستانی و خارج از بیمارستان فعالیت خواهند کرد؛ این مراکز در خارج بیمارستان در مراکز بهداشتی مستقر خواهند بود، به آن معنا که به ازای هر 500 هزار نفر جمعیت (براساس استانداردهای به دست آمده)، یک مرکز مشاوره شیردهی وجود خواهد داشت.
وی افزود: مراکز مشاوره شیردهی در بیمارستان های سطح 3 (بیمارستان هایی با مراجعان زیاد) بطور شبانه روزی، در بیمارستان های سطح 2 در دو شیفت صبح و بعد از ظهر و در بیمارستان های سطح یک فقط در شیفت صبح فعالیت می کنند.


رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در پاسخ به سووال مبنی بر اینکه مشاوران شیردهی چه کسانی هستند، گفت: متخصصان کودک، متخصصان زنان، پزشکان عمومی، پرستاران و ماماها که توانمندی لازم را در این زمینه دارند با طی کردن یک دوره کارآموزی و دریافت گواهینامه می توانند در این حرفه اشتغال داشته باشند.


برکاتی افزود: اکنون مرکز آموزش کشوری مشاوران شیردهی نیز در بیمارستان اکبرآبادی تهران در حال تجهیز است، این بیمارستان سالانه 15 هزار مراجعه کننده دارد و تا مهر ماه تجهیز خواهد شد.


وی ادامه داد: عملیات اجرایی فعالیت مراکز مشاوره شیردهی از ابتدای سال 95 آغاز خواهد شد.
رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت یادآور شد: طبق آخرین آمار در سال 89، شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر از بدو تولد تا شش ماهگی در کشور، 53.1 درصد است.


برکاتی گفت: مطالعات شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشور در سال 93 مجددا انجام شده و نتایج آن در مرداد ماه اعلام خواهد شد؛ وضعیت جدید شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر در این مطالعه بر اساس شهرستان ها نیز تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha