10 سال از تصویب قانون ساماندهی كودكان كار و خیابانی می‌گذر‌د و همچنان نشست‌ها و جلسات دستگاه‌های متولی برای سامان بخشیدن به این كودكان به نتیجه‌ای نمی‌رسد و به دلیل نبود آمار و مشخص نبودن وظیفه هر دستگاه متولی كودكان كار و خیابانی همچنان بی‌هویت و بدون پشتوانه در روز‌مر‌گی زندگی گذر عمر می‌كنند تا شاید مسئولان فكر‌ی برای سامان بخشیدن آنان بكنند. هر روز مسئولی با برنامه جدید‌ی مانور خبری می‌دهد اما همچنان كودكان كار و خیابانی در پیچ و خم دستگاه‌های متولی و مسئول سرگردان به دنبال هویت خود می‌گردند تا شاید حق خود را از زندگی به دست آورند.

سلامت نیوز: 10 سال از تصویب قانون ساماندهی كودكان كار و خیابانی می‌گذر‌د و همچنان نشست‌ها و جلسات دستگاه‌های متولی برای سامان بخشیدن به این كودكان به نتیجه‌ای نمی‌رسد و به دلیل نبود آمار و مشخص نبودن وظیفه هر دستگاه متولی كودكان كار و خیابانی همچنان بی‌هویت و بدون پشتوانه در روز‌مر‌گی زندگی گذر عمر می‌كنند تا شاید مسئولان فكر‌ی برای سامان بخشیدن آنان بكنند. هر روز مسئولی با برنامه جدید‌ی مانور خبری می‌دهد اما همچنان كودكان كار و خیابانی در پیچ و خم دستگاه‌های متولی و مسئول سرگردان به دنبال هویت خود می‌گردند تا شاید حق خود را از زندگی به دست آورند.
 

قانونی با عمر 10 ساله برای كودكان سر‌گردان !

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان در ادامه نوشت: اگر چه تصویر كودكان كار و خیابانی در كوچه پس كوچه‌های این شهر بزرگ كه هر یك به نحوی به یك رهگذر یا خودروی شاسی‌بلند آویزان شده‌اند یا تا كمر در سطل زباله فرو‌رفته‌اند، برای بسیاری از ما به امری عادی و به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است، اما واقعیت این است كه هر یك از این كودكان باید در آینده به بخشی از منابع انسانی و ثروت كشور تبدیل شوند و برای این مرز و بوم آینده‌سازی كنند و اگر برای ساماندهی آنان اقدام عاجلی صورت نگیرد باید منتظر تبعات این آسیب‌های اجتماعی كه به نوعی آتش زیر خاكستر به حساب می‌آیند، بود. در این زمینه روزبه كردونی مدیركل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه ضمن تشریح جزئیات آیین‌نامه ساماندهی كودكان كار و خیابان، از تغییر نام این آیین‌نامه به حمایت‌های اجتماعی از كودكان كار و خیابان خبر داد و گفت: آیین‌نامه ساماندهی كودكان كار و خیابان ۱۰ سال قبل به تصویب رسیده بود اما طی این مدت به دلیل اشكالات و ایراداتی كه داشت جنبه اجرایی پیدا نكرد.

وی به اصلاح این آیین‌نامه اشاره كرد و گفت: جلسات متعددی با همكاری تشكل‌های غیر‌دولتی ذیربط و كارشناسان امور برای اصلاح آیین‌نامه برگزار شد و در نهایت مواردی از آن تغییر یافت به طوری كه اسم آیین‌نامه از ساماندهی كودكان كار و خیابان به حمایت‌های اجتماعی از كودكان كار و خیابان تغییر كرد.

به گفته كردونی، در آیین‌نامه قبلی تمركز بر كودكان خیابانی بود و با توجه به اینكه سیاستگذاری برای كودكان كار و خیابان با یكدیگر تفاوت عمده دارند به همین دلیل این موضوع نیز اصلاح شد و از این به بعد در هر دو حوزه فعالیت و سیاستگذاری خواهد شد و آموزش، بیمه، بهداشت و سلامت، تغذیه، توانمند‌سازی و... از جمله حمایت‌هایی است كه در آیین‌نامه جدید آمده است.

كردونی از ارسال اصلاحیه آیین‌نامه به دستگاه‌های عضو خبر داد و گفت: دستگاه‌هایی كه عضو این شورا بودند اصلاحیه آیین‌نامه را خوانده و نظرات خود را به وزارت رفاه ارسال كردند اما فقط سه دستگاه تاكنون پاسخی نداده‌اند كه منتظر آنها هستیم.

وی با اشاره به اینكه در آیین‌نامه قبلی وزارت كشور عضو نبود در صورتی كه وظیفه مهمی را در بخش ساماندهی كودكان بر عهده دارد، گفت: به همین دلیل در آیین‌نامه جدید این دستگاه به دستگاه‌های دیگر در شورای ساماندهی افزوده شده است. مدیر كل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تأكید كرد: بعداز دریافت اظهار نظرات تمامی دستگاه‌های عضو، به زودی نسبت به تصویب آیین‌نامه نهایی كه مورد اصلاح قرار گرفته اقدام خواهیم كرد. به گفته وی با اجرایی شدن این آیین‌نامه بسیاری از مشكلاتی كه در حال حاضر برای ساماندهی و حمایت از كودكان كار و خیابان وجود دارد از بین می‌رود.

رصد كودكان خیابانی با تهیه نقشه

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: نقشه‌ای از محل‌های حضور كودكان خیابانی به منظور شناسایی آنها تهیه می‌شود. وی درباره فعالیت‌های اخیر سازمان بهزیستی در حوزه كودكان خیابانی با بیان جزئیات جلسه‌ با NGOهای فعال در حوزه كودكان خیابانی افزود: دراین جلسه حدود 40 سازمان مردم‌نهاد، نمایندگان شهرداری، سازمان بهزیستی و وزارت رفاه حضور داشتند تا بتوانیم كاری بین‌بخشی در جهت ساماندهی بهتر كودكان خیابانی انجام دهیم. به گفته وی در این جلسه قرار نهایی آن شد كه كارگروهی مشترك میان سازمان بهزیستی و سازمان‌های غیردولتی تشكیل شده تا از طریق برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده، نقشه‌ای از محل‌های حضور كودكان خیابانی تهیه كنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: البته در هر حال حاضر سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد اطلاعات خوبی در زمینه این اماكن دارند، اما تهیه نقشه این اماكن سبب می‌شود كه بتوانیم بهتر از گذشته به مسئله كودكان خیابانی پرداخته و از آنان حمایت كنیم.

چگونگی كنترل آسیب‌های اجتماعی

از سوی دیگر رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران در انتقاد به نحوه مدیریت اجتماعی كشور و مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: در سیاست‌گذار‌ی‌ها باید واقع‌بین باشیم، آسیب‌های موجود را بپذیریم و بدانیم آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان با رویكرد قضایی و انتظامی مدیریت كرد. سید‌حسن موسوی در ارتباط با عملكرد نهادهای حمایتی، اجتماعی و به طور كلی مدیریت بخش‌های اجتماعی به ویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی عنوان كرد: در مسئله آسیب‌های اجتماعی هیچ‌گاه نمی‌توان با یك دید و یك نسخه انتظار بهبود داشت، بلكه باید در هر شهر و استان و متناسب با هر جامعه آماری، عملكردی جداگانه داشت.

به گفته وی طی سالیان گذشته مسئله آسیب‌های اجتماعی همواره به عنوان یك موضوع حاشیه‌ای در امر سیاست‌گذار‌ی‌ها مطرح بوده است.

رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران با انتقاد از وضعیت مدیریت آسیب‌های اجتماعی در كشور و با تأكید بر سپردن این مدیریت‌ها به متخصصان امر، تصریح كرد: اوضاع آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر بدتر شده است، این وضعیت نتیجه انتصاب‌های ناشایستی است كه در سالیان گذشته در این حوزه داشته‌ایم زیرا زمانی كه به جای روی كارآمدن كارشناسان و متخصصان اجتماعی افرادی بر سر كار می‌آیند كه نگاه‌های فرد‌نگر و جزء‌نگر داشته و همواره در برخورد با مسئله فرد را مقصر می‌دانند و برنامه‌ریزی‌هایشان را نیز بر همین محور انجام می‌دهند پس نباید انتظار بهبود اوضاع را داشت.

وی افزود: تا زمانی كه شاخص‌هایی چون نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی، هویت فرهنگی و... در كشور پایین باشد، اگر مردم دچار آسیب نشوند تعجب‌آور است!

موسوی چلك در پایان در ارتباط با راهكارهای بهبود شرایط اجتماعی كشور، عنوان كرد: برای برون‌رفت از اوضاع موجود در گام نخست باید از ظرفیت افراد آگاه، مطلع و كارشناسان اجتماعی استفاده كرد و پس از آن در سیاست‌گذار‌ی‌ها نیز باید واقع‌بین باشیم، آسیب‌های موجود را بپذیریم و بدانیم نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را با رویكرد قضایی و انتظامی مدیریت كرد.

و اینكه دلخوش بودن به برنامه‌های مقطعی نه تنها كار‌ساز نبوده بلكه به دلیل ناكار‌آمدی برنامه‌ها در گذر زمان سبب افزایش آسیب‌هایی از این دست نیز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha