یک روانپزشک مهمترین وظیفه و کارکرد هیجان ها را کنار آمدن با شرایط جدید عنوان کرد.

دکتر احمد علی نوربالا در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : وظایف کنار آمدن از طریق هشت روش محافظت، نابودی، تولید مثل ، اتحاد ، پیوند جویی ، طرد ، کاوش و جهت گیری اجرا می شود و وظایف اجتماعی دیگری نیز به وسیله هیجان ها به مرحله عمل در می آید که شامل انتقال احساسات فرد به دیگران ، کمک به تعامل اجتماعی ، تاثیر گذاری بر نحوه تعامل دیگران با فرد و ایجاد ، حفظ و قطع ارتباط با دیگران است.

وی افزود: هیجان ها دارای چهار بعد و یا عناصر ذهنی ، زیستی ، هدفمند و اجتماعی هستند که تا کنون حداقل وجود 5 هیجان اصلی خشم ، ترس، اندوه ، شادی و عشق مورد پذیرش اجماع صاحب نظران علوم رفتاری قرار گرفته است. از هیجان ها ، علاقه و شادی در طبقه بندی هیجان های مثبت و تعجب در جایگاه هیجانی خنثی ، خشم ، ترس ، اندوه ، نفرت ، شرم ، گناه و حقارت در مقوله هیجان های منفی قرار می گیرد.

این متخصص روانپزشکی گفت : بر اساس بررسی های پژوهشگران ؛ بروز بالای هیجانی و یا سکوت هیجانی با سلامت روانی ناسازگار است و تنظیم و تعدیل هیجانی در خانواده ، ضامن سلامت روانی جامعه است.

وی خاطر نشان کرد : هیجان ها ، پاسخ های مفید به تکالیف اساسی زندگی است که برای بقای انسان ضرورت حیاتی دارد. وقتی هیجان ها فعال می شوند ، احساس هایی را به وجود می آورند که به صورت علنی ابراز می شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha