رییس اداره بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 4.3 درصد کل مرگ های کشور در اثر فشار خون است، گفت: این به آن معنا است که از هر یکصد مرگ در کشور، چهار مورد آن مربوط به فشار خون بالا است.

سلامت نیوز:رییس اداره بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 4.3 درصد کل مرگ های کشور در اثر فشار خون است، گفت: این به آن معنا است که از هر یکصد مرگ در کشور، چهار مورد آن مربوط به فشار خون بالا است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا طاهره سماواتافزود: شیوع فشار خون در افراد 15 تا 64 سال کشور 17.6 درصد و شیوع آن در افراد بالای 50 سال، بیشتر از 50 درصد است.
وی خاطرنشان کرد: هرچه سن بالاتر می رود احتمال ابتلا به فشار خون بیشتر می شود، بطوریکه ممکن است دو سوم افراد بیشتر از 70 سال کشور مبتلا به فشارخون بالا باشند.
سماوات یادآور شد: بطورکلی شیوع فشار خون در همه سنین حدود 20 درصد است اما نکته مهم در رابطه با فشار خون که مردم باید نسبت به آن حساس و آگاه باشند، این است که فشار خون علامت ندارد.
رییس اداره بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: برای فهمیدن اینکه آیا مبتلا به فشار خون هستیم یا نه، حتما باید فشار خون را اندازه گیری کرد و بویژه با افزایش سن نسبت به اندازه گیری آن اقدام شود.
سماوات تاکید کرد: فشار خون علامتی ندارد و اثر قابل مشاهده ای بر بدن نمی گذارد اما داخل بدن، اثرات منفی بر سلامت قلب، مغز، چشم و کلیه ها دارد و در نهایت موجب نارسایی این ارگان ها خواهد شد.


** فراخوان مراجعه برای اندازه گیری فشارخون 
رییس اداره بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای کنترل بیماری فشار خون در کشور در شهرهای بزرگ دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت برای اندازه گیری فشار خون افراد بالای 30 سال فراخوان داده است.
سماوات افزود: این افراد می توانند به پایگاه های بهداشتی شهری مراجعه کرده و بصورت رایگان غربالگری شوند.
وی خاطرنشان کرد: اگر فشار خون این افراد بالاتر از 140 روی 90 میلیمتر جیوه بود باید در چند نوبت دیگر مراجعه کند و اگر میانگین این اندازه گیری ها همچنان بالاتر از این رقم را نشان می داد به پزشک ارجاع داده می شود تا دارو مصرف کند.
سماوات افزود: مراقبت های دوره ای برای این فرد مبتلا، هر سه ماه، یک بار، صورت خواهد کرد.
وی ادامه داد: غربالگری فشار خون در پایگاه های بهداشتی روستایی و همچنین در قالب طرح پزشک خانواده و برنامه بهداشتی حاشیه شهرها نیز اجرا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha