رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران رشد آسیب‌های اجتماعی در میان افراد تحصیلکرده را نوعی تلنگر عنوان کرد.

سلامت نیوز: رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران رشد آسیب‌های اجتماعی در میان افراد تحصیلکرده را نوعی تلنگر عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ،حسن موسوی چلک درباره علل افزایش 18.51 درصدی تعداد زندانیان تحصیلکرده با بیان اینکه این موضوع چند مولفه‌ دارد، گفت: یکی از مولفه‌ها آن است که امروزه شاخص تحصیلات در ایران افزایش یافته است. همچنین ترکیب جمعیت ایران جوان و فعال بوده و تنوع و تغییرات آسیب‌پذیری در ایران به سمت آسیب‌هایی است که جوانان را جذب می‌کند؛ به عنوان مثال قاچاق مواد مخدر خصوصا مواد صنعتی، آسیب‌های ناشی از فضای مجازی، مسائل اخلاقی، سرقت‌های خرد که معمولا جوانان را درگیر خود می‌کند.


وی ادامه داد: بنابراین وقتی ساختار جمعیتی به این صورت تغییر پیدا می‌کند، غیرطبیعی نیست که به همان نسبت آمار مجرمان تحصیلکرده ما افزایش یابد.


جرائم جدید نیاز به تحصیلات دارند
موسوی چلک با اشاره به جرائم مرتبط با فضای مجازی اظهار کرد: بیشتر مجرمان مرتبط با چنین جرائمی جوانان تحصیلکرده هستند، زیرا فرد بی‌سواد و کم‌سواد نمی‌تواند؛ مرتکب جرایم سایبری شود.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه معمولا جرائم در میان افرادی که تحصیلات عالیه دارند، کمتر است؛ اظهار کرد: به دلیل شرایطی که در کشور داریم و با توجه به افزایش تعداد تحصیل‌کردگان در کشور و تغییر نوع جرائم، مقداری از این تغییرات طبیعی است.
وی با تاکید براینکه باید  رشد آسیب‌های اجتماعی در میان افراد تحصیلکرده را نوعی تلنگر تلقی کرد، ادامه داد: زمانی این موضوع برای ما تبدیل به یک بحران می‌شود که سطح تحصیلات در جامعه رشد نداشته باشد و آسیب‌های جامعه همان آسیب‌های سنتی باشند که افراد با تحصیلات کم نیز بتوانند مرتکب شوند، اما وقتی آسیب‌ها به سمت آسیب‌هایی می‌روند که نیاز به آموزش دارد و شاخص آموزش در کشور نیز بالا می‌رود، موضوع غیرطبیعی نیست.
 این مددکار اجتماعی خاطرنشان کرد: برای کاهش این روند باید نهادهای اجتماعی کار خود را به درستی انجام دهند؛ به عبارت دیگر اقتصاد، خانواده، آموزش، مذهب و حکومت کارکرد درستی داشته باشند. زیرا جامعه‌ای که این 5 نهاد در آن کار خود را به درستی انجام دهند،  در مسیر درستی حرکت خواهد کرد  و رشد آسیب‌های اجتماعی و جرایم در آن کمتر خواهد بود.


75درصد جرایم در ارتباط با مواد مخدر است
وی با بیان اینکه می‌گویند؛ حدود 75 درصد جرایم در ارتباط با مواد مخدر است، افزود: علت این موضوع به طور طبیعی به دلیل منافع اقتصادی مواد مخدر است، به عبارت دیگر اگر فرد امنیت اقتصادی داشته باشد به دنبال چنین جرایمی نمی‌رود. همچنین زمانی‌که آمار سرقت خرد در جامعه افزایش می‌کند، نشانگر آن است که مردم برای تامین نیازها و معیشت آنی خود دچار مشکل شده‌اند، لذا مرتکب چنین سرقت‌هایی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه امروز مولفه‌های موجود در خانواده‌های ما نشان می‌دهد که خانواده آن انسجام لازم را ندارد، افزود: طلاق افزایش یافته، ازدواج کاهش یافته، زمان گفت‌وگو در خانواده کمتر شده، فقر محبت بیشتر شده و دعاوی مربوط به عسر وحرج و الزام به تمکین و ترک انفاق افزایش یافته است. بنابراین مشکل ما این است که نهادها به درستی کارکرد خود را انجام نمی‌دهند و شاید نیاز به بازنگری در این کارکردها داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha