رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: بدهی 100 هزار میلیاردی دولت روز به روز بیشتر می‌شود.

نبض نامنظم زندگی مستمری‌بگیران/بدهی دولت به تامین اجتماعی روز به روز بیشتر می شود

سلامت نیوز: رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: بدهی 100 هزار میلیاردی دولت روز به روز بیشتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز، اگر قدیمی‌ها برای مستمری و حقوق بازنشستگی اصطلاح «آب باریکه» را به کار می‌برند به این دلیل است که هم مایه حیات قشر بازنشسته و از کار افتاده است و هم اینکه جریان همیشگی آن ریتم زندگی خانواده آنها را تنظیم می‌کند اما انگار این روزها همین جریان اندک حقوق و مستمری هم به سد بزرگ بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی برخورد کرده و تزریق قطره‌چکانی منابع، تاخیر در پرداخت حقوق و مطالبات بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی را باعث شده است.


نبض نامنظم زندگی مستمری‌بگیران
یکی از موضوعاتی که دامن‌گیر بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی شده تاخیر در پرداخت معوقات و پرداخت نشدن بموقع مطالبات آنهاست. از موضوع پیشنهاد افزایش 17درصدی حقوق سالانه مستمری‌بگیران و بازنشستگان توسط تامین اجتماعی که یکطرفه از سوی دولت به 15درصد کاهش یافت بگذریم، هم‌اکنون این قشر از جامعه بابت افزایش سنواتی حقوق، مابه‌التفاوت افزایش 15درصدی سال 94را در ماه فروردین از دولت طلبکارند. یعنی با گذشت 3 ماه از سال جدید هنوز افزایش حقوق فروردین‌ماه به حساب بازنشستگان واریز نشده است. هر چند مدیران این سازمان وعده‌هایی مبنی بر پرداخت این مطالبات در تیرماه را اعلام کرده‌اند اما بدون شک همین تعلل یکی، دو ماهه هم تاثیر خود را بر زندگی بازنشستگان گذاشته است. این در حالی است که رقم بالایی از قشر بازنشسته حقوق و مستمری خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند و افراد تحت پوشش این صندوق حمایتی کشور به عدد 2میلیون و 700هزار نفر می‌رسد که ماهانه چشم انتظارند مقرری خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند. اما تلنبار شدن بدهی دولت به این سازمان کار را به جایی رسانده که دیگر نمی‌توان نبض اقتصاد خانواده را با ریتم نامنظم پرداخت‌ها تنظیم کرد.


3درصدی که پرداخت نمی‌شود
براساس آنچه قانون مشخص کرده است 3درصد از میزان حق بیمه تعیین شده برای افراد سهم دولت است که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود اما در حال حاضر این قاعده به موضوعی فراموش شده در دولت‌ها تبدیل شده و کم‌توجهی به آن باعث شده رقم بدهی دولت بابت سهمش از حق بیمه هر روز بیشتر از روز گذشته شود. این در حالی است که براساس تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی، دولت مکلف است حق بیمه سهم خود را به طور یکجا در بودجه سالانه کل کشور منظور و به سازمان پرداخت کند اما با این وجود بدهی دولت به این سازمان به عدد 100هزار میلیارد تومان رسیده است. عدد و رقمی که تامین اجتماعی را با چالش مواجه کرده و می‌تواند حال و روز این سازمان را بحرانی کند.


باخت حقوق در مسابقه با تورم
انباشت بدهی‌های دولت در شرایطی است که بسیاری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با مشکلات گوناگونی مواجه هستند و به دلیل ارقام اندک قید شده در فیش‌های حقوقی خود نمی‌توانند از عهده تامین مخارج زندگی برآیند.   پازوکی یکی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی درباره این وضعیت به «وطن‌امروز» می‌گوید: حقوق بازنشستگی در جامعه به بخور و نمیر معروف است یعنی تا اندازه‌ای برای رفع احتیاجات حداقلی زندگی کفاف می‌دهد. وی با اشاره به بزرگ‌تر شدن ابعاد خانوار در زمان بازنشسته شدن سرپرست خانواده می‌افزاید: زمانی که فرد به سن بازنشستگی می‌رسد از یک طرف توان ادامه کار و فعالیت را ندارد و از طرفی خانواده وی با بزرگ‌تر شدن فرزندان و ازدواج آنها بزرگ‌تر می‌شود در نتیجه مخارج و هزینه‌ها هم چند برابر می‌شود اما به یک باره فرد با فیش حقوقی بسیار جزئی به خانه مراجعه می‌کند که به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز نیست. این بازنشسته با اشاره به نرخ تورم سالانه بیان داشت: در حال حاضر هزینه‌های گذران زندگی بسیار بالاست و با تورم افسارگسیخته‌ای روبه‌رو هستیم که زندگی را به مسابقه تبدیل کرده است اما درصد افزایش حقوق سالانه ما بازنشستگان همیشه از نرخ تورم عقب‌تر است. تنها مطالبه مستمری‌بگیران و بازنشستگان از دولت این است که برابر با نرخ تورم و گرانی‌های بازار سطح دریافتی بازنشستگان را نیز افزایش دهد.


حقوق و مستمری با چاشنی تبعیض
افرادی که زیر چتر سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و برای دوران پیری و از کارافتادگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند اغلب از صنوف آزاد یا اشخاصی هستند که به صورت خویش‌فرما بیمه شده‌اند یا توسط کارفرمایان از محل کار لیست بیمه آنها به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده، در هر صورت این افراد پرداخت حق بیمه را با هدف آینده‌نگری و تامین نیازشان در زمان لازم و همان روز مبادا به صورت ماهانه به حساب تامین اجتماعی واریز کرده‌اند اما تفاوت در میزان پرداختی بازنشستگان بین این سازمان و سایر صندوق‌ها از دیگر دغدغه‌های این افراد است.  نظری که به‌عنوان راننده تاکسی سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده و در حال حاضر بازنشسته شده است در این باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: رقمی که به‌عنوان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنم چند پله پایین‌تر از اعداد و ارقامی است که دولت به عنوان خط فقر اعلام کرده است.  بنابراین اداره زندگی یک خانواده در طول یک ماه بسیار مشکل است چه رسد به اینکه تاخیر در پرداخت‌ها و واریز نشدن بموقع مطالبات هم مزید بر علت شده و تمام برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخته است. به گفته نظری مشکل دیگری که وجود دارد تبعیض و دوگانگی بین اقشار بازنشسته است، چرا که مقایسه فیش حقوقی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با دیگر بازنشسته‌ها اختلافات فاحشی را نمایان می‌کند.


بدهی 100هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی
این در حالی است که با وجود حرکت شتابان مشکلات معیشتی مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، دولت یازدهم ترمز پرداخت مطالبات این سازمان را کشیده است و نه‌تنها طی2 سال گذشته برای کاهش میزان بدهی‌ها وارد عمل نشده بلکه بخش‌هایی از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی هم که به صورت تهاتر در دولت قبل پرداخت شده بود مانند معدن گل‌گهر را هم پس گرفته است. علی‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی درباره میزان مطالبات تامین اجتماعی از دولت، بیان داشت: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی هر روز در حال افزایش است و این موضوعی نیست که سقف و حدی بتوان برای آن در نظر گرفت و تا زمانی که دولت عزمی جدی برای پرداخت آن نداشته باشد مشکلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران ادامه خواهد داشت. به گفته رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی، هم‌اکنون رقم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به عدد 100هزار میلیارد تومان رسیده که نتیجه بدقولی‌ها و پرداخت نشدن بموقع سهم دولت از میزان حق بیمه افراد است. بیات با اشاره به تاثیر مستقیم این مبلغ در کیفیت معیشت بازنشستگان می‌افزاید: درخواست ما از دولت تدبیر و امید عمل به تعهدات و تسویه بدهی 100هزار میلیارد تومانی خود با سازمان است. اگر دولت فقط به این مقوله بپردازد و فراتر از آن هم اقدامی انجام ندهد یعنی سهم قانونی خود را پرداخت کند، به طور حتم وضعیت معیشت بازنشستگان دچار تغییر خواهد شد، چرا که با تزریق منابع به سازمان وضعیت موجود سامان یافته و در نتیجه بازنشستگان هم بهره‌مند خواهند شد.


ماجرای بازنشستگان و تأمین اجتماعی
گذران روزهای سخت بازنشستگان و کوچک‌تر شدن سبد خانوار آنها در شرایطی است که سازمان تامین اجتماعی در برابر بازنشستگان تعهداتی دارد و باید با توجه به قوانین و اصول مورد توافق و همچنین شرایط سخت زندگی مستمری‌بگیران به صورت تمام و کمال بر آن پایبند باشد اما در مقابل دولت هم تعهداتی را به گردن دارد که شرط لازم برای به حرکت درآوردن چرخه مالی میان بیمه‌شدگان و سازمان تامین اجتماعی است. از آنجا که براساس قانون سهم دولت در پرداخت‌های این سازمان در بودجه تعیین شده است پرسش بازنشستگان از دولت این است که چرا این سهم از پیش تعیین‌شده در رگ‌های سازمان تامین اجتماعی جاری نمی‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha