چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 15353

مطالعات نشان می دهد که میزان کاهش وزن در چهار نوع از انواع رژیم های غذایی یکسان و مشابه بوده است. به طور کلی اگر درصدد کاهش وزن هستید، انتخاب یک رژیم غذایی سالم و اقتدا به آن کافی است تا به هدف خود دست یابید.

به گزارش گروه ترحمه سلامت نیوز، فرقی نمی کند که نوع رژیم شما سرشار از پروتئین باشد یا چربی اشباع نشده ، در هر دو مورد با رعایت دستور رژیم می توانید به کاهش وزن دلخواه برسید ، به شرطی که همان طور که گفته شد، رژیم غذایی را دنبال کنید و به زمان محدود  اکتفا نکنید. در ضمن بهتر است رژیمی را انتخاب کنید که پیروی از آن برای شما آسان و راحت باشد.
برای سالهای متوالی بحث بر سر این موضوع که رژیم انتخابی به چه نوع ماده غذایی- پروتئین، کربوهیدرات و یا چربی- متمرکز شود، ادامه داشته است.  در این میان محققان دانشگاه هاروارد 811 نفر از افرادی  که یکی از 4 نوع رژیم غذایی زیر را رعایت می کردند مورد مطالعه قرار دادند. این چهار گروه عبارتند از :

1-    رژیم غذایی کم چرب با پروتئین متوسط
2-    رژیم غذایی کم چرب و سرشار از پروتئین
3-    رژیم غذایی پرچرب با پروتئین متوسط
4-    رژیم غذایی پر چرب و سرشار از پروتئین

پروتئین در رژیم غذایی حدود 15 تا 25% از کالری را تامین می کند. این درصد برای چربی ها 20 تا 40% و برای کربوهیدراتها 35 تا 65% تخمین زده شده است.

هر چهار نوع این رژیم های غذایی تقریبا به یک میزان کالری مصرفی را کاهش می دهد و  مصرف چربی های اشباع شده و کلسترول در آنها پایین می باشد و در عوض سرشار از فیبر می باشد که برای بدن مفید است. شرکت کنندگان  در این مطالعه روزانه با رعایت هر یک از انواع رژیم غذایی ذکر شده، 1200 تا 2400 کالری دریافت می کردند و حدود 90 دقیقه در هفته نیز به انجام حرکات بدنی متعادل و پیاده روی سریع می پرداختند. در طی این مطالعه که حدود 3 سال ادامه داشت ، هر چهار گروه ضمن رعایت رژیم غذایی ، راجع به نوع غذایی که می خوردند  به محققان گزارش می دادند . در نهایت مشخص شد که هر چهار گروه تقریبا به یک میزان وزن کم نموده اند. نکته مهمی که در این تحقیق به آن اشاره شده این است که هیچ رژیم جادویی برای کاهش وزن فوق العاده در زمان اندک وجود ندارد و اگر وجود چنین رژیمی نیز ادعا شود ،پیروی از آن بی تردید برای سلامت فرد خطرناک است و تاثیر آن کوتاه مدت خواهد بود. در حالیکه اعتدال در نوع رژیم غذایی و پایبندی به آن و از همه مهم تر داشتن تحرک بدنی ، بهترین نوع رژیم غذایی می باشد که اگر چه در طولانی مدت پاسخ می دهد ولی تاثیر آن بسزاست و برای سلامت فرد نیز خطرناک نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha