چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 15357

معاون فدراسیون بین المللی دیابت در ایران گفت: سن ابتلا به دیابت نوع دو در ایران بسیار پائین آمده است.

دكتر امیر كامران نیكو سخن امروز در حاشیه همایش كنترل دیابت در سالمندان با بیان این مطلب افزود: به طور كلی در تمام كشورهای در حال توسعه و از جمله ایران كاهش سن ابتلا به دیابت نوع دو مشاهده می شود، این در حالی است كه این بیماری در كشورهای توسعه یافته بیشتر در دوران سالمندی و بالای 65 سال بروز می كند.

وی گفت: علل مختلفی به كاهش سن ابتلای دیابت نوع دوم در كشورهای در حال توسعه منجر شده است كه از جمله مهم ترین آنها می توان به زندگی ماشینی، فعالیت بدنی كم، تغذیه ناصحیح و چاقی و استرس اشاره كرد.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران اظهار داشت: در ایران بین 70 تا 80 درصد افراد از بیماری دیابت خود اطلاع ندارند و با پیشرفت بیماری و شدت یافتن عوارض آن پی به بیماری خود می برند.

دكتر نیكو سخن افزود: علایمی همچون پر نوشی، پر ادراری، پر خوری و ضعف بینایی از جمله علایم دیابت هستند، اما همیشه هم وجود ندارند.

وی تصریح كرد: اضافه وزن، داشتن سابقه خانوادگی، سن بالا، بی تحركی ، استرس های مداوم، دیابت در دوران بارداری، به دنیا آوردن نوزادان درشت اندام، سقط های مكرر و فشار خون و چربی خون بالا عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت نوع دوم به شمار می رود.

نیكو سخن با اشاره به اینكه یكی از عوامل مهم خطرساز در ابتلا به دیابت نوع دو سیگار است، گفت: در بین عوامل خطر ساز، چاقی مهم ترین عامل محسوب می شود، به طوری كه به ازای هر یك كیلوگرم اضافه وزن ، پنج درصد احتمال ابتلا به دیابت افزایش پیدا می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha