چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 153624

متخصصان تغذیه می گویند: آهن موجود در غذاهای گوشتی بهتر جذب بدن می شود تا آهنی که در سبزیجات و غذاهای گیاهی هست. با وجود این گیاه خواران می توانند از سبزیجاتی خاص بهره برند و راه هایی به کار بندند تا آهن بهتر جذب بدن آنها شود.

سلامت نیوز: متخصصان تغذیه می گویند: آهن موجود در غذاهای گوشتی بهتر جذب بدن می شود تا آهنی که در سبزیجات و غذاهای گیاهی هست. با وجود این گیاه خواران می توانند از سبزیجاتی خاص بهره برند و راه هایی به کار بندند تا آهن بهتر جذب بدن آنها شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، آهن موجود در سبزیجات معمولا در بدن با کلسیم و فسفات ها ترکیب می شود و این ترکیبات نیز مانع از آن می شوند که آهن وارد جریان خون شود.


ویتامین ث جلوی این روند را می گیرد و از این رو مصرف همزمان غذاها و مواد خوراکی که حاوی آهن و ویتامین ث هستند، در جذب بهتر آهن به بدن مؤثر است. 
نوشیدن شیر، چای سیاه و قهوه نیز اثری بازدارنده در جذب آهن دارند و بهتر است که همراه با غذا های پرآهن صرف نشوند.
بخی از راهکارهایی که متخصصان این وبگاه پزشکی به گیاه خوران برای جذب آهن توصیه کرده، به شرح زیر است:


*** کدو
تخم کدو از جمله مواد خوراکی است که آهن زیادی دارند. هر 100 گرم تخم کدو حاوی 12 و نیم میلی گرم آهن است. ویتامین های آ، ب، ث، ای و همچنین اسیدهای چرب اشباع نشده از دیگر خواص مهم تخم کدو هستند که مصرف آن را سودمند و جذاب می سازند.


***کنجد
هر صد گرم کنجد حاوی 10 میلی گرم آهن است و از این رو می توان از آن به عنوان یکی از مواد سرشار آهن یاد کرد. منیزیم، کلسیم، ویتامین ب، پروتئین و همچنین مقادیر زیادی از اسید های چرب اشباع نشده از دیگر خواص مهم کنجد هستند.


***آمارانت
دانه های آمارانت نیز سرشار از آهن است و در هر 100 گرم از این دانه ها 9 میلی گرم آهن موجود است. البته دلایل دیگری نیز برای مصرف دانه های آمارانت که محصولی از آمریکای جنوبی هستند، وجود دارد. آمارانت پر است از پروتئین های گیاهی، اسیدهای چرب اشباع نشده. کلسیم، روی و همچنین اسید آمینه ی لیزین (سازنده پروتئین در بدن) از دیگر خواص مفید آمارانت هستند.


آمارانت گل تاج خروس گیاهی یک ساله دارای برگ های پهن و با ارتفاع حدود یک تا سه مترمی باشد و در رنگها و انواع مختلف یافت می شود. آمارانت دارای گلهای به رنگ بنفش ، قرمز، زرد و کرم و دانه های بسیار ریز به رنگ کرم و سیاه است.
آمارانت گیاه مناطق خشک و نیمه خشک و کاملا به شرایط کم آبی مقاوم است. 


***عدس
عدس که انواع گوناگونی از آن وجود دارد از جمله خوراکی های گیاهی سرشار از آهن است. هر 100 گرم عدس حاوی 8 میلی گرم آهن است. افزون بر این، عدس بسیار مغذی و پر از پروتئین است.


***پسته
پسته نیز از مواد خوارکی است که آهن زیادی دارد. در هر یکصد گرم پسته 3 / 7 میلی گرم آهن موجود است. به افرادی که فشار خون بالایی دارند، توصیه می شود که از خوردن پسته های شور خودداری کنند و تنها پسته ی خام مصرف کنند.


***جوی دوسر کوبیده شده
در هر صدگرم جوی دوسر کوبیده شده 5 / 4 میلی گرم آهن وجود دارد. این ماده ی خوراکی علاوه بر آهن، حاوی ویتامین ب و همچنین مواد معدنی چون روی و منگنز است. تحقیقات علمی نشان می دهد که جوی دوسر کوبیده شد در کاهش کلسترول در بدن نیز موثر است.


***اسفناج
مدت ها تصور بر این بود که اسفناج پر از آهن است. بنابر پژوهش های علمی هر صد گرم اسفناج حاوی 1 / 4 میلی گرم آهن است که مقدار کمی نیست، اما به مراتب کمتر از دیگر موادی است که پیشتر به آنها اشاره شد.

منبع:nutrition.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha