معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران ضمن اشاره به ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط تیم سیار ضایعه نخاعی گفت: این تیم متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی است.

سلامت نیوز:معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران ضمن اشاره به ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط تیم سیار ضایعه نخاعی گفت: این تیم متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی است. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، افروز صفاری فرد معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران اظهار داشت: به افراد دچار معلولیت ضایعه نخاعی در محل اقامت فرد خدمات توانبخشی، پزشکی و آموزشی توسط تیم سیار ضایعه نخاعی بهزیستی ارائه می‌شود.


صفاری فرد افزود: ضایعه نخاعی نوعی ضایعه است که در اثر صدمه شدید به نخاع به وجود می‌آید. ضربه مستقیم یا غیر مستقیم، تورم و یا یک غده که روی نخاع اثر بگذارد، می‌تواند باعث قطع جریان کامل یا قسمتی از نخاع شود. در اثر این آسیب، عضلات فلج شده، درد، حرارت و حس را درک نمی‌کند و اعمال غیر ارادی ارگانها از قبیل مثانه، روده، تنش عضلات و ... نیز مختل می‌شود؛ این افراد جهت افزایش توانایی و انجام فعالیتهای روزانه زندگی در منزل نیاز به آموزش و مراقبت‌های لازم دارند که توسط تیم سیار تخصصی ضایعه نخاعی خدمات توانبخشی و آموزشی را دریافت می‌کنند.


معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: با توجه به نقش مهم و موثر آموزش و افزایش اطلاع رسانی به فرد معلول و خانواده، تیم سیار ضایعه نخاعی خدمات توانبخشی، پزشکی و آموزشی را به افراد دچار معلولیت ضایعه نخاعی در محل اقامت فرد ارائه می‌کنند و این تیم متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، پرستار، روانشناس و مددکار اجتماعی است و مشارکت فرد معلول و خانواده در توانبخشی معلولین اثربخشی آنها را تکمیل می‌نماید.
وی ادامه داد: در طی مراجعه‌ی تیم ها بر بالین توانخواهان ضایعه نخاعی ضمن تشکیل پرونده بیماران از نظر پزشکی فعالیت‌های فیزیکی و روزمره، نحوه جابجایی، درمان زخم بستر، مشکلات روحی - روانی و مسائل اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به نیاز توانخواه اقدامات لازم جهت رفع مشکلات، ارائه خدمات بهداشتی، توانبخشی، آموزشی و بازتوانی انجام می‌شود.


معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: تعداد 19 تیم سیار ضایعه نخاعی در استان تهران فعالیت دارند؛ 4 تیم در داخل تهران و در ادارات بهزیستی شهرستان‌های استان تهران نیز یک تیم مستقر است.
وی با اشاره به سه موسسه غیردولتی فعال در بخش خدمات رسانی به معلولین دچار ضایعه نخاعی در سطح استان تهران بیان کرد: انجمن معلولین ضایعه نخاعی استان تهران، موسسه حمایت از معلولین ضایعه نخاعی ایران و موسسه‌ی معلولیت ضایعه نخاعی سراج همت راگا در شهر ری در خدمت دهی به افراد ضایعه نخاعی، فعال هستند ؛ همچنین مرکز توانبخشی شهید جلایی پور در تهران با تجهیزات کامل پزشکی بصورت روزانه به معلولین ضایعه نخاعی خدمات ارائه می‌دهند.
صفاری فرد خطاب به افرادی که به تازگی و به هر دلیلی دچار معلولیت ضایعه نخاعی شده‌اند، گفت: این افراد می‌توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی منطقه زندگی خود نسبت به تشکیل پرونده در بهزیستی اقدام نمایند و از خدمات مراکز حمایت از معلولین ضایعه نخاعی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha