رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت گفت: 5/28 میلیون ایرانی در شهر و روستا تحت پوشش مراقبتهای سلامت روان هستند كه از این تعداد حدود 226 هزار نفر بیمار روانی شناخته شده‌اند و تحت مراقبت فعال هستند.

28 میلیون ایرانی تحت مراقبت سلامت روان هستند
آفرین رحیمی موقر، در گفت و گو با فارس، افزود: با اجرای طرح بهداشت روان در شبكه بهداشت شهری و روستایی اكنون، 16 میلیون و 644 هزار و 831 نفر در روستاها و 11 میلیون و 925 هزار و 235 نفر در شهرها تحت پوشش مراقبتهای بهداشت روان قرار دارند و پرونده سلامت روان برای آنها تشكیل شده است.
وی اضافه كرد: از این تعداد افرادی كه معاینه روانی شده‌اند در جمعیت روستایی، 24 هزار و 162 نفر بیمار شدید روانی، 53 هزار و 438 نفر بیمار خفیف روانی، 36 هزار و 381 نفر مبتلا به بیماری صرع و 41 هزار و 149 نفر عقب مانده ذهنی شناخته شده‌اند.
وی ادامه داد: در جمعیت شهری نیز تاكنون، 5993 نفر بیمار شدید روانی، 25 هزار و 23 نفر بیمار خفیف روانی،12 هزار و 261 نفر بیمار صرع و 8448 نفر عقب مانده ذهنی شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.
رحیمی موقر افزود: با توجه به فعال بودن شبكه بهداشت در روستاها و شهرهای كوچك حدود 90 درصد جمعیت روستاها و شهرهای كوچك تحت پوشش مراقبت و غربالگری بهداشت روان هستند اما در شهرها به علت نبود این شبكه سطح پوشش در حدود 30 درصد است.
رئیس اداره سلامت روانی وزارت بهداشت گفت: شیوع برخی بیماریهای روانی مانند اسكیزوفرنیا در شهرها و روستاها تقریبا مساوی است اما در مورد برخی بیماریها و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی با شیوع بیشتری در شهرها مواجه هستیم كه بسیاری از شهرنشینان از این مشكلات خود مطلع نیستند و به روانپزشك مراجعه نمی‌كنند.
وی افزود: خدمات بهداشت روان در بسته خدمتی پزشكان خانواده تعریف شده و آموزشهای لازم به پزشكان خانواده برای ارائه این خدمات و ارجاع بیماران در مواقع لزوم به روانپزشك به صورت آبشاری در حال انجام است و امیدواریم با گسترش این طرح در همه روستاها و شهرهای كشور شاهد پوشش 100 درصدی خدمات مراقبت سلامت روان در كشور باشیم البته این كار نیازمند بودجه‌های كافی است و فعلا وزارت بهداشت با كمبود بودجه‌ برای اجرای كامل این برنامه ها مشكل دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha