چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 153619

سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور هادی جلالی محیط بان دریچه ی دیگری از ماه عسل به روی چشمان مخاطبان گشوده شد.

سلامت نیوز:سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور هادی جلالی محیط بان دریچه ی دیگری از ماه عسل به روی چشمان مخاطبان گشوده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زیست بوم، شب گذشته در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان دریچه ی دیگری از ماه عسل به روی چشمان مخاطبان گشوده شد. علیخانی پس از سلام و احوالپرسی برنامه خود را طبق روال روزهای قبل آغاز کرد.پس از بازشدن دکور ماه عسل پنج مهمان در انتهای دکور و یک مهمان روبروی علیخانی نشستند.

هادی جلالی مهمان اصلی برنامه ،در اداره کل محیط زیست خوزستان حدود یازده سال مشغول فعالیت در حرفه ی محیط بانی بود.او روزی در حین انجام ماموریت با شکارچیانی برخورد می کند که بدون مجوز در محیط غیرمجاز مشغول شکار بودند او هنگام تذکر به آنها مورد هدف گلوله قرار می گیرد.مهمانان بعدی یک دامدار به همراه دو فرزند پسرش بود که آنها هم در این حرفه مشغول فعالیت بودند .

اما روزی یک پلنگ شبانه به دامداری آنها حمله می کند و ٣٧تا از بره های شیری آنها را خفه وتلف می کند این مرد تحت همان شرایط به فرزندانش اجازه نمی دهد که به سمت پلنگ شلیک کنند ودلیلش هم کمیاب بودن این حیوان درکشور است.

بعدی فردی بود که حدود ٢٠سال به شکار می پرداخت اما روزی که چندین کبک را شکار می کند و به خانه می آورد دختر ٣ساله اش به نام یلدا ناراحت می شود و با حالت گریه واشک با او قهر می کند بنابراین او عذاب وجدان می گیرد واز آن روز شکار را کنار می گذارد و به پیشنهاد دخترش هم تفنگ شکارش را با سنگ می شکند،او از آن اتفاق وکنار گذاشتن شکار به نام اشک یلدا یاد می کرد.افشین مهمان بعدی که علیخانی از همان ابتدا مدام به استرس او اشاره می کرد. افشین چند سالی به شکار دراج منطقه فارس می پرداخت. سپس مجری مجدد به استرس افشین اشاره کرد و افزود: افشین برای بیان هرجمله اش درآستانه سکته است و باید مهمان بعدی را هرچ زودتر به برنامه دعوت کنیم .همه آنچه در ماه عسل محیط زیستی گذشت+لینک دانلودبعد از پخش پیامهای بازرگانی اسدی قاضی دادگستری به جمع مهمانان اضافه شد.

علیخانی پس از ورود مهمان رو به اوگفت: افشین از شما می ترسد چقدر با ترس و لرز صحبت می کند.اما قصه افشین زمانی که مسولان قضایی متوجه شکار تعداد زیادی دراج توسط افشین می شوند به جای دستگیری او قرار تعویق صدور حکم صادر می کنند و دو شرط برای او مقرر می کنند اول اینکه افشین باید خود را به عنوان محیط بان افتخاری معرفی کند و دوم اینکه تحقیق جامع از پرندگان محیط تالاب پریشان تهیه کند قاضی هدف خود را از این شرط اینگونه بیان کرد: هدفمان این بود که افشین بدنبال پرندگان برود و با ایجاد حس شرمساری در او به محیط زیست علاقمند شود بعد از یکسال هم حکم معافیت از کیفر برای او صادر شد و هم اکنون به عنوان محیط بان شهرستان کازرون فعالیت می کند.


احسان علیخانی در این برنامه در 10 دقیقه به موضوع اقدام ارزشمند احمد عزیزی پرداخت. علیخانی از وی پرسید شما چند سال شکارچی بودید، که احمد عزیزی، گفت: من از کودکی شکار می کردم و نزدیک 20 سال در مناطق کوهستانی اورامانات و تته شکار کبک می کردم و از این طریق روزی می گذراندم .همه 


علیخانی پرسید شما که 20 سال شکار می کردید چه اتفاقی افتاد که تفنگ خود را شکستید؟
احمد عزیزی با اشاره به موضوعی که چندی است در برخی محافل شنیده می شود، گفت: گویا اعلام شده که بنده دوباره سراغ شکار رفته ام که این حرف صحت ندارد. وی با گلایه از این افراد تاکید کرد که اصلا دوباره دست به تفنگ نبرده است.عزیزی در ادامه صحبت های خود از وجود سایت اشک یلدا سخن گفت که به ترویج اقدام احمد عزیزی پرداخته و باعث بوجود آمدن موجی از این گونه اقدامات در سراسر کشور و حتی اقلیم کردستان عراق شد.شکارچی اهل روستا دره کی شهرستان سروآباد در خصوص عنوان اشک یلدا گفت: در یک روز پاییزی چند کبک را شکار کردم و به همسرم گفتم که یلدا- دختر سه ساله احمد عزیزی- آنها را نبیند. اما یلدا بعد از چند دقیقه فهمید و شروع به گریه و زاری کرد و بعد از چند روز قهر کردن خواست که دیگر کبک شکار نکنم و دست از شکار بردارم.


اشک و قهر دخترم یلدا با سه سال سن مرا منقلب کرد و بعد از مدتی قصد فروش اسلحه را داشتم که دوباره یلدا خواست که به جای فروش اسلحه آن را بشکنم و بعد از مدتی با هماهنگی انجمن سبز چیا مریوان طی مراسمی که مردم روستا نیز حضور داشتند و بعدها باعث رسانه ای شدن آن و همه گیر شدن آن شد، اسحله خود را بعد از سال ها شکستم.
احمد عزیزی 45 سال سن دارد و ساکن روستای دره کی از توابع شهرستان سروآباد است.
علیخانی دفتر سیزدهم ماه عسل را با موضوع محیط زیست بست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha