سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 15342

یکی از شایع ترین علت های کوری در جهان دژنراسیون ماکولا می باشد. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،این بیماری معمولا در سنین بالای 60 اتفاق می افتد. توجه به نوع تغذیه برای پیشگیری و حتی به تعویق انداختن این عارضه مهم است. از جمله مواد غذایی تقویت کننده بینایی  عبارتند از :

1-    افزایش مصرف آنتی اکسیدانها: تحقیقات نشان می دهد که کاهش سطح آنتی اکسیدانها امکان بروز دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد. از جمله آنتی اکسیدانهایی که در این زمینه نقش موثری ایفا می کند ویتامین C موجود در مرکبات، ویتامین E موجود در روغن های گیاهی، آجیل و لوتئین و زیگزانتین موجود در سبزیجات پهن برگ مثل اسفناج، کلم و ... می باشد. روند پیشگیری این نوع آنتی اکسیدانها کاملا مشخص نیست شاید این ترکیبات با ماده رتین باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد با کاهش میزان اکسیژن سبب آسیب سلولی می شود. لوتئین و زیگزانتین ممکن است شبیه یک عینک دودی طبیعی عمل کرده و تولید رنگدانه های مولکولی خاصی کند که بعضی از اشعه های خطرناک نورخورشید را فیلتر نماید.

2-    مصرف تخم مرغ: زرده تخم مرغ نیز سرشار از لوتئین و زیگزانتین می باشد، در حالیکه بسیاری از افراد برای پیشگیری از افزایش کلسترول این ماده غذایی را چندان مصرف نمی کنند. اما نگران نباشید. زیرا تحقیقات نشان می دهد که افرادی که هر دو روز یکبار به طور منظم تخم مرغ می خورند سطح لوتئین و زیگزانتین را افزایش داده در حالیکه کلسترول آنها زیاد نمی شود. به طور کلی توصیه شده که مصرف کلسترول روزانه نباید بیش از 300 میلی گرم باشد در حالیکه یک زرده تخم مرغ بزرگ تنها حاوی 213 میلی گرم کلسترول است. برای افزایش مواد مغذی، تخم مرغ را با اسفناج مخلوط کرده و میل کنید.

3-    مصرف غذاهای دریایی: تحقیقات ثابت کرده است که مصرف حداقل 2 وعده غذایی ماهی چرب(مثل ماهی ساردین،قزل الا، شاه ماهی یا هرینگ و ماکرل) در هفته  احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا را یک سوم کاهش می دهد. سخت پوست های دریایی مثل صدف خوراکی و خرچنگ نیز حاوی مقدار قابل توجهی از روی می باشد که به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha