سلامت نیوز:دکتر غلامعلی فرجادی، اقتصاددان در نشست کنکاش‌هایی از وضعیت نیروی کار مهاجران افغان، با بیان این مطلب که کشور ایران از لحاظ اقتصادی کشور گرانی است و دارای هزینه تولید بالا و بهره وری پایین است، گفت هیچ کشوری مهاجران کشورهای دیگر را صرفاً به دلیل حس انسان دوستی نمی‌پذیرد بلکه منطق اقتصادی استفاده از نیروی کار آن‌ها همواره عامل موثری در این پذیرش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی تامین 24 این اقتصاددان با بیان اینکه ۹۰۰ هزار تحصیل کرده بیکار وجود دارد ادامه داد کسانی که مدعی هستند کارگران افغانستانی موجب افزایش بیکاری شده‌اند باید به این مسئله دقت کنند که اولاً بیکاری عمده در ایران در میان تحصیل کردگان است و ثانیاً کارگران کم سواد و بی‌سواد در ایران دارای نرخ بیکاری زیاد نیستند. بنابراین افغانستانی‌ها جای فارغ التحصیلان و نیروی انسانی ماهر و متخصص را نگرفته‌اند.

فرجادی با یادآوری اینکه ۷۰ درصد از مهاجران افغانستانی کارگران کم سواد و ساده هستند تصریح کرد در اقتصاد وقتی دستمزد بالا می‌رود در نتیجه آن هزینه تولید بالا رفته و کالا گران‌تر شده و رفاه پایین می‌آید بنابراین طبیعی است که هر دولتی تمایل به به کارگیری کارگران ارزان به ویژه مهاجران را داشته باشد.

این کار‌شناس اقتصادی به مرور وضعیت بیکاری در استان‌های کشور عنوان کرد ۷۰ درصد افعانستانی‌ها در ۶ استان کشور متمرکز هستند و این استان‌ها اتفاقا دارای نرخ بیکاری پایینی هستند بنابراین حضور این کارگران مهاجر نمی‌تواند موجب افزایش بیکاری کارگران ایرانی باشد بلکه بیکاری به برنامه ریزی و سیاست‌های کلان اقتصادی کشور ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha