چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

زندگی در دنیای امروز هر روز با خود مساله جدیدی را ایجاد می‌كند. این روزها اسم «طلاق توافقی» را زیاد می‌شنویم و این طلاق در حال تبدیل شدن به یك مساله اجتماعی است. آمار 27 هزار و 320 فقره طلاق شهر تهران در سال گذشته به خوبی فراگیر شدن این پدیده را نشان می‌دهد. این روزها این پدیده نوظهور با خود نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد كرده است و از سوی مسئولان و كارشناسان بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

سلامت نیوز: زندگی در دنیای امروز هر روز با خود مساله جدیدی را ایجاد می‌كند. این روزها اسم «طلاق توافقی» را زیاد می‌شنویم و این طلاق در حال تبدیل شدن به یك مساله اجتماعی است. آمار 27 هزار و 320 فقره طلاق شهر تهران در سال گذشته به خوبی فراگیر شدن این پدیده را نشان می‌دهد. این روزها این پدیده نوظهور با خود نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد كرده است و از سوی مسئولان و كارشناسان بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشـک «زوجین می‌توانند با توافق درباره حق‌ و حقوق خود یا گذشتن از حقوق خود از قبیل مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و... به‌راحتی به دادگاه مراجعه كنند و پس از مدت كوتاهی به ‌صورت توافقی از هم جدا شوند.» این تعریف نوع جدیدی از طلاق یعنی طلاق توافقی در جامعه است كه مخالفان و موافقان خود را دارد. بهتر است آن را این‌گونه توصیف كنیم كه زن و مرد عاشق دیروز، وسط زندگی یك ترازوی سود و زیان می‌گذارند و با سبك، سنگین كردن و پیمانه كردن همه‌چیز از هم جدا می‌شوند. ولی آیا ضربه‌هایی را كه به روحیه فرزندانشان هم می‌خورد اندازه می‌گیرند؟ آیا آسیب‌هایی را كه بعد از طلاق برای هر كدام از آنها اتفاق می‌افتد هم در ترازو می‌گذارند؟ از همه اینها بالاتر آیا می‌دانند كه این كار آنها چه تاثیری بر جامعه می‌گذارد؟ این روزها مساله مهم چیزی بیشتر از سود‌ها و زیان‌هایی است كه این نوع طلاق برای خود افراد دارد؛ مساله اصلی تاثیری است كه این نوع طلاق به زندگی جمعی جامعه گذاشته است.


 طلاق توافقی بحرانی شده است
27 هزار و 320 فقره طلاق توافقی خود به اندازه كافی رقم بزرگی است كه نگران‌كننده باشد اما زمانی این رقم رسیدن خود به مرز بحران را نشان می‌دهد كه بدانیم در شهر تهران سالانه رقمی حدود 30 هزار نفر از هم جدا می‌شوند؛ این یعنی اینكه 90 درصد طلاق‌های شهر تهران رنگ و بوی توافقی دارند. این مساله به خوبی نشان می‌دهد كه نگرانی‌هایی كه پیرامون این مساله شكل گرفته‌اند چندان هم بی‌مورد نیستند. موافقان این نوع از طلاق معتقدند این نوع از طلاق از مشاجره‌ها واختلاف‌هایی كه پیرامون انواع دیگر طلاق وجود داشت می‌كاهد. اما از سوی دیگر مخالفان از تبدیل شدن این نوع از طلاق به یك هنجار در جامعه سخن می‌گویند و از تاثیر زیادی كه این نوع از طلاق بر افزایش آمار طلاق در جامعه داشته است گلایه دارند. شیما 40 ساله شش ماه است كه از شوهرش به صورت توافقی جدا شده است. او به «آرمان» می‌گوید: بعد از 17 سال زندگی مشترك دیگر از بدبینی‌های شوهرم خسته شده بودم. این اواخر همیشه با هم دعوا داشتیم. اوضاع از تحمل خارج شده بود و در نهایت تصمیم به طلاق گرفتیم. مهریه را بخشیدم و دو تا بچه‌ام را هم به پدرشان دادم و در كمتر از سه ماه از یكدیگر جدا شدیم. او ادامه می‌دهد: اختلاف‌های ما نزدیك دو سال بود كه ادامه داشت ولی شوهرم به طلاق راضی نمی‌شد. من زودتر از شوهرم تصمیم به طلاق گرفته بودم ولی این اواخر با راضی شدن شوهرم به صورت توافقی برای طلاق اقدام كردیم. با اینكه خانواده من موافق نبودند ولی چون هر دو نفر به طلاق راضی بودیم توانستیم زود طلاق بگیریم.


 زنجیره‌ای از مسائل اجتماعی
در طلاق توافقی زن و مرد بر سر جدایی توافق می‌كنند و با مراجعه آنها به دادگاه این توافق در حكم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌كند. ولی معمولا زنان همه یا بخشی از حقوق مالی خود را می‌بخشند تا همسرشان را برای جدایی راضی كنند. شاید اینجاست كه ارتباط این مساله با سایر مسائل به خوبی خودنمایی می‌كند. مهریه‌های سنگین بالاخره یك جایی به درد می‌خورند و زنان با بخشیدن رقم‌های مهریه بسیار بالای خود روند طلاق را تسریع می‌بخشند. انگار مسائل اجتماعی زنجیره‌وار دست به دست همدیگر می‌دهند و مساله جدیدی ایجاد می‌كنند. كارشناسان معتقدند كه مساله طلاق توافقی با دوستی‌ها و آشنایی‌های جدیدی كه قبل از ازدواج در جامعه رواج پیدا كرده‌اند در ارتباط است. مونا 28 ساله از موافقان طلاق توافقی است و نزدیك به یك سال است كه از شوهرش جدا شده است. او به «آرمان» می‌گوید: 10 سال پیش دخترخاله‌ام كه می‌خواست از شوهرش جدا شود كارش خیلی سخت بود و با مشكلات فراوان، بعد از یك سال توانستند از هم جدا شوند. از یك طرف خانواده راضی نمی‌شدند و از طرف دیگر شوهرش حاضر نبود طلاقش دهد ولی در نهایت توانست با اثبات اعتیاد شوهرش در دادگاه از او جدا شود. او می‌افزاید: من و سعید شوهرم، عاشق هم بودیم و با علاقه ازدواج كردیم. زندگی خوبی هم داشتیم اما دخالت‌های بیش از حد خانواده شوهرم در زندگی‌مان برای ما مشكلات زیادی را ایجاد كرده و كار به جایی رسیده بود كه مادر شوهرم می‌گفت باید بیایید و با ما زندگی كنید. آنها هر كاری برای اختلاف انداختن بین من و سعید انجام دادند. این اواخر خود سعید هم به حرف‌های خانواده‌اش گوش می‌داد. برای بدتر نشدن اوضاع تصمیم به طلاق گرفتیم. مهریه‌ام 500 سكه بود اما برای اینكه بتوانم از شرایط بدی كه در آن گیركرده‌ام جدا شوم مهرم را بخشیدم. طلاق ما خیلی راحت‌تر و كم دردسرتر از طلاق دختر خاله‌ام بود.


 طلاق حلالی است كه مورد غضب است
رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران درباره دلایل رواج پدیده طلاق توافقی به «آرمان» می‌گوید: یكی از موضوعاتی كه در كشور با آن مواجه هستیم موضوع طلاق است و یكی از مولفه‌هایی كه در حوزه طلاق به ویژه در چهار، پنج ساله اخیر بیشتر نمود پیدا كرده است، موضوع طلاق توافقی است كه مقداری روند صدور حكم طلاق را آسان‌تر كرده و در قانون حمایت از خانواده هم به آن اشاره شده است. سید حسن موسوی چلك می‌افزاید: عوامل مختلفی در طلاق توافقی دخیل هستند. بخشی از آن تحت تاثیر عسر و حرجی است كه بین زن و مرد قرار می‌گیرد و آنها برای رهایی از زندگی سختی كه دارند حاضرند حق و حقوق خود را بگذارند و جدا شوند. عوامل دیگری مانند به وجود آمدن سوءظن، خشونت، اعتیاد و حتی كلاهبرداری‌های خانوادگی در ایجاد طلاق توافقی موثر هستند. او تصریح می‌كند: چون در این نوع از طلاق دو نفر بر سر حق و حقوق‌شان توافق می‌كنند طلاق راحت‌تر شده است. به همین دلیل وقتی دادخواست با موضوع طلاق توافقی به دادگاه داده می‌شود، دادگاه هم سختگیری زیادی نمی‌كند. او تاكید می‌كند: طلاق را به دلیل آسیب‌هایی كه ایجاد می‌كند در رده آسیب‌های اجتماعی دسته‌بندی می‌كنند. طلاق به هر صورتی كه باشد اصلا خوب نیست. موسوی چلك ادامه می‌دهد: البته طلاق در موارد خاصی كه شرایط غیرقابل‌تحمل است جایز است به همین دلیل در دین ما هم طلاق حلال شمرده شده است؛ اما طلاق، حلالی است كه مورد غضب است. پس افزایش آن در جامعه اصلا خوب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha