چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

یک متخصص طب مکمل با بیان اینکه کم خونی افراد با روزه‌داری منافاتی ندارد، تاکید کرد: بیماران مبتلا به کم خونی و فقر آهن با مصرف مکمل آهن در وعده افطار یا سحر به راحتی می‌توانند روزه بگیرند و این مشکل با روزه‌داری منافاتی ندارد.

سلامت نیوز:یک متخصص طب مکمل با بیان اینکه کم خونی افراد با روزه‌داری منافاتی ندارد، تاکید کرد: بیماران مبتلا به کم خونی و فقر آهن با مصرف مکمل آهن در وعده افطار یا سحر به راحتی می‌توانند روزه بگیرند و این مشکل با روزه‌داری منافاتی ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیما صدرای گفت: باید توجه داشت که نمی توان برای تمام افرادی که به یک نوع بیماری مشترک مبتلا هستند، دستورالعمل یکسانی در مورد روزه داری تجویز کرد؛ چراکه شرایط هر فرد از جمله سن، جنسیت و شدت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.


این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بیماران مبتلا به کم خونی و فقر آهن با مصرف مکمل آهن در وعده افطار یا سحر به راحتی می‌توانند روزه بگیرند. البته در مورد بیمارانی که میزان ذخایر آهن آنها پایین است و مدام دچار ضعف و سستی می‌شوند و با افزایش تپش قلب روبرو هستند در خصوص اقدام به روزه‌داری باید با پزشک مشورت کنند؛ چراکه در این بیماران برعکس بیماران مبتلا به تالاسمی توصیه می‌شود که همراه با گوشت بویژه در وعده افطار از لیموترش تازه استفاده شود.
صدرای با اشاره به اینکه علت کم خونی باید ریشه یابی و به صورت هورمونی درمان شود، خاطرنشان کرد: طب فشاری یا رفلکس‌تراپی روشی است که برای تمامی اعضای بدن، "نقطه" را در نظر می‌گیرد و با مالش و فشار آن نقطه به رفع ناراحتی می‌پردازد که با فشار دادن مرکز کف دست و میان چهارانگشت منجر به کاهش خونریزی و تقویت بافت رحم در زنان می‌شود. همچنین چرب کردن کف پا قبل از خواب با روغن‌های گیاهی منجر به افزایش چرخش خون در بدن در طی روز می‌شود و از سر دردهای حاصل از کم خونی در زمان روزه‌داری جلوگیری می‌کند.


این متخصص طب مکمل در پایان با بیان اینکه رعایت رژیم غذایی خون‌ساز در ماه رمضان از اهمیت بسزایی برخوردار است، یادآور شد: اغلب افراد پس از افطار با فاصله اندک یا همراه غذا، چای می‌نوشند که باعث تشدید کم خونی در افراد می‌شود. بهتر است افراد با کاهش مصرف چای که مانع جذب آهن می‌شود، آب گرم به همراه هل، بیدمشک یا دارچین بنوشند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha