یك متخصص پوست گفت: پوشاندن ناخن توسط مواد مختلف موجب ایجاد عفونت در ناخن و یا عوارض قارچی ‌شده، همچنین استفاده از تیغ‌های برنده و یا سوهان زدن مكرر ناخن‌ها (مانیكور كردن ناخن) موجب تشدید این عفونت‌ها می‌شود.

دكتر نصرت پورسینا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار كرد: ناخن یكی از ضمائم پوست به شمار می‌رود كه از نظر ساختمان با پوست كمی متفاوت است. كراتین موجود در ناخن از نوع كراتین سخت بوده كه با كراتین موجود در پوست متفاوت است.

دكتر پورسینا عنوان كرد: ناخن سالم علاوه بر جنبه زیبایی می‌تواند جهت انجام كارهای روزانه نیز بسیار مفید و حیاتی باشد لذا باید برای سالم نگه داشتن آن توجه بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: اطراف ناخن را با چین‌های ابتدایی می‌شناسیم كه فوق‌العاده به مواد شوینده، مواد محرك و پاك كننده‌ها حساس هستند بنابراین توصیه می‌شود افرادی كه مرتبا در تماس با این مواد هستند از این گونه مواد بپرهیزند.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد به ایسنا گفت: نكات دیگری كه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه پوشش ناخن‌ها و استفاده از ناخن‌های مصنوعی می‌تواند موجب آسیب به ریشه ناخن و حتی صفحه ناخن شود و همچنین استفاده از پاك كننده‌ها همچون لاك ناخن كه عمدتا مواد استونی هستند نیز سطح ناخن راخشك كرده و این پوشاندن ناخن‌ها می‌تواند موجب عفونت‌های ناخن و یا عوارض قارچی نیز بشود.

وی با اشاره به دستكاری‌هایی كه برخی افراد روی صفحه ناخن‌ها جهت بزرگتر جلوه دادن آنها انجام می‌دهند، هشدار داد و افزود: این عمل باعث از بین رفتن مانع ناخن‌ها شده و راحت‌تر میكروبها وارد پوست می‌شوند و پارونیشیا را ایجاد می‌كند كه می‌تواند حاد یا مزمن باشد.

وی درخصوص عارضه پارونیشیا اظهار كرد: ‌این عارضه در مراحل اولیه حاد است و ضایعه به صورت التهاب، دردناك بودن و قرمزی خود را نشان می‌دهد و در صورت تكرار به یك بیماری مزمن تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد: گاهی اوقات مشاهده می‌شود كودكان چین‌های اطراف ناخن را با دندانهای خود جدا می‌كنند كه این عمل جنبه روانی دارد و به علت داشتن اضطراب افسردگی و فشار روحی است كه باید جهت درمان ابتدا به بررسی علت جویدن ناخن پرداخت و بعد درمان را آغاز كرد.

این متخصص پوست در پایان توصیه كرد: از تیغ و سوهان زدن در اطراف ناخن استفاده نشود كه موجب تشدید عوارض عفونی در اطراف آن خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha