فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با بیان اینکه حقوق مصدومان شیمیایی کشور نیاز به پیگیری دارد، گفت: هرچند به دلیل وجود کنوانسیون منع سلاح شیمیایی این موضوع درباره افراد نظامی نیز قابل پیگیری است اما این موضوع تاکنون در کشور مورد غفلت واقع شده است.

سلامت نیوز:فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با بیان اینکه حقوق مصدومان شیمیایی کشور نیاز به پیگیری دارد، گفت: هرچند به دلیل وجود کنوانسیون منع سلاح شیمیایی این موضوع درباره افراد نظامی نیز قابل پیگیری است اما این موضوع تاکنون در کشور مورد غفلت واقع شده است.


به گزارش  ایرنا از روابط عمومی سپاه، سردار سرتیپ دوم پاسدار جعفر اصلانی افزود: متولیان کشور با استیفای حقوق قربانیان شیمیایی باید بخشی از حقوق مصدومان و هزینه های درمان آنان را ادا کنند.
وی درباره سالگرد بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام و مشکلات مصدومان این بمباران گفت: پیش از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران برخی کشورها به شکل محدود از سلاح شیمیایی استفاده کردند اما از سال 62 استفاده از سلاح های شیمیایی، گازهای خردل و سیانور توسط عراق انجام شد که وسعت استفاده عراق از این سلاح ها در طول جنگ با ایران بی سابقه بود به شکلی که ایران بالاترین قربانیان را اعم از نظامی و غیرنظامی در سطح جهان داشته است.
سردار اصلانی با اشاره به بمباران شیمیایی عراق به شهر سردشت در تیر سال 1366 گفت: در دو هفته ابتدایی حملات شیمیایی علیه سردشت 120 نفر به شهادت رسیدند و چند هزار نفر نیز مصدوم شدند.

 
وی با بیان اینکه تکنولوژی ساخت بمب های شیمیایی با حمایت کشورهای غربی در اختیار صدام گذاشته شد، افزود: با وجود اینکه کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی تصویب شد و همه کشورها آن را امضا کردند، اما عمده کشورها از جمله آلمان، هلند و آمریکا در طول جنگ مواد اولیه را با ارایه آموزش در اختیار صدام قرار دادند که در برخی عملیات ها از جمله جزایر مجنون، عملیات خیبر، جزیره فاو، عملیات کربلای پنج همچنین روزهای آخر جنگ عراق دهها بمب شیمیایی علیه ایران استفاده شد. 


فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ادامه داد: بمباران شیمیایی عراق علیه ایران چندین هزار نفر شهید و تعداد زیادی مصدوم شیمیایی را بدنبال داشت که اکنون این بیماران از بیماری های مزمن ریوی، پوستی و چشمی رنج می برند. 
اصلانی با بیان اینکه عمده بمب های استفاده شده در سردشت بمب های خردل بود، افزود: بسیاری از مجروحان شیمیایی، کودکان و خردسالانی بودند که اکنون پس از گذشت 30 سال برای درمان مراجعه می کنند و عوارض جدی از لحاظ تنفس دارند و نیاز به استفاده مداوم از اکسیژن به دلیل شدت مجروحیت در این افراد وجود دارد. 


وی با بیان اینکه در برخی مصدومان، لطمات شیمیایی به مرور شناسایی می شود، ادامه داد: چنین افرادی ممکن است در آن زمان میزان کمی از گاز شیمیایی را استنشاق کرده باشند به همین خاطر علایم زیادی در آن مقطع ظاهر نشده اما با گذر زمان این علایم آشکار شده است. 
این فوق تخصص ریه درباره عوارض بیماری شیمیایی در سردشت از ابتدا تاکنون و همچنین شدت و ضعف آن گفت: کسانی که دارای ضایعات متوسط بودند از ابتدا تحت درمان قرار گرفتند، اما برخی افراد پس از گذشت سال ها با علایمی مانند سوزش، خارش چشم و تنگی نفس به پزشک مراجعه می کنند؛ البته باید توجه داشت که ضایعات در جانبازان با مسمومیت خفیف، زیاد نگران کننده نیست و سیر پیشرونده ندارد اما علایم آن آزار دهنده است که باید با درمان، مانع از تشدید عوارض بیماری شد. 
اصلانی ادامه داد: بیماری شیمیایی درمان قطعی ندارد اما روند درمانی برای بیماران از تشدید و پیشرفت بیماری جلوگیری می کند، علایم و حملات تنگی نفس را کاهش می دهد. 


وی با بیان اینکه گازهایی مانند سیانور و اعصاب پس از مرحله حاد عوارض مزمنی در فرد باقی نمی گذارد، گفت: عوارض مزمن بیماری شیمیایی بیشتر مربوط به گاز خردل بوده که این هم ناشی از گوگرد موجود در گاز خردل است و معمولا هم در طولانی مدت برای فرد مشکل ایجاد می کند اما داروهایی که برای درمان استفاده می شوند علاوه بر کاهش علایم، حملات تنگی نفس را نیز کاهش می دهد و از سیر پیشرونده خفیف تا حدی پیشگیری می کنند. 
فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) درباره استیفای حقوق قربانیان حوادث بمباران شیمیایی در مجامع بین المللی خاطرنشان کرد: یکی از ضعف های موجود، پیگیری نشدن موضوع قربانیان بمباران شیمیایی مناطق مختلف کشور از جمله سردشت، بانه، ایلام، کرمانشاه و روستاهای مرزی کشور که در آن مردم عادی بمباران شدند، است. 


وی ادامه داد: هرچند به دلیل وجود کنوانسیون منع سلاح شیمیایی این موضوع درباره افراد نظامی نیز قابل پیگیری است اما این موضوع تاکنون در کشورمان مورد غفلت واقع شده است . 
اصلانی سپس با اشاره به محکومیت یک تاجر هلندی در دادگاه لاهه بخاطر فروش مواد شیمیایی به عراق، یادآور شد: حدود 10 سال پیش برخی مصدومان سردشت پرونده ای را پیگیری کردند که در دادگاه لاهه مطرح و مشخص شد که به واسطه یک تاجر هلندی، مواد مربوط به تولید سلاح شیمیایی به عراق صادر شده است. 


وی با بیان اینکه پیگیری بسیاری از موارد باید توسط مصدومان و انجمن حمایت از مصدومان شیمیایی انجام شود، افزود: تلاش هایی که در راستای ایفای حقوق مصدومان شیمیایی کشورمان صورت می گیرد، باید به نحوی باشد که به عنوان اثری بازدارنده مطرح شود تا با ثبت در تاریخ بخشی از حقوق مصدومان شیمیایی و هزینه های درمانی آنان استیفا شود که تحقق آن، نیاز به پیگیری مسئولان کشور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha