آخرین یارانه‌ای که به دامداران پرداخت شده مربوط به سه ماه اول سال گذشته است و عملاً گاوهای شیرده هم از یارانه محروم شدهاند و از سویی بهدلیل گرانی، استقبال مردم از محصولات لبنی کم شده است.

استفاده از شیرخشک در کارخانه‌های شیر

سلامت نیوز:آخرین یارانه‌ای که به دامداران پرداخت شده مربوط به سه ماه اول سال گذشته است و عملاً گاوهای شیرده هم از یارانه محروم شدهاند و از سویی بهدلیل گرانی، استقبال مردم از محصولات لبنی کم شده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، لبنیات نقش غیرقابل انکاری در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف و جایگاه بسیار مهمی در سفره ما ایرانیان دارد، به‌طوری که نمی‌توان آن را از وعده غذایی حذف و یا جایگزین کرد؛ با توجه به ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف شیر در میان مردم، سال‌های گذشته شاهد صفوف طولانی مردم برای دریافت شیر بودیم که در حال حاضر این موضوع دیده نمی‌شود که افزایش قیمت می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.


از سویی دیگر مازندران به دلیل تنوع آب و هوایى و داشتن مراتع و دشت‌ها، منطقه مناسبى براى پرورش دام است که بسیاری از افراد در این حرفه مشغول به فعالیت هستند، متأسفانه طی این چند سال افزایش قیمت نهاده‌های دامی و عدم تناسب آن با قیمت شیر و سایر مسائلی از این قبیل، جمع‌آوری برخی واحدهای دامداری را بهدنبال داشته است.
طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت لبنیات بودیم که گفته می‌شود تأثیری برای دامداران استان ندارد، افزایش قیمتی که به نفع تولیدکننده و مصرفکننده نیست، چه سودی میتواند به همراه داشته باشد.
یک دامدار مازندرانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: متاسفانه افزایش قیمت شیر هیچ تأثیری بر روند دامداری استان به‌ویژه در بخش دامداری‌های کوچک ندارد، این موضوع را باید در نظر گرفت که این دامداری‌های کوچک در سطح استان به نابودی کشیده شدند و شاید نفس‌های آنان شنیده می‌شود.


* بیثباتی در بازار نهاده‌های دامی
احمد آقابابانتاج بیان کرد: بیشترین مشکلی که در حال حاضر دامداری‌های استان با آن روبه‌رو هستند، بی‌ثباتی در بازار نهاده‌های دامی به‌ویژه کالای اساسی مانند سبوس گندم، تفاله چغندر و سایر نهاده‌ها است که متاسفانه با توجه به وجود تورم در جامعه، از تورم چندین‌برابری برخوردار است.
وی با بیان اینکه بحث دیگر افزایش ناچیز قیمت شیر نسبت به نهاده‌ها و گرانی‌های بازار است، اضافه کرد: اگر درصدی از سال‌های گذشته گرفته شود، شاید نهایت درصدی که افزایش پیدا کند برای دامداری‌های صنعتی و نیمهصنعتی استان 10 درصد و برای دامداری‌‌های سنتی و در سطح روستاها و شهرهای کوچک زیر دو یا سه درصد در طول سال است، از طرفی دیگر افزایش قیمت نهاده‌های دامی در طول سال را در نظر بگیریم شاید حدود 200 درصد افزایش داشته باشد.


* اعمال نشدن یارانه شیر؛ مشکل اساسی دامداران
این دامدار مازندرانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنعت دامپروری مازندران به شکل کامل صنعتی نشده و بهصورت سنتی‌ است، یکی از معضلات اساسی که دامداران استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اعمال نشدن یارانه شیر است که به بخش دامداران روستایی تقریباً یارانه‌ای اختصاص پیدا نمی‌کند.
آقابابانتاج با اشاره به اینکه یارانه شیر که در یکی دو سالی که مطرح شده بیشتر از انگشتان دست پرداخت نشده است، افزود: یارانه شیر مستقیم به دامدار پرداخت نمی‌شود، باید از سلسله مراتب کارخانه و سکوهای شیر بگذرد که سبب می‌شود به بیشتر دامداریها نرسد و این موضوع سبب بروز اختلافاتی شده و همچنین آخرین یارانه پرداختی مربوط به سال گذشته بوده‌ است.


وی یادآور شد: اگر بحث یارانه شیر از طریق شرکت‌های تعاونی دامداران اعمال و به‌صورت مستقیم به دامداران پرداخت شود، عملکرد بهتری دارد.
این دامدار اظهار کرد: اگر آماری درباره دام‌های سنگین شهرهای مازندران گرفته شود، این سیر نزولی از سال 90 تاکنون بهشدت افزایش پیدا کرده و غالب دامداری‌های سطح شهرستان‌ها جمع‌آوری شده است.


آقابابانتاج با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که بحث دامداری‌های مازندران به شکل قانون‌مند و نظام‌مند و یک رویه خاص حمایتی از دامداران باشد، گفت: در حال حاضر نگاه مسئولان به سمت دامداری‌های صنعتی است که دامداران شهرهای مازندران توان ایجاد دامداری‌های صنعتی را ندارند، در صورتی‌که تسهیلاتی برای دامداران در نظر گرفته شود، رشد صنعت دامپروری را در استان بهدنبال دارد.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزان و دامداران مازندران ، با اشاره به افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات، اظهار کرد: به‌طور حتم با توجه به سنتی بودن دامداری‌های استان، دامداران مازندرانی نمی‌توانند شیر را با قیمت یکهزار و 440 تومان که دولت اعلام کرده درب کارخانه به فروش برسانند.
سید فریدون موسوی با بیان اینکه بیشتر دامداران مازندران بهصورت سنتی در حال فعالیت هستند، با این قیمت نمی‌توانند محصول خود را به فروش برسانند، اضافه کرد: بهدلیل اینکه بیشتر دامداران در مسیرهای صعب‌العبور هستند که دسترسی به کارخانه و جایگاه تحویل شیر ندارند که این موضوع خودبه‌خود سبب پایین آمدن قیمت محصول آنان می‌شود.


وی به بحث یارانه شیر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یارانه سه ماهه اول سال گذشته پرداخت شده که خیلی عقب هستیم و دامداران نمی‌توانند روی این موضوع حساب کنند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران با بیان اینکه دامدار به دلیل اینکه متضرر نشود محصولات را به کارخانه تحویل نمی‌دهد، افزود: دامداران به‌دلیل جلوگیری از متضرر شدن، محصولات را به‌صورت مستقیم به مردم عرضه می‌کنند و با قیمت بهتری به فروش می‌رسانند و کارخانه‌ها نیز شیر را از استان‌های هم‌جوار تامین کرده و حتی از شیر خشک استفاده می‌کنند.


* افزایش قیمت به نفع جامعه دامدار مازندران نیست
موسوی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، حال که در ماه مبارک رمضان مصرف شیر در مازندران پایین آمده این موضوع به این معناست که ما همچون سال‌های گذشته شاهد هجوم مردم برای دریافت شیر نیستیم، تولید بالا رفته تقاضا پایین آمده که می‌تواند بحث قیمت آن مطرح باشد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه داده‌ها براساس ضریب تحویل شیر به کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی است، استان ما جایگاهی ندارد ولی اگر آمار براساس دامداران سنتی و بهتناسب هر رأس دام باشد، مازندران در بخش دامپروری از لحاظ تولید شیر می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران در پایان تصریح کرد: در مجموع این افزایش قیمت به نفع جامعه دامدار مازندران نیست، به‌دلیل اینکه 80 درصد واحدهای دامداری‌های استان به‌صورت سنتی در حال فعالیت است و به طور حتم این قیمت لحاظ نمی‌شود.


* اعلام افزایش قیمت شیر از طریق ستاد تنظیم بازار کشور
دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره افزایش قیمت لبنیات به خبرنگار فارس گفت: موضوع افزایش قیمت لبنیات از طریق ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شده و استان‌ها در جریان این تصمیم دخالتی ندارند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با فارس، گفت: بدون شک لبنیات از فرآورده‌های غذایی است که مصرف آن در رژیم غذایی افراد ضروری است و امکان حذف در آن وجود ندارد، به‌دلیل اینکه فرآورده‌های لبنی یک غذای کامل محسوب می‌شوند، بنابراین در هر شرایطی نباید به این سمت برویم که مردم میزان مصرف آن را کاهش دهند.
محمد آزادبخت افزود: یکی از مهم‌ترین راهها برای داشتن سلامتی، استفاده از رژیم غذایی مناسب است که حتماً فرآورده‌های لبنی در آن باید گنجانده شود.


* ایمنی و سلامت فرآورده‌های لبنی مورد تایید است
وی با اعلام اینکه در حال حاضر ایمنی و سلامت فرآورده‌های لبنی مورد تایید است، اظهار کرد: به‌طور مرتب از کارخانجات مواد غذایی نمونه‌برداری می‌شود، به‌طوری‌که در سال گذشته 34 هزار مورد آزمایش روی 700 نمونه انجام شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به انجام نمونه از تمامی کارخانجات غذایی استان اشاره کرد و گفت: نمونه‌های کارخانه‌ها در سایر استان‌ها نیز توسط شبکه جمع‌آوری و برای ما ارسال شده، البته نمونه استان ما به سایر استان‌ها برای انجام آزمایش ارسال می‌شود.
آزادبخت خاطرنشان کرد: فرمولی برای سلامت فرآورده‌های لبنی تعریف می‌شود، وقتی متوجه شویم که فرمول با محصول نامنطبق است، سریعاً جلوی تولید گرفته می‌شود و به سراسر کشور اعلام می‌کنیم که از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شود.


وی تصریح کرد: آنچه که بهصورت رسمی، قانونی و مجاز در سطح بازار است، مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو است، این جمله به این معناست که اگر بهعنوان مثال پنیرهای متعددی در بازار باشد، آن پنیری مورد تایید است که نه تنها کارخانه از معاونت غذا و دارو دارای مجوز باشد بلکه فرآورده نیز دارای مجوز یعنی دارای برچسب اصالت سلامت باشد.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: امکان دارد محصولات غیرمجاز خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی زیادی در سطح جامعه وجود داشته باشد، منظور ما از غیرمجاز این است سیر قانونی طی نشده که برخورد با این مسائل برعهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
آزادبخت درباره صدور گواهی بهداشت برای صادرات محصولات لبنی، تصریح کرد: تعداد 49 مورد گواهی در بهمن و 50 مورد گواهی اسفند سال گذشته و همچنین به ترتیب تعداد 45 و 69 مورد گواهی بهداشتی در فروردین و اردیبهشت امسال برای صادرات محصولات لبنی مازندران صادر شده‌ است.
وی اضافه کرد: همچنین 51 مورد گواهی در فروردین و 95 مورد گواهی در اردیبهشت سال گذشته صادر شد که امسال شاهد افت 27 درصدی صدور گواهی بهداشتی برای محصولات لبنی هستیم.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: از اردیبهشت امسال مصوبه‌ای از سازمان غذا و دارو به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ شده، اگر فرآورده لبنی برای صادرات و حاوی روغن‌های گیاهی باشد، در صورتی که مورد تایید و قبول کشور مقصد باشد، صادرکننده می‌تواند فرآورده لبنی حاوی روغن گیاهی را صادر کند که این مصوبه بهنظر می‌رسد می‌تواند افت صادرات را جبران کرده و مجدداً صادرات افزایش یابد.
آزادبخت به افزایش دو برابری تنوع محصولات لبنی طی دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در اردیبهشت سال گذشته 199 نوع محصول صادر شد، در حالی‌که در اردیبهشت ماه امسال 377 نوع محصول برای صادرات داشتیم با توجه به اینکه تعداد این محصولات 27 درصد کاهش پیدا کرده تنوع محصول صادراتی افزایش پیدا کرده است.
وی در پایان درباره میزان استقبال مردم نسبت به مصرف شیر با توجه به افزایش قیمت آن، گفت: با توجه به افزایش 10 درصدی فرآورده‌های لبنی، باید مدت بعدی آنالیز شود تا در میزان مصرف مردم چه میزان موثر بوده است.


با توجه به اینکه استان مازندران قطب کشاورزی و دامداری کشور محسوب می‌شود، لازم است مسئولان با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، حمایت لازم را از دامداران استان داشته باشند تا زمینه رشد و توسعه این صنعت فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha