چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 153510

«روغن پومیس» از تفاله زیتون به‌دست می‌آید که یک محصول شیمیایی بوده و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

«روغن پومیس»؛ مضرتر از روغن پالم

سلامت نیوز:«روغن پومیس» از تفاله زیتون به‌دست می‌آید که یک محصول شیمیایی بوده و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، روغن‌ها در زندگی انسان مصارف متعددی دارد، یکی از روغن‌هایی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و همواره در تمامی منازل می‌توان آن را مشاهده کرد، روغن زیتون است که می‌توان در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کرد، حال آنکه شنیده می‌شود نوعی از این روغن مضرات بسیاری برای انسان به همراه دارد و مردم نیز در این زمینه اطلاعاتی ندارند که لازم است چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد.


یک کارشناس صنایع غذایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: پومیس، روغنی مضرتر از پالم است که سالهاست وارد کشور می‌شود ولی در این زمینه به جامعه اطلاع‌رسانی نمی‌شود.


* روغنی مضرتر از پالم وارد کشور می‌شود
رضا طالب اضافه کرد: «روغن پومیس» از تفاله زیتون بهدست می‌آید که یک محصول شیمیایی بوده و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.
وی تصریح کرد: این روغن که از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، و یونان به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، به همان اندازه که برای مصرف‌کنندگان زیان‌آور است، برای واردکنندگان سود فراوانی به همراه دارد.


این پژوهشگر صنایع غذایی بیان کرد: این روغن در تمامی کشورها به مصرف صنعتی می‌رسد، اما در ایران به‌دلیل گران‌بودن روغن زیتون، 10 درصد زیرقیمت عرضه‌شده و برای واردکنندگان غیرمجاز آن حاشیه سود بسیار بالایی دارد.
به گفته طالب، روغن «پومیس» به‌دلیل شیمیایی و سرطان‌زا بودن بر پایه استاندارد 1446 وزارت بهداشت، مصرف خوراکی ندارد.
گفتنی است چندی پیش، مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از غیرمجاز بودن مصرف روغن «پومیس» خبر داده و گفته بود: یکی از بدترین نوع روغن‌ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج‌شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز به‌این صورت است که باقی‌مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج کرده و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا  «پومیس» به فروش می‌رسانند.


معان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این باره می‌گوید: روغن‌های گیاهی، روغن‌های سالم بوده که به دلیل حضور اسیدهای چرب غیراشباع و میزان اسید چرب ترانس کمتر برای سلامتی انسان مفید هستند.
محمد آزادبخت بیان کرد: تمامی روغن‌های گیاهی، روغن‌های خوبی برای سلامتی انسان هستند، اگر فردی در فراورده‌های لبنی به روغن حیوانی، روغن گیاهی اضافه کند تخلف کرده نه اینکه سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته بلکه از فرمول قانونی مرتکب تخلف شده‌ است.
وی با اشاره به اینکه بحث درجهبندی و اولویتبندی در روغن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در روغن زیتون روغن ویوجین یکی از بهترین روغن‌ها از میوه زیتون و با فشار ملایم تهیه شده که بسیار با‌ارزش بوده و در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد البته روغن زیتون درجه یک و دو نیز با فشار ملایم‌تری روغن در صنایع غذایی و دارویی قابل استفاده هستند.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه «پومیس» روغنی است که با حرارت بالا از تفاله زیتون به دست می‌آید، اضافه کرد: این روغن اولویت غذایی ندارد و به‌دلیل حضور نوع اسیدهای چرب و مواد زائد برای ایمنی و سلامت انسان مضر است.
آزادبخت تصریح کرد: اصل قضیه روغن گیاهی برای سلامت مفید است ولی باید صریحاً گفت روغنی که از تفاله‌ها با شرایط ویژه با ویژگی‌های استخراجی نامناسب استحصال می‌شود، از نظر ایمنی مورد تایید نیست.


* تاکنون در سطح مازندران گزارشی از ورود این نوع روغن نداشتیم
وی با اعلام اینکه سازمان غذا و دارو نیز تاکنون این روغن را برای مصرف غذایی تایید نکرده‌است، بیان کرد: تاکنون در سطح مازندران گزارشی از ورود این نوع روغن نداشتیم.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان گفت: بهدلیل اینکه در روش تهیه روغن پومیس، از حرارت زیاد استفاده می‌شود، ترکیبات کلی برای سلامتی مضر است و احتمال اینکه برخی از ترکیبات حاصل بتواند در مراحلی از سرطان موثر باشد، دور از ذهن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha