رییس بیمارستان مسیح دانشوری، میراث پزشكی را بخشی از تمدن ایران و اسلام دانست و با تاكید بر لزوم توجه به احیای میراث پزشكی ایرانیان گفت: در حال انجام كارهایی هستیم كه نقش ایرانیان در شكل‌گیری تمدن اسلامی و پزشكی نشان داده شود.

دكتر ولایتی در نخستین همایش فرهنگ و میراث پزشكی اسلام و ایران، برگزاری چنین همایش‌هایی را نشانه وجود نشاط در حوزه‌های اجتماعی،؛ سیاسی و فرهنگی كشور عنوان كرد و گفت: میراث پزشكی بخشی از تمدن ایران و اسلام است كه شاید در هیچ یك از رشته‌های علمی میراثی مانند میراث به جا مانده از پزشكی در طول تمدن ایران و اسلام نباشد. دلیل این امر آن است كه حوزه پزشكی سهم بالایی در تمدن اسلامی دارد.

وی با اشاره به پزشكی سنتی در ایران افزود: اقداماتی كه ابن سینا در تشخیص امراض از روی نبض انجام می‌داد، امروز نیز كارایی دارد؛ چرا كه نبض در بیماری‌های مختلف به صورتی متفاوت می‌زند. همین طور داروهایی كه در گذشته در تقویت قلب و آرامش اعصاب استفاده می‌شد، امروز هم كاربرد دارند.

رئیس نخستین همایش ملی فرهنگ و میراث پزشكی اسلام و ایران با تاكید بر لزوم توجه به احیای میراث پزشكی در ایران و دنیا گفت: میراث‌های پزشكی گذشتگان امروز هم كاربرد دارند. علت این امر آن است كه پزشكی با زندگی فردی و اجتماعی افراد ارتباط تنگاتنگ داشته و جزیی از زندگی انسانی است كه در عصر حاضر زندگی می‌كند.

وی با بیان این كه نقش اسلام در تاریخ تمدن بشر بی‌همتا بوده است، گفت: تمدن اسلامی در كل تمدن‌ و نقش مسلمانان در تاریخ تمدن بی‌بدیل و غیرقابل انكار است.

دكتر ولایتی با اشاره به نقش برجسته ایرانیان در تمدن اسلامی و بویژه پزشكی ادامه داد: در حال انجام كارهایی هستیم كه ایرانیان نقش بیشتری در شكل‌گیری تمدن اسلامی و پزشكی داشته باشند؛ چرا كه جهان اسلام والاترین پزشكان تمدن اسلامی را با نام‌های ابن سینا و رازی می‌شناسند. افتخار این است برترین چهره‌های پزشكی اسلام از ایران هستند. تا زمان رازی هیچ كتابی همچون الحاوی رازی و كتاب قانون ابن سینا تالیف نشده بود.

در ادامه دكتر محمد مهدی اصفهانی، دبیرعلمی نخستین همایش فرهنگ و میراث پزشكی اسلام و ایران گفت: در برگزاری این همایش فرصتی برای دریافت مقالات و برقراری ارتباطات چند جانبه نبود. علیرغم اندك بودن زمان هیات علمی بر آن شدند كه از صاحب‌نظران و برخی اساتید غیرایرانی برای ارایه سخنرانی در این همایش دعوت كنند. به دلیل محدودیت زمان، مقالات رسیده به این همایش به صورت پوستر ارایه می‌شود.

وی با اشاره به محورهای مورد بحث در این همایش گفت: آموزه‌های اسلام در دانش پزشكی و علوم وابسته به آن از جمله محورهای مورد بحث در این همایش است. فرهنگ اسلام با كلمه خواندن آغاز شده بحث خلقت و چگونگی خلقت را مطرح كرده و در ادامه خداوند را به صفت اكرمیت مطرح می‌كند. اگر روزی قرار باشد نمادی برای اسلام طراحی شود، بدون شك آن نماد كتاب و قلم خواهد بود.

دكتر اصفهانی افزود: اسلام در مسایل پزشكی رهنمودهای ارزنده‌ای دارد كه دانش روز باید در كنار آن زانو زده و جهت حركت خود را اصلاح كند. اسلام در سرزمین‌های اسلامی سبب شده كه این سرزمین‌ها مهد تمدن، نوآوری و ترویج علم قرار گیرند. آنچه كه امروز به عنوان میراث پزشكی اسلام و تمدن اسلامی ایرانی می‌شناسیم، میراثی است كه متاسفانه سال‌ها توسط نوكیسه‌گان فرهنگی مورد اهانت قرار گرفته است.

وی طب سنتی ایرانی را از دیگر محورهای این همایش عنوان كرد و با بیان این كه علیرغم غارت كتاب‌های ایرانیان هنوز می‌توان حدود 10 هزار جلد كتاب را از فرهنگ ایرانی ردیابی كرد، گفت: ظرفیت طب سنتی به حدی است كه اكنون عده‌ای از برگزیدگان و دانشجویان آن وارد مقطع PHD شده‌اند.

دكتر اصفهانی، تاریخ پزشكی، حقوق و اخلاق پزشكی و همكاری‌های نوین دستیابی به شیوه‌های نو برای یافتن عرصه‌های جدید را از دیگر محورهای برگزاری این همایش عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha