مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی استفاده از جوهر قند در تولید آرد و نان را بازی با سلامت مردم و عملی غیر مجاز عنوان کرد و گفت: سهمیه آرد متخلفان قطع می‌شود و مراجع قضایی نیز بایستی برای واحدهایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند، شدیدترین مجازات‌ها را پیش‌بینی و تعیین کنند.

سلامت نیوز: مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی استفاده از جوهر قند در تولید آرد و نان را بازی با سلامت مردم و عملی غیر مجاز عنوان کرد و گفت: سهمیه آرد متخلفان قطع می‌شود و مراجع قضایی نیز بایستی برای واحدهایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند، شدیدترین مجازات‌ها را پیش‌بینی و تعیین کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی قنبری - معاون وزیر جهاد کشاورزی - عوارض ناشی از استفاده‌ از جوهر قند در تولید نان را بسیار خطرناک دانست و اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی به‌خصوص معاونت غذا و دارو، استانداری‌های سراسر کشور و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان باید ضمن تشدید بازرسی‌ها، از این کار غیرقانونی و آسیب‌زا جلوگیری کنند.


وی افزود: جوهر قند (سدیم دی تیونیت یا بلانکیت) ترکیبی از اکسیژن، گوگرد و سدیم است و کاربرد صنعتی دارد و از این ماده شیمیایی در صنعت رنگرزی و برای سفید کردن قند در کارخانجات قند استفاده می‌شود اما زمانی که به عنوان افزودنی به نان یا آرد اضافه و وارد بدن انسان شود، سبب عدم جذب مواد مغذی شده و مانع عملکرد مطلوب آنتی اکسیدان‌های ضد سرطانی در بدن می‌شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه بالا بردن سرعت تولید بهانه‌ برخی نانوایان متخلف برای استفاده از مواد غیر مجاز است، خاطرنشان کرد: در گذشته استفاده از جوش شیرین در تهیه خمیر و نان مرسوم بود اما این ماده نیز به دلیل اینکه مضر و تهدید کننده‌ سلامت مردم بود، از سوی ما ممنوع و نانوایان ملزم به استفاده از خمیر مایه در تولید نان شدند.


قنبری با اظهار تاسف از اقدام اخیر برخی کارخانجات آردسازی و نانوایان در به خطر انداختن سلامت مردم تاکید کرد: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان ناظرین کمی و کیفی تولید مواد غذایی و نان در صورتی که واحدی را به عنوان متخلف گزارش کنند، این شرکت نیز با اهرم های تنبیهی خود از جمله کاهش یا قطع سهمیه آرد، خاطیان را مجازات خواهد کرد.


وی گفت: نان قوت غالب و اصلی کشور بوده و بخش عمده ای از ویتامین و پروتئین مورد نیاز مردم را تامین می‌کند؛ به همین دلیل نه تنها مواد غیرمجاز و مضر بایستی از چرخه‌ی تهیه‌ این ماده غذایی خارج شود، بلکه لازم است با غنی کردن، نانی سرشار از ریز مغذی‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی نقش مراجع قضایی را در جلوگیری از تخلفات، پیشگیرانه دانست و اظهار کرد: مراجع قضایی نیز بایستی برای واحدهایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند، شدیدترین مجازات‌ها را پیش‌بینی و تعیین کنند.


قنبری افزود: نقش اتحادیه‌ها و انجمن‌های آرد و نان کشور در خصوص این موضوع که به طور مستقیم با این واحدها در ارتباط هستند، موثر است. این اتحادیه‌ها و انجمن‌ها نه تنها نباید اجازه‌ اعمال متخلفانه را به تولید‌کنندگان آرد و نان دهند، بلکه باید در راستای ارتقای کیفیت، بهداشت و سلامت در بخش تولیدات آرد و نان نیز گام بردارند.


مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نقش مردم و مصرف کننده را نیز در بروز و ظهور تخلفات در خبازی‌ها موثر قلمداد و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر عادت غذایی مردم تغییر کرده و بیشتر مصرف‌کنندگان به دنبال نان سفید و روشن هستند که این مسئله زمینه‌ سودجویی افراد را در زمینه استفاده غیر مجاز از مواد شیمیایی در تولید نان فراهم می‌کند اما مردم و دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به این نوع تخلفات حساسیت نشان دهند تا جامعه از نان با کیفیت و مرغوب برخوردار شود.


معاون وزیر جهاد کشاورزی در بیان اقدامات و فعالیت های این شرکت با رویکرد ارتقای کیفیت گندم، آرد و نان، به خرید تضمینی گندم‌های با کیفیت در سال جاری اشاره کرد و گفت: خرید تضمینی گندم در کشور هم اکنون ادامه دارد و تاکنون 4.3 میلیون تن گندم در مجموع با میانگین افت مفید و غیر مفید کمتر از سه درصد خریداری کرده‌ایم که نشان دهنده‌ کیفیت بالای این گندم‌ها و افزایش کمی 19 درصدی نسبت به سال گذشته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha