چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 153590

کارشناس ارشد تغذیه و پژوهشگر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم،توصیه هایی را به زنان باردار هنگام روزه داری ارایه داد.

سلامت نیوز: کارشناس ارشد تغذیه و پژوهشگر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم،توصیه هایی را به زنان باردار هنگام روزه داری ارایه داد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهدیه آخوندان گفت: تغییرات ایجاد شده ناشی از گرسنگی شدید در دوران بارداری شدیدتر از مواقع دیگر است؛ سوءتغذیه مادر در دوران بارداری باعث اختلال رشد عصبی رفتاری کودک و تولد نوزادان با وزن کمتر از 5 / 2 کیلوگرم و یا حتی سقط جنین می شود. 

وی با اشاره به اثر روزه داری بر افزایش وزن مادر و وزن تولد گفت: اگر در ماه رمضان دریافت انرژی مادر در مقادیر توصیه شده باشد، روزه داری اثرات سوئی بر وزن گیری مادر نخواهد داشت.
آخوندان ادامه داد: به همین دلیل زنان بارداری که قصد روزه داری دارند باید رژیم غذایی مناسب دوران بارداری را در طول ماه رمضان رعایت و طبق توصیه یک پزشک متخصص، وعده های غذایی مناسب ماه رمضان را تنظیم کنند. 
این کارشناس ارشد تغذیه به نتایج مطالعات انجام شده در خصوص روزه داری و بارداری اشاره کرد و گفت: روزه داری منجر به کاهش وزن گیری و یا افزایش تولد نوزادان کم وزن نمی شود، با این وجود، بدیهی است که اگر تغذیه مادر باردار در ماه رمضان مناسب نباشد، می تواند منجر به کاهش وزن هنگام تولد نوزاد شود. 
آخوندان درباره اثر روزه داری بر زایمان زودرس افزود: تغذیه نامناسب و گرسنگی طولانی مدت با خطر زایمان زودرس ارتباط دارد؛ گرسنگی بیش از 13 ساعت در بارداری از طریق افزایش تغییرات هورمونی در بدن مادر احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد، اما با این حال، اثرات روزه داری ماه رمضان را نمی توان معادل گرسنگی در نظر گرفت.
این پژوهشگر گروه روزه داری اسلامی ادامه داد: مشاهده شده که روزه داری حدود 12 ساعته زنان باردار احتمال زایمان زودرس را افزایش نمی دهد و بر اساس اطلاعات موجود، روزه داری ماه رمضان در صورت تغذیه خوب مادر اثرات سوئی در کاهش قند خون و کاهش ضریب هوشی نوزاد ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha