از زمان‌هاى قدیم تا كنون، توصیه‌هاى غذایی زیادى براى سالمندان وجود داشته است اما متأسفانه این روزها اطلاعات غلط زیادى در اختیار افراد قرار مى‌گیرد. محققان با مطالعاتى كه اخیراً بر روى سالمندان انجام داده‌اند، پى بردند كه بسیارى از باور‌هاى آنها درباره تغذیه نادرست است.

سلامت نیوز: از زمان‌هاى قدیم تا كنون، توصیه‌هاى غذایی زیادى براى سالمندان وجود داشته است اما متأسفانه این روزها اطلاعات غلط زیادى در اختیار افراد قرار مى‌گیرد. محققان با مطالعاتى كه اخیراً بر روى سالمندان انجام داده‌اند، پى بردند كه بسیارى از باور‌هاى آنها درباره تغذیه نادرست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سلام دکتر، چند نمونه از آنها را بیان مى‌كنیم:


*باور غلط: زمانى كه انسان به ٦٠ سالگى مى‌رسد، سرعت سوخت و ساز بدن كاهش مى‌یابد و به مواد غذایى كمترى احتیاج دارد!

حقیقت: این درست است كه سالمندان نسبت به جوانان، به كالرى كمترى احتیاج دارند، اما در واقع آنها به برخى مواد مغذى نیاز بیشترى پیدا مى‌كنند. با افزایش سن، كارایى بدن در تولید یا جذب برخى ویتامین‌ها و مواد معدنى، كاهش مى‌یابد و توانایى پوست در جذب ویتامین دی از طریق نور آفتاب، و توانایى بدن در جذب ویتامین ب۱۲ افت می‌کند. این درحالیست كه با افزایش سن، نیاز بدن به ویتامین‌هاى دی و ب۱۲ افزایش مى‌یابد.


*باور غلط: نیازى نیست كه سالمندان نگران اضافه وزن و چاقى باشند.
حقیقت: افزایش وزن، حتى در میان سالمندان نیز مشكلى شایع است. این روند در همه افراد و با هر سنى، یكسان است: دریافت بیش از حد كالرى، ذخیره كالرى‌هاى اضافه به شكل چربى در بدن، افزایش خطر بیمارى‌هاى قلبى و دیابت نوع دو.


*باور غلط: اگر میل به غذا ندارید، مى‌توانید غذایتان را نخورید.
حقیقت: كم اشتهایى یكى از معضلات شایع در میان سالمندان است اما از آنجایى كه سالمندان به راحتى ضعیف مى‌شوند، چشم پوشى از یك وعده غذایى، فكر عاقلانه‌اى نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha