از ابتدای امسال تاکنون سه نفر جان خود را بر اثر تب کریمه کنگو از دست داده‌اند. بیماری‌ای که گرچه جان دام‌ها را تهدید نمی‌کند، اما برای انسان‌ها بسیار پرخطر است. گرچه نگرانی‌های فراوانی درباره این بیماری طی هفته گذشته شکل گرفته و دیروز نیز کمیسیون بهداشت مجلس گفته است قصد مداخله در روند جلوگیری از این بیماری را دارد، اما مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که مردم نباید نگران این بیماری باشند، چرا که شیوع آن چیز جدیدی در کشور نیست و اتفاقا روند شیوع بیماری در سال‌های اخیر تا حد زیادی کنترل شده است. در چند روز اخیر علاوه‌بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو، خبر شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در کشور منتشر شد. البته خبری درباره مرگ انسان در روند بیماری آنفلوآنزای مرغی مخابره نشد، اما تب کریمه کنگو این بار جان چند نفری را گرفت.

سلامت نیوز: از ابتدای امسال تاکنون سه نفر جان خود را بر اثر تب کریمه کنگو از دست داده‌اند. بیماری‌ای که گرچه جان دام‌ها را تهدید نمی‌کند، اما برای انسان‌ها بسیار پرخطر است. گرچه نگرانی‌های فراوانی درباره این بیماری طی هفته گذشته شکل گرفته و دیروز نیز کمیسیون بهداشت مجلس گفته است قصد مداخله در روند جلوگیری از این بیماری را دارد، اما مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که مردم نباید نگران این بیماری باشند، چرا که شیوع آن چیز جدیدی در کشور نیست و اتفاقا روند شیوع بیماری در سال‌های اخیر تا حد زیادی کنترل شده است. در چند روز اخیر علاوه‌بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو، خبر شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در کشور منتشر شد. البته خبری درباره مرگ انسان در روند بیماری آنفلوآنزای مرغی مخابره نشد، اما تب کریمه کنگو این بار جان چند نفری را گرفت.


به گزارش سلامت نیوز، داریوش جهان‌پیما، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی به روزنامه فرهیختگان می‌گوید: «پارسال 39 نفر از ایرانیان به این بیماری مبتلا شده‌اند که شش نفر آنها فوت شدند و امسال نیز تاکنون 9 نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که از این تعداد سه نفر جان خود را از دست دادند.»
براساس گزارش‌های منتشرشده، افراد مبتلا به این بیماری در استان‌های کرمان، یزد، خراسان رضوی، کرمانشاه، مازندران و سیستان و بلوچستان بوده‌اند.
بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها هیچ علامت و دارویی ندارد و واکسنی هم برای آن پیدا نشده است و در فرآیند آن، دام حدود پنج روز درگیر این بیماری می‌شود، بدون آنکه علامتی از خود بروز دهد. این در حالی است که اگر در این مدت کنه‌ای از خون دام مبتلا تغذیه کند می‌تواند آن را به دام دیگر یا انسان منتقل کند. عامل اصلی انتقال این بیماری در طبیعت کنه‌ها هستند که از خارپشت‌ها و خرگوش‌های وحشی به‌عنوان مخازن این بیماری استفاده می‌کنند. دام و انسان با گزش مستقیم کنه آلوده یا ارتباط با ترشحات دام بیمار مبتلا می‌شوند. این بیماری سالهاست که در مناطق پر خطرجنوب شرقی اروپا، آسیای مرکزی، خاورمیانه، غرب چین، هند و کشورهای آفریقایی وجود دارد.
تنها راهی که WHO و OAE به‌عنوان سازمان‌های بهداشت جهانی دام و انسان برای کاهش موارد ابتلاء در جمعیت انسانی مطرح می‌کنند، آموزش عمومی است؛ یعنی افراد باید بدانند چطور با دام رفتار و وسایل و لوازم ایمنی شخصی را در مواجهه با دام و در زمان کشتار استفاده کنند. سمپاشی به موقع دامداری و دام، مدیریت بیماری‌های انگلی و استفاده از لباس کار از مواردی است که توصیه می‌شود.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره عملکرد سازمان دامپزشکی می‌گوید: «سالانه برای کاهش هزینه و کمک به دامداران مناطق محروم روستایی و عشایری سم پاشی اماکن دامی و بدن دام در دو نوبت از سوی دامپزشکی انجام می‌شود.»
او مورد مهم دیگر را مراقبت از گوشت دام می‌داند و می‌گوید: «در زنجیره کشتار، گوشت باید 24 ساعت در دمای یخچال بماند(دمای4-0) و به علت کاهش PH محیط گوشت عامل بیماری از بین می‌رود.»
او فعالیت سوم برای کاهش این بیماری و کنترل آن را تصحیح باورهای غلط که بین مردم رایج است، می‌داند. او می‌گوید: «در هنگام قربانی کردن حیوان باید به مسائل بهداشتی توجه کرد. یکی از رفتارهای پرخطری که در مراسم عروسی‌ و مذهبی و خرید ملک و ماشین با آن روبه‌رو می‌شویم، خونی کردن در و دیوار و ماشین و صورت بچه و... است که هیچ پشتوانه شرعی هم ندارد. این رفتارها باعث گسترش عوامل عفونی در جامعه است.»
به گفته او حتی خود کادر درمانی هم باید در این باره آموزش ببینند. چراکه فرد مبتلا با آلودگی وارد مرکز درمانی می‌شود و پزشک و پرستار ممکن است درگیر بیماری شوند.  عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز به فرهیختگان می‌گوید: «باید در حوزه نظارت و پیشگیری برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها قوی‌تر عمل کنیم.»
او با بیان اینکه در حال حاضر نظارت وجود دارد اما شکل نظارت‌ها توسعه‌یافته نیست هشدار داد که بعد از موسم حج نیز امکان شیوع بیماری‌های خطرناک در کشور زیاد است و باید در این‌باره به کمک وزارت بهداشت برای جلوگیری از خطرات بعدی اقدامات لازم را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha