دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 15322

گروهی از محققان به سرپرستی یك دانشمند هندی الاصل موفق به كشف ژن چاقی شدند.

این محققان دریافته‌اند كه یك ژن خاص در جذب وزن در واكنش به دنبال كردن یك رژیم غذایی حاوی چربی زیاد، نقش مهمی ایفا می‌كند.

بر اساس نتایج این تحقیق كه روی حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفته، در آینده می‌توان با متوقف كردن ژن مزبور به یك راه كار درمانی موثر برای مقابله با چاقی دست یافت.

محققان می‌گویند: این یافته در آینده می‌تواند چاقی‌های مربوط به رژیم غذایی و اختلالات و عوارض توام با آن مانند دیابت و آسیب‌های كبدی در انسانها را درمان كند.

پژوهشگران دریافته‌اند كه یك رژیم غذایی مملو از چربی تولید بیشتر این ژن خاص را ترغیب می‌كند. ژن مزبور در سلولهای چربی موشها، پروتئین كنیاز «RKCbeta یا cbeta»‌ نام دارد.

مطالعه روی موشهای آزمایشگاهی نشان داده است كه وجود ژن مزبور در این حیوانات باعث می‌شود كه در حال مصرف یك رژیم غذایی پرچرب به مدت 12 هفته به سرعت وزن كسب كنند. از سوی دیگر موشهایی كه با كمك مهندسی ژنتیك فاقد این ژن شده بودند پس از مصرف مواد غذایی چرب كمتر وزن جذب می‌كردند و درعین حال حداقل عوارض بیمارگونه ناشی از افزایش وزن و جذب چربی را نیز از خود بروز می‌دادند.

این محققان از كالج پزشكی دانشگاه ایالتی اوهایو اظهار داشتند: بنابراین ما هم اكنون می‌دانیم كه تولید این ژن با ورود چربی زیاد به درون سلولهای چربی افزایش می‌یابد و كمبود آن منجر به مقاومت بدن در برابر چاقی ناشی از مصرف چربی و نیز كاهش مقاومت‌های انسولینی و آسیب‌های كبدی می‌گردد.

محققان تاكید كردند: می‌توان اینگونه تعبیر كرد كه رژیم غذایی پرچرب نشانه‌ای برای بدن برای ذخیره چربی بیشتر است و وقتی ژن نامبرده در این شرایط وجود نداشته باشد در نتیجه ذخیره سازی چربی اتفاق نمی‌افتد.

تحقیق نشان می‌دهد: در موشهایی كه فاقد ژن چاقی هستند به جای ذخیره شدن، سریعتر سوخته می‌شود و در نتیجه مانع از بروز چاقی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha