سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

در گذشته طلاق و بی بند و باری به این حد زیاد نبود در ثانی زنان پناهگاه داشتند و زنان بعد از طلاق به حال خود رها نمی شدند و خانواده از آنان حمایت می‌کرد و به عبارت بهتر خانواده منسجم بود در حالی که امروز خانواده‌ها رباتیک شده‌اند.اکنون پدر و مادرها با خط فقری که آقایان تعیین کرده‌اند و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه از پس مخارج خورد و خوراک خود برنمی‌آیند چگونه می‌توانند مخارج دختر مطلقه خود را با فرزند یا بی‌فرزند تقبل کنند.

حلقه فقر دور گردن زنان

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد نوشت: این روزها دیگر کمتر بحث از عدالت جنسیتی و پررنگ‌ شدن نقش زنان در جامعه مطرح است آنچه این روزها بیشتر زنان را سوژه روزنامه‌ها و اخبار کرده زنانه شدن فقر در جامعه است؛ موضوعی که به اعتقاد رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) باید آن را جدی گرفت، به اعتقاد مدیر گروه مطالعات زنان وزارت علوم آسیب‌های اجتماعی را زنانه می‌کند و به اعتقاد یک عضو شورای مشورتی دولت اصلاحات می‌تواند بسترساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و روسپی‌گری باشد و آثار و تبعات آن در کشور نه تنها متوجه جامعه زنان ایران خواهد بود بلکه در صورت ادامه و گسترش این بی‌توجهی از سوی مسئولان و دولت‌ها آثار و تبعات منفی بسیاری را متوجه کل کشور خواهد کرد.

زنانه شدن فقر در جامعه بی‌شک موضوعی چندوجهی است و برای علت‌یابی آنتنها نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی یک علت نشانه گرفت اما آنچه باعث شده این روزها این آسیب اجتماعی بیش از پیش خودی نشان دهد رشد 55 درصدی آمار زنان سرپرست خانوار است. شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این باره می‌گوید:« الگوی ارائه شده بر اساس نتایج آمارگیری نشان دهنده آن است که از سویی با زنانه شدن سالمندی و از سویی دیگر با زنانه شدن سرپرستی خانوار مواجه هستیم که پیوندی ناگسستنی با زنانه شدن فقر دارد که در گفتمان توسعه از آنان به عنوان فقیرترین فقرا یاد می شود.»

رئیس سازمان بهزیستی نیز درباره افزایش تعداد زنان سرپرست خانواده می‌گوید: تعداد زنان سرپرست خانوار در سال 70، یک میلیون و 200 هزار نفر در سال 85، یک میلیون و 600 هزار نفر بوده است که این آمار در سال 90 به 2 میلیون و 500 هزار افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد 55 درصدی این آسیب‌ اجتماعی است؛ زنانی که یا به علت فوت همسر یا طلاق و ... به تنهایی سنگینی فقر را در جامعه امروز به دوش می‌کشند؛ جامعه‌ای که از یک سو طبق تعریف اقتصاددانان خط فقر با احتساب تورم یک میلیون و 500هزار تومان است و از سوی دیگر بیکاری در آن غوغا می‌کند. البته علل زنانه شدن فقر تنها در افزایش آمار زنان سرپرست خانواده خلاصه نمی شود چراکه عباس قائیدرحمت، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی معتقد است: «درصدی از
علت زنانه شدن فقر در جامعه رابطه مستقیمی با افزایش جمعیت دارد. در سال‌های قبل جمعیت جامعه کمتر از این بود، این در حالی است که امروزه حدود 80 میلیون نفر جمعیت در کشور وجود دارد که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.»


امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس نیز، درباره اثرات زنانه شدن فقر در جامعه می‌گوید: فقر ارتباط مستقیمی با انواع بزهکاری‌ها در جامعه دارد؛ مانند دزدی و اعتیاد و قاچاق یا روسپیگری و فرزندفروشی و قتل. وی تاکید می‌کند: اثرات این موضوع در درجه اول متوجه خود این زنان، فرزندان این خانواده‌ها و البته دیگر زنان جامعه است. البته فرزندان دختر بیشتر آسیب می‌بینند. برای نمونه در گوهردشت کرج طی تحقیقی ما با زنانی مواجه شدیم که از فشار فقر دختران خود را می‌فروختند و اصلا شغلشان همین بود. قرایی مقدم ادامه داد: وقتی در جامعه مشکل اشتغال روز به روز افزایش می‌یابد، آمار زنان سرپرست خانواده و بیکار بودن آنها هم مرتب زیاد می‌شود، آمار طلاق نجومی بالا می رود و ارگان و نهادی برای حمایت از این زنان در جامعه وجود ندارد طبیعی است که آسیب زنانه شدن فقر در جامعه افزایش یابد.

این جامعه‌شناس در پاسخ به اینکه در گذشته نیز آمار اشتغال زنان کم بود پس چرا فقر زنانه نشده بود، بیان می‌کند: در گذشته اولا طلاق و بی بند و باری به این حد زیاد نبود در ثانی زنان پناهگاه داشتند و زنان بعد از طلاق به حال خود رها نمی شدند و خانواده از آنان حمایت می‌کرد و به عبارت بهتر خانواده منسجم بود در حالی که امروز خانواده‌ها رباتیک شده‌اند. اکنون پدر و مادرها با خط فقری که آقایان تعیین کرده‌اند و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه از پس مخارج خورد و خوراک خود برنمی‌آیند چگونه می‌توانند مخارج دختر مطلقه خود را با فرزند یا بی‌فرزند تقبل کنند. از سوی دیگر در گذشته برای فقرا در جامعه نواخانه‌هایی وجود داشت که اکنون وجود ندارند تا زنان بی‌سرپناه کارتن‌خواب شوند.

وی می‌افزاید: همچنین امروز نیمی از جمعیت جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند که افزایش آمار آنان نیز در این موضوع دخیل است. از سوی دیگر اینکه فقر زنانه شده دلیل بر این نیست که فقر در مردان ثابت مانده یا کمتر شده بلکه فقر مردان هم در حال افزایش است اما موضوع فقر زنانه تا چند سال پیش به دلیل مسائلی مثل کاهش طلاق و بعد حمایتی خانواده از زنان مطلقه بیشتر بود اما اکنون به دلیل تورم و شرایط اقتصادی و افزایش طلاق و تعداد زنان سرپرست خانواده بسیار بیشتر شده است. وی تاکید کرد: از سوی دیگر یکی از عللی که باعث شده امروز زنانه شدن فقر بیشتر جلب توجه کند بالا رفتن آمار زنان بزهکار در جامعه است که یکی از دلایل آن همین موضوع زنانه شدن فقر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha