سخنان مشاور اقتصادی رییس‌جمهور درباره عملكرد اقتصادی دولت نهم و دهم بی‌شباهت به مرثیه‌ای برای متولدین دهه شصت نیست. مسعود نیلی كه به مناسبت دومین سالروز انتخاب دولت تدبیر و امید سخن می‌گفت، وقتی خواست عملكرد اقتصادی دولت سابق را به تصویر بكشد پای متولدین دهه ٦٠را وسط كشید تا نشان دهد فرصت سوزی‌ها بیش از همه سرنوشت كدام نسل ایران را تغییر داد.

دولت احمدی نژاد چگونه زندگی دهه شصتی ها را سیاه کرد؟

سلامت نیوز: سخنان مشاور اقتصادی رییس‌جمهور درباره عملكرد اقتصادی دولت نهم و دهم بی‌شباهت به مرثیه‌ای برای متولدین دهه شصت نیست. مسعود نیلی كه به مناسبت دومین سالروز انتخاب دولت تدبیر و امید سخن می‌گفت، وقتی خواست عملكرد اقتصادی دولت سابق را به تصویر بكشد پای متولدین دهه ٦٠را وسط كشید تا نشان دهد فرصت سوزی‌ها بیش از همه سرنوشت كدام نسل ایران را تغییر داد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: او با طرح این سوال كه متولدین دهه ٦٠ به كجا رفتند؟ به درآمد ارزی ٩٥٠ میلیارد دلاری دولت نهم و دهم اشاره كرد و گفت: با این درآمد می‌شد برای اینهایی كه دهه ٦٠ متولد شده بودند زندگی بهتری ساخت اما از میان آنها یك عده مایوس‌شدگان بودند كه اصلا وارد بازار كار نشده و افسرده شدند و نابسامانی اجتماعی مثل اعتیاد به دنبال‌شان آمد و یك تعداد كثیری با توسعه آموزش عالی دانشجو شدند.

او ادامه داد: نتیجه این شد كه تعداد دانشجو به نسبت ١٠٠ هزار نفر جمعیت كشور حتی از كشورهایی نظیر انگلستان و فرانسه البته به غیر از امریكا بیشتر است. وی با تاكید بر اینكه صرفا برای ضربه‌گیری بازار كار آموزش عالی را توسعه دادیم، تصریح كرد: هم‌اكنون سه میلیون و ٥٠٠ هزار نفر بیكار در كشور وجود دارد اما همزمان واردكننده نیروی كار از كشور افغانستان هستیم چراكه جوان ما حاضر به انجام كاری نیست كه كارگر افغانی انجام می‌دهد و می‌خواهد در دستگاه‌های دولتی وارد شود و این در حالی است كه دولت به لحاظ محدودیت منابع مالی به صورت مستقیم امكان ایجاد شغل ندارد و تنها بخش خصوصی است كه می‌تواند اشتغالزایی كند.

نیلی بیان كرد: امروز با انبوهی از جوانان دهه ٦٠ به اضافه آنهایی كه بعدا به جمعیت كشور اضافه شدند، مواجهیم كه نگران تامین شغل برای آنها هستیم چراكه در غیر این صورت معضل اقتصادی می‌تواند به مساله اجتماعی و... تبدیل شود بنابراین اشتغال به عنوان نگرانی اصلی ما مطرح است. او به پنج میلیون دختر مجرد ازدواج نكرده اشاره كرد و ادامه داد: اگر بخواهیم به داستان پدیده ٥ میلیون دختر بازمانده از ازدواج را جامع‌تر نگاه كنیم باید به سال‌های اول دهه ٦٠ بازگردیم كه كشور با یك شوك بزرگ جمعیتی مواجه شد درست برعكس پدیده‌ای كه هم‌اكنون با آن مواجهیم.

وی ادامه داد: از آن زمان شكل هرم سنی جمعیت كشور دارای برآمدگی بزرگی بود به طوری كه ظرف پنج سال حدود هشت میلیون نفر به جمعیت كشور اضافه شد و این جمعیت در لایه‌های سنی به سمت سنین بالاتر حركت می‌كرد كه آن موقع پیش‌بینی می‌كردیم كه این جمعیت كثیر در نیمه دوم دهه ٨٠ به سن كار، ازدواج و مسكن برسند. نیلی با بیان اینكه این مساله مورد توجه برنامه‌ریزان كشور بود به طوری كه برنامه سوم توسعه برای آماده كردن شرایط ایجاد شغل برای جوانان تدوین شد، تصریح كرد: برای تحقق این امر نخستین مساله منابع بود و اینكه چطور می‌توان برای این جمعیت كثیر منابعی فراهم و شغل ایجاد كرد؟

وی اضافه كرد: به یك‌باره در سال‌های نیمه دوم دهه ٨٠ اقتصاد كشور همراه با اقتصاد دیگر صادركنندگان نفت با موهبت مواجه و حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت عاید كشور شد. نیلی خاطرنشان كرد: سال ١٣٧٧ حدود یك میلیون و ٨٠٠ هزار بشكه نفت با قیمت ١٠٤ دلار صادر می‌شد و كمترین ركود قیمت نفت در طول دوره بلندمدت تا قبل از دهه ٥٠ بود، اما در سال ١٣٨٤ به یك‌باره ركورد درآمد ٧٠ میلیارد دلاری ثبت شد و حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت نصیب كشور شد و همین روند درآمدهای ارزی كشور تا سال ١٣٩٠ ادامه داشت كه درآمد حاصل از فروش نفت به ١٥٣ میلیارد دلار رسید. او سپس چنین نتیجه گرفت كه با درآمد دولت وقت می‌شد برای متولدین دهه ٦٠ زندگی، شغل و مسكن مهیا كرد و باید توجه داشت ما در این سال‌ها هم به لحاظ جمعیت جوان كشور و هم به لحاظ منابع در دوره استثنایی به سر می‌بردیم و نمی‌توان پیش‌بینی كرد كه مجددا چه زمانی به این منابع دست خواهیم یافت كه بتوان كار كرد. او گفت: ٢٠ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر شاغل موجود در كشور در سال ١٣٨٤ در سال ١٣٩١ ثابت مانده و در واقع صفر خالص اشتغال كشور بود.

درآمدهای ارزی چه شد؟

نیلی سپس درباره وضعیت هزینه‌كرد درآمدهای ارزی گفت: این مقدار از منابع عملا به حجم عظیمی از واردات تبدیل شد به طوری كه از سال ١٣٨٤ تا پایان سال ١٣٩٢ دقیقا ٦/٧١٨ میلیارد دلار واردات كالا و خدمات داشتیم. وی ادامه داد: اقتصادی كه از هاضمه‌اش واردات حدودا ٢٠ تا ٢٢ میلیارد دلاری عبور می‌كرد به یكباره به دنبال عبور ٨٤ تا ٨٥ میلیارد دلار از هاضمه‌اش بوده كه این امر مساله‌ساز است و علاوه بر ایجاد نابسامانی‌های اقتصادی نابسامانی‌های اجتماعی و حتی فرهنگی در جامعه ایجاد می‌كند. وی با اشاره به اینكه دولت درآمد ارزی خود را به بانك مركزی می‌فروشد و بانك مركزی ریال را در اختیار دولت قرار می‌دهد و ارز صرف واردات می‌شود، افزود: بودجه جاری ٢٣ هزار میلیارد تومانی سال ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ به ١٢٠ هزار میلیارد تومان رسید و هم‌اكنون با مشكل بزرگی مواجهیم كه چطور هزینه‌های جاری كشور را تامین كنیم؟نیلی اضافه كرد: سال ١٣٨٤، هفت‌هزار میلیارد تومان و سال ١٣٨٥، ١٤ هزار میلیارد تومان ١٠٠ درصد رشد درآمد عمرانی بودجه را شاهد بودیم كه متكی به درآمد نفت بود و این مقدار درآمد بی‌محابا وارد اقتصاد شد با توجه به اینكه می‌دانستیم از بیرون در معرض تهدید هستیم.

ركورد واردات در سال‌های ٨٩ شكست

وی ادامه داد: ركورد اقتصاد واردات كشور در سال‌های ١٣٨٩ و ١٣٩٠ به ثبت رسید به طوری كه در سال ١٣٨٩میزان واردات ٩٥ میلیارد دلار و در سال ١٣٩٠ به ٩٣ میلیارد دلار رسید و درست در زمانی كه اقتصاد ما بسیار به واردات و بودجه به نفت وابسته و حجم نقدینگی در اقتصاد افزایش یافته بود، دشمنان تحریم را به ما تحمیل كردند و نتیجه آن این شد كه به یك‌باره حجم واردات با محدودیت شدید مواجه شد و در نتیجه دلار از هزار تومان به سه هزار تومان افزایش یافت. مشاور اقتصادی رییس‌جمهور تصریح كرد: بودجه عمرانی ٢٩ هزار میلیارد تومانی سال ١٣٩٠ به ١٥ هزار میلیارد تومان در سال ١٣٩١ رسید كه این فاصله، بدهی دولت به پیمانكاران بود چرا كه پیمانكاران به اتكای اینكه دولت بودجه عمرانی می‌دهد از بانك‌ها تسهیلات دریافت كردند و به علت اینكه دولت به تعهدش عمل نكرد آنها هم نتوانستند بدهی خود را به بانك‌ها پرداخت كنند و همین امر مطالبات معوقه را ایجاد كرد و بدهی دولت را به وجود آوردند به طوری كه حجم تعهدات دولت به‌شدت افزایش یافت و منابع به یك‌باره با كاهش مواجه شد و دولت به یك بدهكار بزرگ تبدیل شد.

درآمد نفتی به ٢٥ میلیارد دلار می‌رسد

مسعود نیلی سپس به وضعیت موجود اشاره كرد و گفت در حالی كه درآمد نفتی و گازی در سال ١٣٩٠ صادرات ١١٨ میلیارد دلاری بود، بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال به سختی این میزان صادرات به ٢٥ میلیارد دلار می‌رسد. وی افزود: در سال ١٣٩٠، ٣/٢ میلیون بشكه نفت به قیمت ١٠٥ تا ١٠٨ دلار بود و هم‌اكنون یك میلیون بشكه نفت خام به قیمت ٦٠ دلار صادر می‌شود كه اگر نسبت بگیریم حدود ٢٥ درصد كاهش را شاهد هستیم.

تورم دورقمی فراموش شده است

او با تاكید بر اینكه هر چند رسیدن نرخ تورم به ١٥ درصد كار بزرگی است اما رضایت‌بخش تلقی نمی‌شود، ادامه داد: نرخ تورم در سال ١٣٨٩ به ٤/١٢درصد، در سال ١٣٩٠ به ٥/٢٠ درصد، در سال ١٣٩٢ به ٣/٣١ درصد و در پایان مردادماه سال ١٣٩٢ به ٤٣ درصد رسید به طوری كه هر سال ١٠ واحد درصد كه در تاریخ اقتصاد كشور سابقه نداشت به نرخ تورم اضافه شد. او گفت: تعداد كشورهایی كه تورم دورقمی دارند به انگشتان دو دست نیز نمی‌رسد. وی با بیان اینكه ركود تورمی ایجاد شده در سال‌های ١٣٩١ و ١٣٩٢ در تاریخ اقتصاد كشور بی‌سابقه است، اظهار كرد: اعتمادی كه به دولت ابراز شد رابطه بین اقتصاد و سیاست را نشان می‌دهد به طوری كه در ٢٤ خرداد كه انتخابات برگزار شد آمار نوسانات نرخ ارز را داشتیم اما در ابتدای تیرماه سال ١٣٩٢ و قبل از شروع كار دولت نرخ ارز ثابت شد و این مهم به علت خوش‌بینی به آینده شكل گرفت و باعث شد بازار ارز ثابت شود.

پشت صحنه اقتصاد را بعدا بازگو می‌كنیم

نیلی سپس درباره تصمیمات اقتصادی دولت نیز توضیحی كلی ارایه كرد و گفت: با برطرف شدن محدودیت‌ها، پشت صحنه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را نشان خواهیم داد.نیلی تاكید كرد: با توجه به اینكه در سطح ملی در مقطع حساسی به سرمی‌بریم و باید به خاطر مذاكرات، اقتصاد كشور را قوی كنیم و آنجایی كه می‌توانیم در مذاكرات از موضع قدرت وارد شویم. وقتی محدودیت‌ها برطرف شود پشت صحنه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را نشان خواهیم داد كه چطور با درآمد ٢٥ میلیارد دلاری اقتصاد كشور را اداره كردیم كه البته بسیار سخت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha