سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 15343

سنگ‌های كلیه ممكن است بسیار كوچك باشند اما می‌توانند مشكل و درد زیادی را برای بیمار به همراه داشته باشند.

محققان توصیه می‌كنند؛ افرادی كه مستعد ابتلا به این بیماری هستند باید اطلاعات بیشتری را در مورد راه‌های پیشگیری از آن كسب كرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

به گفته متخصصان؛ استفاده از رژیم غذایی خاص و مصرف مایعات فراوان تا 58 درصد از احتمال تشكیل سنگ كلیه جدید جلوگیری می‌كند. سنگ كلیه یا لیتیازیس یك بیماری مطرح و شایع در جهان است و طبق آمار 21 درصد از مردان و پنج درصد از زنان مستعد تا سن 70 سالگی حداقل یك نوبت مبتلا به سنگ كلیوی علامت دار خواهند شد. تقریبا سالانه 350 هزار نفر تنها در آمریكا به سنگ كلیه مبتلا می‌شوند. اندازه این سنگ‌ها از دانه گندم گرفته تا یك توپ گلف متغیر است.

هارك چانگ اورولوژیست مركز پزشكی آرت در ایالت ایلینویز آمریكا در این باره تاكید كرد: بهترین راه جلوگیری از تشكیل سنگهای دردناك كلیه نوشیدن مقادیر زیاد آب است. هرچه رنگ ادرار شفاف‌تر باشد نشان می‌دهد كه فرد مقدار بیشتری مایعات مصرف می‌كند.

محققان تاكید می‌كنند كه با رژیم غذایی مناسب هم می‌توان از تشكیل سنگ كلیه پیشگیری كرد. احتمال تشكیل سنگ با افزایش سن بیشتر می‌شود و در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد. بعلاوه در سفید پوستان احتمال تشكیل سنگ كلیه به مراتب بیشتر است.

بر اساس این گزارش، 80 درصد سنگ‌های كلیوی از جنس كلسیم هستند و اغلب تركیبات آنها اگزالات كلسیم است و به میزان كم فسفات كلسیم در تركیب این سنگها وجود دارد. سنگ كلیه بیماری است كه ویژگی برگشت پذیری دارد.

بر اساس مطالعات؛ افرادی كه یك بار به این بیماری مبتلا شوند ظرف یكسال، پنج سال و نیز 10 سال بعد به ترتیب 15، 35 تا 40 و 50 درصد دوباره به سنگ كلیه مبتلا خواهند شد. فاكتورهای ژنتیكی و وراثت نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌كند.

دكتر چانگ دراین باره می‌گوید: خوردن پرتقال، لیموشیرین و لیموترش به پیشگیری از تشكیل دوباره سنگهای كلیوی كمك می‌كند. همچنین وجود نمك زیاد در غذا منجر به تشكیل سنگ كلیه می‌شود به این ترتیب باید مصرف روزانه سدیم با حدود 300/2 میلی گرم محدود شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha