در حالی كه مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از احداث ۵۰ بوستان تا پایان سال جاری خبر می‌دهد با خشك شدن در‌ختان 80 ساله، باغ 3 هكتاری در ظرف سه سال در منطقه ستارخان به زمین بایر تبدیل شده و برخی از اعضای شورای شهر ضمن بازدید از این باغ با انتقاد به كم‌كاری شهرداری خواستار جدیت شهردار تهران در حفظ باغ‌های باقی مانده پایتخت شدند.

سلامت نیوز: در حالی كه مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از احداث ۵۰ بوستان تا پایان سال جاری خبر می‌دهد با خشك شدن در‌ختان 80 ساله، باغ 3 هكتاری در ظرف سه سال در منطقه ستارخان به زمین بایر تبدیل شده و برخی از اعضای شورای شهر ضمن بازدید از این باغ با انتقاد به كم‌كاری شهرداری خواستار جدیت شهردار تهران در حفظ باغ‌های باقی مانده پایتخت شدند.

باغی كه تبدیل به پاتوق معتادان شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، سال‌هاست شورای شهر و شهرداری بر سر حفظ میراث سبز باقی مانده پایتخت مصوبات و اقدامات بسیاری را به اجرا در‌آورده‌اند اما همچنان شاهد هستیم كه اندك باغ‌های شهر تهران نیز به‌‌دلیل بی‌توجهی مدیریت شهری و سهل‌انگاری صاحبان باغ‌ها در حال نابودی است. در این زمینه در حاشیه بازدید تنی چند از اعضای شورا از باغ خشك شده واقع در ستارخان روبه‌روی برق آلستوم، خیابان شهید صحرایی، رحمت‌الله حافظی رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: آخرین باری كه از قطع درختان در شهر تصاویر و گزارشی در صحن شورای شهر تهران ارائه شد مسئولان شهرداری ادعا كردند كه این تصاویر برای چند سال پیش بوده و توطئه‌‌ای بیش نیست، امیدواریم این بار نیز نگویند ما تعدادی درخت خشك كردیم و به این منطقه آوردیم و از خبرنگاران خواسته‌ایم تصاویر آن را منتشر كنند.

وی با اشاره به اینكه بر اساس گفته بومی‌های این محله این باغ تا سه سال گذشته سبز بوده است، افزود: افرادی محصولات این باغ كه شامل انجیر، انار و توت بود را به مردم می‌فروختند، حال این باغ ۳ هكتاری در مدت دو سال خشك شده است اما با وجود تلاش برای نابودی آن همچنان تعدادی از درختان، انجیر و انار دارند.

حافظی با اشاره به اینكه هم‌اكنون شهرداری تهران نمره قابل قبولی در حفظ فضای سبز و درختان ندارد، افزود: این باغ یك نمونه است در سطح شهر، ده‌ها و صدها نمونه مشابه وجود دارد. طبق قانون شهرداری موظف است اگر باغی مالك خصوصی دارد كه در تأمین آب و آبیاری آن تعلل دارد یا توان ندارد، آن را آبیاری كند و بعد هزینه‌ها را به همراه درصدی كه در قانون مشخص شده است از طریق مجرای قانونی پیگیری و مطالبه كند. البته ما شاهد هستیم این وظیفه قانونی شهرداری محقق نیافته است و حاصل آن قتلگاهی است كه در آن درختان ایستاده، ‌جان باخته‌اند.

وی با تأكید بر اینكه این تعلل قابل قبول نیست، گفت:‌ انتظار داریم شهرداری تهران به جای فروش تراكم و اجازه برای خشك كردن درختان برای تفكیك باغات به قطعات قابل فروش، برای صیانت از باغات و حفظ فضای سبز برنامه جدی داشته باشد.

‌وی با بیان اینكه شاید شهردار تهران نتواند وضعیت ۶۰۰ كیلومتر مربع فضای پایتخت را رصد كند، گفت: این موضوع قابل قبول است اما آیا شهردار منطقه نیز نمی‌تواند؟ آیا شهردار ناحیه كه كاری جز رصد ندارد نیز نمی‌تواند؟ این قابل قبول نیست مگر اینكه تعمدی در كار باشد.

در ادامه محمد حقانی رئیس كمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت: براساس اعلام اهالی محل تا چند سال قبل درختان این باغ بارور بودند اما پس از مدتی مورد تضعیف و بی‌توجهی و همچنین مورد هجوم آفات گیاهی قرار گرفتند و این باغ حالا به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینكه ۹۵ درصد از درختان این باغ در سن ۸۰ سالگی قرار داشتند كه به طور كامل از بین رفته‌اند، افزود: ‌این زمین حالا به صورت بایر و بلااستفاده رها شده است. به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ داده در این باغ، این زمین مالكی نداشته باشد و وظیفه شهرداری است كه از طریق محاكم قضایی این زمین بایر را تملك و به محلی برای ارائه خدمات مردمی تبدیل كند.

افتتاح ۵۰ بوستان جدید در پایتخت تا پایان سال جاری

از سوی دیگر محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از احداث ۵۰ بوستان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با افتتاح این بوستان‌های جدید سرانه فضای سبز تهران از 5/15 به 9/15 مترمربع افزایش می‌یابد. وی با تأكید بر اینكه حفظ و توسعه فضای سبز مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، از اولویت‌های مدیریت شهری است، تصریح كرد: در مناطق ۲۲ گانه تهران ۲ هزار و ۱۳۰ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال بهره‌برداری از سوی شهروندان است كه در نظر داریم شمار این بوستان‌ها به دو هزار و ۱۸۰ بوستان تا پایان سال ارتقا یابد. وی با اشاره به برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در بعد توسعه فضای سبز، افزود: بر اساس این مصوبه، در نظر داریم تا پایان سال ۹۷، سرانه فضای سبز برای هر شهروند تهرانی به 5/17 مترمربع برسد كه تحقق این مهم نیاز به حمایت همه‌جانبه تمامی سازمان‌ها و نهادها نیز دارد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از اجرای طرح توسعه جنگل‌كاری در دامنه جنوبی البرز نیز خبر داد و درباره آخرین آمار مساحت جنگل‌كاری‌های شهر تهران گفت: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۰۰ هكتار از كلانشهر تهران جنگل‌كاری شده كه این آمار تا پایان سال جاری یك هزار هكتار دیگر افزایش می‌یابد تا مساحت جنگل‌كاری‌های تهران به ۳۸ هزار و ۵۰۰ هكتار برسد.

شناسنامه باغ‌های پایتخت؛ اولویتی كه فراموش شده است

گویا با وجود اهمیتی كه شورا و شهرداری برای باغ‌ها و فضاهای سبز قائل هستند همچنان تهیه شناسنامه باغ‌های پایتخت برای مسئولان و دلسوزان باغ‌ها و فضای سبز كاری بسیار دشوار شده است كه با وجود اهمیت تهیه این سند برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها تهیه آن را به تعویق می‌اندازند. كم‌كاری و كوتاهی‌های صورت گرفته برای تخریب باغ‌ها در حالی به دست فراموشی سپرده می‌شود كه هزینه‌های بسیاری برای توسعه و احداث فضاهای جدید سبز پایتخت صرف می‌شود و بر این اساس لازم است تا اولویت‌ها در حفظ و توسعه باغ‌ها و فضاهای سبز مورد بررسی و بازنگری جدی قرار بگیرد و با مشخص كردن فاز زمانی برای اندك باغ‌های باقیمانده پایتخت كه میراث سبز این ابر‌شهر به حساب می‌آید كاری ماندگار انجام شود و به جای پاسكاری توپ به زمین حریف هر دستگاه و سازمان به وظایف خود به درستی عمل كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha