سلامت نیوز:مشاور ارشد کلینیک تخصصی دانشگاه تهران در خصوص علل و عواکل گرایش افراد به مصرف مواد مخدر اظهار کرد: بروز مسائل روانشناختی در زندگی افراد ناشی از دو جنبه بیولوژیکی و ژنتیکی است بنابراین هر اتفاقی یا ریشه شرایط زندگی و یا در ژنتیک افراد دارد به طوری که برخی از افراد از بدو تولد معتاد به دنیا می‌آیند زیرا در دوره جنینی مادر مواد مخدر مصرف می‌کرده است.


به گزارش سلامت نیوزعلی امینی در گفت‌وگو با شفقنا زندگی اظهار داشت: افزایش آمار اعتیاد در جامعه نشان می‌دهد برخی برای درمان مشکل خود به غلط، خوددرمانی می‌کند و با ماده‌ای غیر دارویی به درمان خود می‌پردازد به عنوان مثال، شیشه به عنوان یک ماده محرکی است که وقتی فرد مصرف می‌کند در مرحله اول احساس شادی بالایی دارد اما به مرور و پس از ده ساعت گذشت از مصرف شیشه در یک حالت افسردگی شدیدتر از قبل وارد می شوند و ژن‌های  مسئول سلامت روان تا حدی  تغییر می‌کنند و بقدری فرد بیمار می‌شود که حتی دیگر داروهایی معمول روانپزشکی افسردگی نیز نمی‌تواند  وی را درمان کند.


مشاور ارشد کلینیک تخصصی دانشگاه تهران ادامه داد: بسیاری از افراد از دیگرانی که درگیر مصرف مواد مخدر بودند شنیده‌اند که این ماده می‌تواند اثرات  شادی زایی در روح و روان افراد بر جا بگذارد به همین دلیل به سمت مصرف مواد مخدر تشویق می شوند اما واقعیت این است که اگر آن شخص اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد متوجه می‌شود که مغز فرد پس از مصرف شیشه توان خود را برای شاد شدن از دست می دهد.

یکی از دلایل شیوع مصرف مواد محرک میزان افسردگی بالا در افراد است
امینی در پاسخ به اینکه چرا مصرف مواد محرک روز به روز در جامعه ما رو به افزایش است، گفت:‌ یکی از دلایل شیوع مصرف مواد محرک میزان افسردگی بالا در افراد است و همچنین  علت افزایش افسردگی به این دلیل است که ما در دوره‌ای هستیم که تکنولوژی و فناوری اطلاعات موضوعات را پیچیده‌تر می‌کند به طوری که سرعت پیشرفت تکنولوژی فراتر از توانایی تطابق در  مغز انسان  است.

اپلیکیشن‌های جدید  باب دوستی هایی را باز می‌کند که مدیریت آنها  بسیار مشکل است
وی به رواج استفاده از اپلیکیشن های مختلف از جمله وایبر، وی‌چت در فضای مجازی اشاره و بیان کرد:  اپلیکیشن‌های جدید  باب دوستی هایی را باز می‌کند که مدیریت و کنترل آنها  بسیار مشکل است بنابراین اگر کسی نتواند این روابط را به درستی مدیریت کند آنقدر پیچیدگی در روابط خانوادگی بوجود می‌آید که فرد نمی‌تواند خود را با این فضای مجازی تطبیق دهد همین امر  باعث عدم تعادل و ایجاد اختلالات روحی و روانی می شود زیرا فرد مهارت مدیریت ندارد و سوءمصرف مواد مخدر بوجود می آید.

شیوع مصرف مواد مخدر ناشی از شیوع استرس و نبود مهارت‌های اجتماعی در کنترل بحران است
این مشاور دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: افزایش و شیوع مصرف مواد مخدر ناشی از شیوع استرس، نبود مهارت‌های کنترل خشم و استرس، نبود مهارت‌های مدیریت بحران و مهارت‌های کنترل اضطراب در افراد است و این مسئله باعث می‌شود که افراد برای حل مسائل اجتماعی خود بجای استفاده از الگوهای کارآمد به سمت الگوهای ناکارآمد مثل مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.

دولت کلاس های مهارت‌ زندگی را در قسمت‌های مختلف کشور برگزار کند
امینی  برای کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر در کشور پیشنهاد کرد: ‌همانطور که امروزه دولت به بحث سلامت و بهداشت روان توجه نشان داده است  باید به طور اخص‌تر به موضوع مصرف مواد مخدر بپردازد برهمین اساس  بودجه بیشتری را به این موضوع اختصاص دهد، کلاس مهارت‌های زندگی، مهارت‌های مقابله با استرس و خشم را در قسمت‌های مختلف کشور برگزار کند و مردم را نسبت  به استفاده و شرکت در این کلاس‌ها تشویق  کند.


غربال گری بیماران اختلالات روانپزشکی و اختلالات شخصیت بوسیله پزشکان عمومی
وی گفت: وقتی که اطلاعات عمومی و سطح مهارت‌های اجتماعی افراد بالاتر رود مردم برای حل مشکلات خود راه‌های مناسب تری را انتخاب می‌کنند. باید غربال گری بیماران اختلالات روانپزشکی و اختلالات شخصیت بوسیله پزشکان عمومی و پزشکان خانواده در کشور انجام شود زیرا این پزشکان در سطح اول بیماری افراد را تشخیص می دهند و زمانی که بیماری افراد به درستی تشخیص و به موقع به روانپزشک ارجاع داده شود مسلما هزینه‌های کمتری برای خود و دولت به همراه خواهد داشت.


دوره‌های بازآموزی متعددی برای پزشکان در نظر گرفته شود
این مشاور ارشد دانشگاه تاکید کرد: باید از سوی وزارت بهداشت دوره‌های بازآموزی متعددی برای پزشکان در نظر گرفته شود تا اطلاعات آنان را به روز نگه دارد و بتوانند به درستی بیماری را تشخیص دهند. به طوری که نظارت دقیق دولت در مرحله اول پیشگیری مانند افزایش اطلاعات عمومی، مرحله دوم پیشگیری مانند پیدا کردن بیماران با استفاده از سیستم غربالگری و در مرحله پیشگیری همچنین مرحله سوم درمان بیماران مزمن که در واقع نیازمند توانبخشی هستند از وظایف  وزارت بهداشت است.


 این مشاور ارشد دانشگاه تربیت مدرس از وزارت بهداشت و بویژه واحد بهداشت روان خواست بر روی تقویت مهارت های زندگی، مهارت های بین فردی مناسب با بحران و تمام سطوح جامعه بخصوص در نواحی مرزی کشور کار کند که این تنها راهی است که ما می توانیم امیدوار باشیم که سپر محکمی در مقابله با اعتیاد و مسائل دیگر کشور بوجود آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha