سامانه بانك اطلاعات راه‌، مسكن‌وشهرسازی و سامانه دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان راه‌اندازی شد. معاون آموزشی و توسعه فناوری مركز تحقیقات راه‌، مسكن‌وشهرسازی با اعلام این خبر افزود: پراكندگی پژوهش‌هایی كه در سال‌های متعدد در حوزه راه‌وشهرسازی انجام شده، دسترسی به آن را ضعیف كرده است بنابراین تلاش كردیم اطلاعات پژوهشی در این حوزه در محلی مشخص جمع‌آوری شود.

سلامت نیوز: سامانه بانك اطلاعات راه‌، مسكن‌وشهرسازی و سامانه دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان راه‌اندازی شد. معاون آموزشی و توسعه فناوری مركز تحقیقات راه‌، مسكن‌وشهرسازی با اعلام این خبر افزود: پراكندگی پژوهش‌هایی كه در سال‌های متعدد در حوزه راه‌وشهرسازی انجام شده، دسترسی به آن را ضعیف كرده است بنابراین تلاش كردیم اطلاعات پژوهشی در این حوزه در محلی مشخص جمع‌آوری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سعید بختیاری اضافه كرد: این سایت از بانك‌های اطلاعاتی مختلف در حوزه راه‌وشهرسازی تشكیل شده است؛ به عنوان نمونه مدیریت شبكه شتاب نگاری كشور یكی از بانك‌های اطلاعاتی است، دراین بانك اطلاعاتی اخبار و اطلاعات تخصصی حوزه فعالیت وزارت راه در اختیار جامعه مهندسی و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: حدود 30میلیون ركورد اطلاعاتی در این بخش داریم. معاون آموزشی و توسعه فناوری مركز تحقیقات راه‌، مسكن‌وشهرسازی اظهار داشت: همچنین تهیه بانك اطلاعاتی قیر و آسفالت كار جدیدی است كه با همكاری ‌بخش مدیریت قیر و آسفالت انجام شده است ضمن اینكه واژه‌نامه تخصصی در حوزه راه‌وشهرسازی با همكاری مركز آمار ایران تهیه شد كه شامل 630 واژه تخصصی در بانك اطلاعاتی مذكور است.



  بیش از 46هزار زلزله طی یك دهه

درراستای راه‌اندازی سامانه‌‌ بانك اطلاعات و آمار راه‌، مسكن‌وشهرسازی، مدیر بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن‌وشهرسازی نیزآمارجدیدی را درزمینه وقوع زلزله دركشور منتشر كرد.

علی بیت‌الهی گفت: طی یك دهه گذشته 46هزار و 969 زلزله بالای 2ریشتر در كشور به وقوع پیوسته كه قدرت 45 زلزله بیش از 5.5ریشتر بوده است. وی افزود: اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله یك مقوله مهم حوزه ساخت‌وساز است و تزریق یافته‌های علمی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها باید به یك فرهنگ عمومی تبدیل شود. وی با بیان اینكه در مجموع 350 گسل لرزه‌زا در كشور وجود دارد، اظهار داشت: طول این گسل‌ها بیش از 20كیلومتر است و از نظر توزیع مكانی زلزله‌های كشور با توزیع مكانی مراكز جمعیتی همپوشانی زیادی دارند كه این امر سبب شده خسارت و تلفات زلزله‌های ایران به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. مدیر بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن‌وشهرسازی با بیان اینكه از سال 1900 میلادی تا نیمه نخست 2015 در كشور وقوع بیش از 54هزار زلزله به ثبت رسیده است، اظهارداشت: در این مدت قدرت 351 زلزله بیش از 5.5ریشتر بوده است. بیت‌الهی گفت: هم‌اكنون در كل كشور بیش از یك میلیون پلاك ساختمانی به ثبت رسیده كه 200 واحد آن در بافت‌های فرسوده كه در برابر زلزله مقاوم نیستند، قرار دارد. مدیر بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن‌و‌شهرسازی اظهارداشت: از 7میلیون و 700 هزار جمعیت تهران هم‌اكنون یك میلیون و 150 هزار نفر آنها در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌كنند كه در برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی با بیان اینكه آمارها نشان می‌دهند هم‌اكنون در كشور 20میلیون ساختمان وجود دارد، گفت: از این تعداد 11میلیون ساختمان به صورت بنایی احداث شده كه در برابر زلزله مقاوم نیستند.

بیت‌الهی تصریح كرد: برای كاهش ریسك‌پذیری زلزله با همكاری برنامه عمرانی سازمان ملل، مدل جدید كاهش ریسك در دستور كار قرار گرفته است تا با استفاده از این مدل ریسك‌پذیری زلزله را در سطح كشور با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها كاهش دهیم. مدیر بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن‌و‌شهرسازی از راه‌اندازی سامانه جدید اطلاع‌رسانی زلزله خبر داد و گفت: بر اساس نرم‌افزاری كه در این سامانه استفاده شده مدیریت بحران در شهرهای مختلف كشورمان می‌توانند با توجه به قدرت زلزله‌های احتمالی میزان تلفات و خسارت وارده به بافت‌های مختلف شهری خود را مشخص كنند. وی گفت: با استفاده از این سامانه، مدیریت شهری برای مقابله جدی با زلزله می‌تواند از نقاط آسیب‌پذیر شهر خود آشنا شود و با اعمال زلزله فرضی از توزیع تخریب زلزله در ساختمان‌های مختلف خشتی، بنایی، بتنی یا بافت‌های فرسوده شهری مطلع شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha