دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه هشدار داد: مصرف غیر معمول هورمون های جنسی در ترکیبات لوازم آرایشی - بهداشتی زنان و مکمل های بدن سازی مردان به طور مسقیم با بروز سرطان در ارتباط است .

سلامت نیوز: دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه هشدار داد: مصرف غیر معمول هورمون های جنسی در ترکیبات لوازم آرایشی - بهداشتی زنان و مکمل های بدن سازی مردان به طور مسقیم با بروز سرطان در ارتباط است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،دکتر علی متولی زاده اردکانی در مورد لوازم آرایشی بهداشتی دارای هورمون های جنسی و نقش هورمون ها در بدن توضیح داد: در زمان بارداری هورهون استروژن و پروژسترون بیشتر از معمول در بدن زن ترشح می شود و میزان آن در بدن بالا می رود. افزایش هورمون ها باعث می شود پوست بدن زیباتر، نرم تر ،شاداب تر، و بشاش تر به نظر آید و چروک ها از بین برود و از همین خاصیت هورمون های جنسی در تهیه محصولات آرایشی و زیبایی استفاده می شود.


عضو شورای راهبردی و کمیته پژوهشی شبکه سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد :از هورمون های جنسی می توان به اشکال مختلفی مانند قرص ، تزریق و ترکیب های مایع یا در کرم ها و پمادهای زیبایی که به عنوان ضد چروک، ضد پیری و جوان کننده پوست استفاده می شوندکه البته هورمون ها در لوازم آرایشی نیز به کار می روند.
متولی زاده اردکانی اظهار کرد: زمانی که بدن در مرحله ای غیر طبیعی در معرض هورمون های جنسی قرار گیرد ،روند طبیعی هورمون های بدن زن مداخله ایجاد می شوند که مشکل ساز خواهد بود.
به گفته وی اگر در ترکیب لوازم آرایشی هورمون باشد در متابولیسم بدن اشکال ایجاد می کند.
متولی زاده با بیان اینکه مصرف هورمون ها یکی از عوامل خطر سرطان محسوب می شود گفت :مصرف غیر معمول هورمون های جنسی به طور مسقیم با بروز سرطان در ارتباط است و واکنش های خطرناکی مانند بروز عوارضی چاقی ، لاغری، اختلالات قاعدگی و بر هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن و از همه مهمتر سرطان ایجاد می کند.
وی ادامه داد: سرطان زایی این هورمون ها در چند ارگان بدن مانند سینه ، تخمدان، رحم، پروستات و بیضه در مردان بیشتر است.
دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه همچنین در مورد تاثیر سوء هورمون های جنسی که در مکمل های بدن سازی مردان به کار می رود ، گفت :تحقیقات نشان داده است مکمل های بدن سازی مردان نیز سرشار از هورمون است که مصرف آنها عوارض بسیار خطرناکی برای مردان به وجود می آورد که از آن جمله می توان به آسیب های جدی کلیه ها، کبد ، اندام های گوارشی و حتی بروز سرطان های مختلف اشاره کرد.


*فتالات ها 
وی درباره تاثیر ترکیبات فتالات در لوازم آرایشی گفت : فتالات ترکیبات سمی آرایشی هستند که در عطرها، شامپوها، اسپری ها مو و براق کننده های ناخن استفاده می شوند ترکیبی هستند که در عطرها مخفی هستند. فتالات ها به عنوان مرطوب کننده پوست و برای افزایش نفوذ پوستی نیز استفاده می شوند.
عضو شورای راهبردی و کمیته پژوهشی شبکه سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یاد آور شد :این مواد تخریب کننده هورمون های بدن هستند و به خصوص در مردان باعث مشکلات ناباروری می شود.
وی اضافه کرد: همچنین برخی مطالعات نشان داده که این هورمون ها با سرطان کبد مرتبط است و علاوه بر این باعث مقاومت انسولین شده و احتمال ایجاد دیابت را به وجود می آورد.


*پارابن ها 
متولی زاده ارکانی پارابن ها را از دیگر مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی دانست و گفت : این مواد از مشتقات نفتی و یکی از رایج ترین نگهدارنده های لوازم آرایش هستند که برای جلوگیری از رشد میکروبی و طولانی تر شدن زمان مصرف آنها در کرم های مرطوب کننده ، عطرها و حتی مواد غذایی اضافه می شوند.
به گفته وی این ترکیبات می توانند باعث راش های پوستی شوند و با سطح استروژن در زنان تداخل پیدا می کنند. 


*نمک آلومینیوم 
دبیر سازمان تحقیقات سرطان خاورمیانه با اشاره به نمک آلومینیوم گفت :طبق تحقیقات انجام شده نمک آلومینیوم موجود در برخی از اسپری ها و دئودرانت های خوشبو کننده می تواند با گیرنده استروژن در سلول تداخل کندو زمینه ساز رشد سلول های سرطان سینه شود.
وی اضافه کرد: ترکیبات آلومینیومی مواد ضد تعریق به وسیله پوست جذب شده و اثری مانند هورمون استروژن ایجاد می کند.
متولی زاده افزود:سرطان سینه بیشتر در زنان ایجادمی شود اما مردان نیز می توانند به این سرطان مبتلا شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha