دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو، از «بوتولیسم» به عنوان یک بیماری خطرناک کشنده نام برد که می توان با یک راه حل ساده، از بروز آن جلوگیری کرد.

سلامت نیوز: دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو، از «بوتولیسم» به عنوان یک بیماری خطرناک کشنده نام برد که می توان با یک راه حل ساده، از بروز آن جلوگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر طلعت قانع در خصوص مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم، گفت: این بیماری یکی از انواع بوتولیسم غذایی است که با خوردن غذاهای حاوی سم ایجاد می شود.


وی تصریح کرد: در این بیماری باکترى در حالت غیر فعال زنده مى ماند تا اینکه در شرایط مناسب رشد قرار گیرد سپس در روده رشد کرده، از خود سم آزاد مى کند.
قانع با بیان اینکه بوتولیسم به عنوان اورژانس هاى پزشکى در نظر گرفته مى شود و بسیار کشنده است عنوان کرد: در اثر مصرف غذاهایی آلوده ای مثل كشک غیر پاستوریزه، غذاهای كنسروی كه قبل از مصرف حرارت مناسب ندیده اند و همچنین سوسیس و كالباس آلوده بروز می كند.


وی با شاره به علایم و نشانه های بوتولیسم که شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حركتی، اختلال تكلم، لكنت زبان، سختی بلع، و خشكی و درد گلو بوده و با تاخیر ۱۲ تا ۲۴ ساعته از مصرف ماده غذایی آلوده ظاهر می شود، خاطر نشان کرد: فرد مبتلا سریعاً باید به یک مرکز درمانی مجهز، جهت تزریق داروی ضد سم منتقل شود.


دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: مهمترین اقدام درمانی در بوتولیسم تجویز سریع داروی ضد سم (Anti toxin) در مركز درمانی است. در صورت عدم درمان ممكن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت نماید.
وی در پایان یکی از آسانترین راه حل های پیشگیری از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم را تهیه غذا به مقدار استفاده و سعی در عدم نگهداری غذا به مدت زیاد و جوشاندن کنسروهای مورد استفاده به مدت ۲۰ دقیقه اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha