سیاه‌سرفه در اواخر تابستان شایع می‌شود که با سرفه‌های مکرر، آبریزش بینی، عطسه، سرفه،‌ کبودی، استفراغ پس از سرفه و گاهی تب همراه است.

سلامت نیوز:سیاه‌سرفه در اواخر تابستان شایع می‌شود که با سرفه‌های مکرر، آبریزش بینی، عطسه، سرفه،‌ کبودی، استفراغ پس از سرفه و گاهی تب همراه است. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیداحمد طباطبایی،در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره سرفه‌های مکرر دختر 9 ساله‌اش اظهار داشت: در اواخر فصل تابستان بیماری سیاه سرفه شایع می‌شود که با سرفه‌های مکرر همراه است. سیاه سرفه به دنبال سرماخوردگی ظاهر می‌شود و علایمی مانند آبریزش بینی، عطسه و سرفه دارد.


وی افزود: سیاه سرفه گاهی با تب همراه است کودک با سرفه‌های قطاری مواجه می‌شود به این صورت که معمولاً چندین سرفه پشت‌سر هم می‌کند، کبود می‌شود و با استفراغ، سرفه‌ها قطع می‌شود همچنین گاهی در بین این سرفه‌ها صدایی شبیه دم عمیق ایجاد می‌شود.
این فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان ادامه داد: بیمار در بین حملات، حال نسبتاً خوبی دارد اما وقتی عاملی مانند خنده، گریه، غذا خوردن و معاینه ته حلق انجام شود بیمار شروع به سرفه‌های ناگهانی و تکرار شونده می‌کند.


رئیس بخش ریه کودکان بیمارستان مفید گفت: وقتی یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود بقیه افراد خانواده و همکلاسی‌ها نیز به تدریج مبتلا می‌شوند بنابراین سیاه‌سرفه به صورت خوشه‌ای بین افراد خانواده و مدرسه پراکنده می‌شود.
طباطبایی افزود: سیاه سرفه در کودکانی رخ می‌دهد که واکسیناسیون آنها کامل نبوده یا بعد از تزریق واکسیناسیون ایمنی خود را از دست داده‌اند زیرا واکسیناسیون ایمنی کافی را ایجاد نمی‌کند.


دبیر رشته فوق تخصصی ریه کودکان در کشور تصریح کرد: درمان سیاه سرفه به دلیل طولانی بودن سرفه‌ها زمان‌بر است اگر به نوع و شکل سرفه، صدای پایانی آن و دم عمیقی که بیمار انجام می‌دهد، توجه شود معمولاً تشخیص از نظر بالینی قطعی است.
وی افزود: لازم است خانواده و همکلاسی‌های کودک نیز تحت درمان قرار گیرند چرا که این بیماری به سرعت انتشار می‌یابد.
این فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان اظهار داشت: اگر درمان در ابتدای بیماری انجام شود از طولانی شدن آن جلوگیری می‌کند اما اگر بعد از یک هفته آغاز شود بر سیر بیماری اثر نمی‌کند اما از انتشار آن بین افراد جامعه جلوگیری می‌شود.


طباطبایی گفت: افرادی که زمینه حساسیت ریوی و آسم را داشته باشند علایمی شدیدتر و طولانی‌تر خواهند داشت. گاهی این سرفه‌ها تا سه ماه طول می‌کشند و بیمار لازم است برای جلوگیری از بروز عوارض و انتشار بیماری دارو را به موقع و با دوز معین که از سوی پزشک تجویز شده است، مصرف کند.
وی افزود: اگر دوره واکسیناسیون کامل باشد شانس ابتلا به سیاه سرفه کمتر می‌شود اما این به معنی منتفی شدن آن نیست بنابراین اولیه توصیه تزریق واکسیناسیون است.


رئیس بخش ریه کودکان بیمارستان مفید ادامه داد: فرد بیمار در صورت ابتلا باید هر چه سریعتر برای درمان اقدام کند تا بیماری به دوره طول کشنده نرسد همچنین در صورت ابتلا باید از تماس با دیگران پرهیز کند و اگر فردی از اعضای خانواده به سیاه سرفه مبتلا شد سایر اعضای خانواده یا کسانی که با او تماس نزدیک دارند تحت درمان قرار گیرند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha