آسیب‌های اجتماعی در میان زنان هر روز بیشتر می‌شود. از زنان کارتن‌خواب گرفته تا معتاد؛ از تکدی‌گران زن تا... . در این میان اما ساماندهی این آسیب‌ها در کشور متولی مشخصی ندارد. گاهی شهرداری و گاهی بهزیستی و کمیته امداد اقدامات پراکنده‌ای در این‌باره می‌کنند. اما بیشتر از همه اینها برخورد انتظامی است که به چشم می‌آید. حتی گاهی نیروی انتظامی اعلام می‌کند که می‌تواند در 48 ساعت تمامی زنان کارتن‌خواب را از سطح شهر جمع‌آوری کند. اما حتی مسئولان نیروی انتظامی هم بر بی‌فایده بودن این‌گونه واکنش‌ها اذعان دارند. حال دولت می‌خواهد تکلیف این حوزه را یکسره و برایش متولی مشخص کند.

سلامت نیوز: آسیب‌های اجتماعی در میان زنان هر روز بیشتر می‌شود. از زنان کارتن‌خواب گرفته تا معتاد؛ از تکدی‌گران زن تا... . در این میان اما ساماندهی این آسیب‌ها در کشور متولی مشخصی ندارد. گاهی شهرداری و گاهی بهزیستی و کمیته امداد اقدامات پراکنده‌ای در این‌باره می‌کنند. اما بیشتر از همه اینها برخورد انتظامی است که به چشم می‌آید. حتی گاهی نیروی انتظامی اعلام می‌کند که می‌تواند در 48 ساعت تمامی زنان کارتن‌خواب را از سطح شهر جمع‌آوری کند. اما حتی مسئولان نیروی انتظامی هم بر بی‌فایده بودن این‌گونه واکنش‌ها اذعان دارند. حال دولت می‌خواهد تکلیف این حوزه را یکسره و برایش متولی مشخص کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: طبق ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت کشور مکلف شد تا با همکاری دستگاه‌هایی چون: «قوه قضائیه، نیروی انتظامی، بهزیستی، وزارت کار، وزارت بهداشت، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، شهرداری و شورای عالی استان‌ها» نسبت به تدوین سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی اقدام کند. فهیمه فرهمند پور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده به فرهیختگان می‌گوید: «این سند آماده است و به‌زودی به کمیسیون اجتماعی دولت فرستاده خواهد شد.»
فرهمندپور با بیان اینکه ارزیابی‌های اولیه درخصوص این سند چندی است که انجام شده است، خبر می‌دهد که تا چند روز آینده نسخه نهایی این سند به کمیسیون اجتماعی دولت خواهد رفت. مشاور امور زنان و خانواده وزیر کشور با تاکید بر اینکه این سند راهبردی است و بعد از تصویب، نیازمند نگارش اجرایی برای نهادی مسئول است، می‌گوید: «سعی کردیم در این سند به صورت همه‌جانبه به مساله زنان در اجتماع نگاه کنیم. امنیت مهم‌ترین محور این سند است و تنها شامل امنیت فیزیکی نیست و امنیت اجتماعی، امنیت روانی و بهداشتی را نیز دربرمی‌گیرد.»

 ساماندهی زنان برای تولید امنیت
در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی که زنان را تهدید می‌کند، بیشتر اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است، جمع‌آوری آنها از سطح شهر است؛ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان اجتماعی، ساماندهی این افراد باید در نتیجه توانمند‌سازی آنها باشد.
طیبه علومیان، جامعه‌شناس در این‌باره ،می‌گوید: «متولی اصلی آسیب‌های اجتماعی در اکثر شهرهای توسعه یافته دنیا شهرداری‌ها هستند. چون بسیاری از آسیب‌های اجتماعی زاییده شکل و فرم زندگی شهری است. اما در اینجا شهرداری‌ها کمتر زیر بار چنین مسائلی می‌روند؛ چون هزینه‌های زیادی را برای شهر دارد. اما تبدیل و تکلیف قانونی آن می‌تواند اعتبارات مشخصی را نیز در این‌باره داشته باشد و راه را برای ورود شهرداری‌ها به این حوزه آسان کند.» به اعتقاد او در کشور ما زنان بیش از مردان در معرض فقر قرار دارند و با توجه به اینکه فقر مادر همه فسادهاست می‌توان افزایش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی در میان زنان را بر این اساس تحلیل کرد.
علومیان می‌گوید: «در یک بررسی مشخص شده است که هر چقدر میزان تحصیلات در دختران کمتر باشد میزان آسیب‌پذیری آنها بیشتر خواهد شد؛ چراکه تحصیلات کمتر، امکان فعالیت‌های اجتماعی را از زنان می‌گیرد. ما برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین زنان باید به توانمندی آنها کمک کنیم، نه اینکه آنها را از حضور در اجتماع منع کنیم.»
این جامعه‌شناس معتقد است که «توانمندسازی زنان با افزایش شغل برای آنها امکانپذیر است و اگر در این سند به این موضوع توجه نشده باشد نمی‌توان آن را واقع‌بینانه دانست.»
در حال حاضر بیش از دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد. این در حالی است که آمار بیکاری در زنان دو و نیم برابر مردان است و این مساله لطمات جدی به حفظ امنیت زنان وارد می‌کند و در نتیجه افزایش آسیب‌های اجتماعی را در این حوزه در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha