چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 153556

محققان آمریکایی دریافتند که چرا برخی افراد به عفونت های دردناک دستگاه ادراری مانند عفونت مثانه (سیستیت) مستعدترند.

سلامت نیوز: محققان آمریکایی دریافتند که چرا برخی افراد به عفونت های دردناک دستگاه ادراری مانند عفونت مثانه (سیستیت) مستعدترند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: به گفته محققان، اسیدیته ادرار شخص می تواند روی رشد و فعالیت باکتری ها در دستگاه ادراری تاثیر بگذارد. برنامه غذایی هم در این زمینه نقش دارد. باکتری ها، ضایعات مولکول های کوچک غذایی در روده را تغییر می دهد. عفونت لوله ادراری یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی در سراسر جهان است و اغلب به علت باکتری به نام «اشرشیا کولی» به وجود می آید و علایم معمولی آن سوزش یا درد هنگام ادرار کردن و نیاز به ادرار کردن و احساس درد در قسمت پایین شکم است.

پزشکان در این موارد به تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن میکروب ها اکتفا می کنند اما افزایش مقاومت باکتریایی به این داروها باعث شده است که محققان به راهکارهای درمانی دیگری روی بیاورند. تاکنون تصور بر این بود که اسیدیته ادرار مانع از رشد باکتری می شود، اما نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد که هرچه اسیدیته ادرار کمتر باشد و نزدیک تر به PH خنثی باشد، با فعالیت بالاتر پروتئینی به نام «سیدروکلین» (Sidero Calin) همراه است. سیدروکلین نوعی پروتئین است که باکتری ها را از آهن که برای رشد به آن نیاز دارد، محروم می کند؛ از طرفی در ادرار ضایعات بدن به شکل مولکول های کوچک دفع می شود. مواد دفعی با برنامه غذایی، ژنتیک و عوامل زیادی تغییر پیدا می کند. این مولکول ها از طریق میکروب های روده که غذاها را می شکند، ایجاد می شود. محققان دریافتند، محصولات متابولیزم به نام آروماتیکس (aromatics) که بر حسب برنامه غذایی فرد متفاوت است نیز در این زمینه نقش دارد.

به گزارش سایت «Healthnews»،در مطالعات مشخص شد در نمونه های ادرار که باکتری کمتری داشت ترکیب های آروماتیک کمتر بود و نمونه های ادرار که باکتری بیشتری داشت، حاوی مواد آروماتیک بیشتری بود. یک نظریه این است که برخی از این ترکیبات باکتری را از آهن که برای رشد به آن نیاز دارد، محروم می کند، همان طور که سیستم ایمنی بدن از ترکیب های غذایی گیاهی استفاده می کند تا مانع از رشد باکتری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha