سال‌هاست که طرح جمع‌آوری معتادان و ترک اجباری در کشور اجرا می‌شود. طرحی که حلقه تکراری دستگیری و درمان اجباری است. آمارها نشان می‌دهد بیشتر معتادان که به این روش ترک می‌کنند بعد از تمام شدن دوران درمان‌شان به اعتیاد برمی‌گردند.حالا قرار است با توجه به جمع‌آوری سه هزار معتاد تابلو، تا پایان سال، 10 هزار معتاد متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

سلامت نیوز: سال‌هاست که طرح جمع‌آوری معتادان و ترک اجباری در کشور اجرا می‌شود. طرحی که حلقه تکراری دستگیری و درمان اجباری است. آمارها نشان می‌دهد بیشتر معتادان که به این روش ترک می‌کنند بعد از تمام شدن دوران درمان‌شان به اعتیاد برمی‌گردند.حالا قرار است با توجه به جمع‌آوری سه هزار معتاد تابلو، تا پایان سال، 10 هزار معتاد متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، همچنین عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیکاری مادر تمام فسادها و معضلات اجتماعی است، می‌گوید: «برای عدم برگشت معتادان بهبودیافته به سمت مواد مخدر و معضلات اجتماعی اشتغال آنها باید در دستور کار قرار گیرد.» او با بیان اینکه بی‌اعتمادی نسبت به حمایت اجتماعی و اقتصادی، معتاد در حال بهبود را به چرخه اعتیاد برمی‌گرداند، تاکید می‌کند: «لازم است در جامعه برای معتادان بهبودیافته شرایطی فراهم شود که دیگر به سمت مواد مخدر نروند، البته این بیماران نیز باید تصمیم قاطع و درستی برای ترک دائمی مواد مخدر داشته باشند، بهتر است خانواده‌ها نیز حمایت‌های بیشتری از این افراد داشته باشند.» عزیزی عنوان می‌کند: «به‌منظور تشویق کارفرمایان، وام‌ 10 میلیونی با بهره چهار درصد به ازای جذب هر معتاد بهبودیافته به آنها تعلق می‌گیرد.»


جمع‌آوری معتادان متجاهر یک معادله چندمجهولی است که همیشه یک پای آن می‌لنگید. به گفته وزیر کشور تهران حدود 12 هزار معتاد کارتن‌خواب دارد که اغلب از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و برای ساماندهی این افراد تا پایان امسال ظرفیتی برای 10هزار معتاد متجاهر آماده‌سازی می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم پنج تا شش هزار معتاد را تا پایان 93 ساماندهی خواهیم کرد. این در حالی است که به گفته عزیزی تنها سه هزار معتاد تا پایان سال 93 ساماندهی شدند.

 اشتغال حرف اول را می‌زند
اشتغال می‌تواند بهترین درمان برای معتادان بهبود یافته باشد و بهترین راه برای اینکه آنها به مصرف دوباره فکر نکنند.
مصطفی سراج، رئیس سازمان بهزیستی شهرستان تهران با بیان این موضوع به فرهیختگان می‌گوید: «در مورد معتادان متجاهر بحث اشتغال موضوع اصلی است، زیرا آنها باید بعد از بیرون آمدن از این مراکز بتوانند به چرخه زندگی عادی خود بازگردند و اولین قدم برای این کار داشتن شغل مناسب است.»
سراج بر این باور است که اگر چه بحث ساماندهی معتادان متجاهر کار سختی است، اما می‌توان این طرح را در تهران با همراهی دیگر سازمان‌ها انجام داد تا تمامی معتادان کارتن‌خواب ساماندهی شوند و به این معناست که تنها از معتادان نگهداری نمی‌شود، بلکه آنها را برای بازگشت به زندگی مجدد آماده می‌کنیم.

 چرخه باطل دستگیری معتادان
سال‌هاست که طرح دستگیری معتادان متجاهر انجام می‌شود که متاسفانه این طرح نتوانسته است مشکلی را از جامعه معتادان حل کند. فرید براتی، کارشناس مواد مخدر به فرهیختگان می‌گوید: «معتادی که در خیابان به‌عنوان معتاد متجاهر دستگیر می‌شود به مراکز ماده 16 که مراکز ترک اجباری است انتقال داده می‌شوند. متاسفانه این مراکز در نگهداشتن افراد معتاد در شرایط بهبود یافته کمک بسزایی نکرده‌اند. بیشتر کارشناسان بر این باورند که این روش ترک نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد، اما باز هم مسئولان به اجرای این طرح اصرار دارند.»
او با بیان اینکه این نوع جمع‌آوری معتادان از بین بودجه و زمان است، می‌افزاید: «به جای تقویت مراکز ماده 16 باید به سمت بهتر کردن شرایط مراکز کاهش آسیب بروند تا بتوانند به درمان افراد معتاد کمک کنند.»
براتی در مورد اشتغال بعد از بهبود معتادان معتقد است: «اعتبارات و امکانات اشتغال بعد از ترک باید برای افرادی باشد که داوطلبانه ترک کرده‌اند، نه آنهایی که به صورت اجباری ترک داده شده‌اند. افرادی که خودشان تصمیم به ترک مواد گرفته‌اند می‌توانند در اشتغال موفق‌تر باشند.»
به گفته او، باید از انجام دادن روش‌های سنتی گذشته که دردی را از جامعه معتادان درمان نکرده و تنها باعث افزایش آمار افراد معتاد شده است، دست برداشت و از تجربیات کشورهای دیگر در این حوزه استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha